Byrådsleder Raymond Johansen. Foto: Sturlason
Byrådsleder Raymond Johansen. Foto: SturlasonBilde 1 av 1

Groruddalsdebatt:

Feil om byrådets bilpolitikk

I Akers Avis Groruddalen 23. april oppfordret jeg Senterpartiet til å begynne å snakke sant om byrådets bilpolitikk. Det så jeg meg nødt til etter at Trygve Slagsvold Vedum og kommunikasjonsrådgivere i Senterpartiet hadde laget kreative og usanne fortellinger om bilpolitikken i Oslo. Oppfordringen min viste seg å ha lite for seg: Bare en uke senere brukte Senterpartiets stortingskandidat Tor-Erik Røberg-Larsen noen spalter i Akers Avis Groruddalen til å spre usannheter.

IFØLGE RØBERG-LARSEN skal det bare være «tillatt med elektriske person- og varebiler innenfor Ring 1 og Ring 2,» og ifølge ham skal dette skje innen 2026. Dette var nytt for meg! Det finnes ikke noe politisk vedtak om å gjøre Ring 1 og Ring 2 til en forbudssone for bensin- og dieselbiler. Stortinget har imidlertid vedtatt at alle nye biler skal være nullutslippskjøretøy fra 2025. Forslaget ble fremmet av Frps samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen og støttet av Senterpartiet. Det kan imidlertid ikke oversettes til et forbud mot bensin- og dieselbiler i Ring 1 og 2 slik Røberg-Larsen ser ut til å tro. Røberg-Larsen mener jeg bør invitere til en «storslagen pressekonferanse i rådhuset der han avblåser hele prosjektet». Men jeg kan jo ikke avblåse noe som ikke eksisterer?

Les også:

Groruddalsdebatt: Snakk sant, Raymond!

Groruddalsdebatt: Snakk sant, Raymond!

JEG HAR BODD DET meste av livet i Groruddalen og vært avhengig av bil. Nå bor jeg sentralt i Oslo, også med bil. Bilen er en viktig og nødvendig del av hverdagen til mange, og det kommer den selvfølgelig til å være fremover også. Men det sier seg selv at trafikkregulering er nødvendig i Oslo, og at det bør bli lettere å velge kollektivtransport. Vi har i flere år vært en av Europas raskest voksende hovedsteder. Derfor har byrådet gjort det lettere å reise kollektivt og økt antall kollektivavganger med 4000 avganger i uka. Det gir mindre kø, kork og kaos for de som faktisk er avhengig av bil. Samtidig har vi fått plass til å skape mer aktivitet, flere opplevelser og flere arbeidsplasser i sentrum av Oslo.

Les også:

Groruddalsdebatt: - Snakk sant, Vedum

Groruddalsdebatt: – Snakk sant, Vedum

DET ER MULIG Senterpartiet vil ha tilbake motorveien over Rådhusplassen og trafikken i Karl Johans gate. Det vil ikke byrådet. Men selv om det har blitt forbudt å kjøre over Rådhusplassen blir det rett og slett temmelig drøyt å hevde at vi skal gjøre nesten halve Oslo til en sone der man ikke kan bruke bensin- og dieselbiler. Jeg oppfordrer Tor-Erik Røberg-Larsen og andre i Senterpartiet til å plante føttene i bakken, og heller å konsentrere seg om å snakke om egen politikk fremfor å spre usannheter om andres.

Les også:

Groruddalsdebatt: Virkelighetsfjern bilpolitikk fra Ap og Raymond Johansen

Groruddalsdebatt: Virkelighetsfjern bilpolitikk fra Ap og Raymond Johansen