TRAFIKKERT: Nedre Kalbakkvei er en av hovedveiene som knytter Trondheimsveien, Østre Aker vei og E6 sammen.
TRAFIKKERT: Nedre Kalbakkvei er en av hovedveiene som knytter Trondheimsveien, Østre Aker vei og E6 sammen.Bilde 1 av 1

Tungtrafikken ut av Nedre Kalbakkvei!

Akers Avis Groruddalen hadde 24. januar et intervju med Abdullah Alsabeehg (Ap) om trafikkutfordringene i Nedre Kalbakkvei. Det er bra at Ap ønsker å gjøre noe med Trondheimsveien, for det kreves et konstant press på regjeringen, Statens vegvesen og Oslo-byrådet for å komme i gang med arbeidet. I år revideres både Nasjonal Transportplan (NTP) og Oslo-pakke 3 (O-3), og det er der pengene må komme.

I utgangspunktet er det komplett idioti at mye av tungtransporten til Norges største godsterminal for vei og bane skal gå rett gjennom tett bebodde områder langs Trondheimsveien og Nedre Kalbakkvei. Eneste grunnen til at folk finner seg i det og det ikke gjøres noe med det er at «det har jo alltid vært sånn». Hadde dagens transportsystem vært et nytt forslag hadde det aldri kommet lengre enn til tegnebrettet, og tegneren hadde blitt avskilta på stedet.

Groruddalen trenger tungtransportkorridor som kan føre varene til og fra Alnabruterminalen utenom de mest tettbebodde områdene. En mulighet er å bygge Fossumdiagonalen, men hvis denne heller ikke denne gang blir prioritert i NTP må vi innse at det er for mange tunneler, bruer og motorveier i grisgrendte strøk som er viktigere for stortingspolitikerne (for det sitter merkelig nok aldri noen fra Oslo i Transportkomiteen) enn nærmiljøet til godt over hundre tusen av oss i Groruddalen.

Et rimeligere alternativ som kan gjøres raskere er da å lede tungtransporten vekk fra Trondheimsveien og Nedre Kalbakkvei og over på eksisterende veier som er mer velegnet til tungtransport. Da er det tre ting som må gjøres:

  1. Utbedre fylkesveg 22 fra Gjelleråsen til Hvam og skilte denne som tungtransport-rute til Alnabru. Omklassifisere denne fra fylkesveg til riksveg.
  2. La tungtransporten ha eget felt (eller sambruk med kollektiv) på E6 fra Hvam til Alnabru, for å unngå at den blir forsinket i rushtrafikken.
  3. Lage egen avkjøring fra E6 til Alnabruterminalen.

Når dette er gjort, kan Trondheimsveien fra Gjelleråsen til Sinsen omklassifiseres fra riksveg til kommunal veg. Farten vil allerede være satt ned, og andre nærmiljøtiltak vil gjøre denne ruta enda mindre tiltrekkende for tungtrafikken, slik at den lengre ruta over Hvam vil blir foretrukket. Da vil alt ligge til rette for at Trondheimsveien kan bli en bygate med mindre støy og trafikk, problemene i Nedre Kalbakkvei vil bli løst, og tungtrafikken vil ha en egnet korridor til Alnabruterminalen.

Jeg håper derfor at Alsabeehg vil ta opp dette med samferdselsministeren fra hans eget parti, og sørge for at disse tiltakene blir prioritert i NTP og O-3 allerede fra i år.

Svarer fortvilte naboer: – Vi ser dere, og tar problemet på høyeste alvor