KAOS: Det tok kun få minutter etter at livestreamen startet før folk – primært ungdommer – samlet seg rundt Speeds lokasjon.
KAOS: Det tok kun få minutter etter at livestreamen startet før folk – primært ungdommer – samlet seg rundt Speeds lokasjon. FOTO: Skjermdump YouTubeBilde 1 av 3
UT AV DET BLÅ: Vekterne forventet nok ikke dette før de startet på sin vakt.
UT AV DET BLÅ: Vekterne forventet nok ikke dette før de startet på sin vakt. FOTO: Skjermdump YouTubeBilde 2 av 3
«HAND-PICKED»: Da Speed ble eskortert ut av suvenirbutikken han befant seg i, rev noen av hårets hans og la det ut til salg på Facebook marketplace. Prisen på ca. 1.700 dollar gjør det tydelig at etterspørselen er nokså stor.
«HAND-PICKED»: Da Speed ble eskortert ut av suvenirbutikken han befant seg i, rev noen av hårets hans og la det ut til salg på Facebook marketplace. Prisen på ca. 1.700 dollar gjør det tydelig at etterspørselen er nokså stor. FOTO: SkjermdumpBilde 3 av 3

«Speed»-spetakkel i sentrum: Groruddals-ungdommen fulgte med

Onsdag kveld ble Oslo sentrum oversvømt av kaos da tusenvis av fans samlet seg for å få et glimt av YouTube-stjernen «IShowSpeed». Den 15 år gamle groruddølen Martin, som allerede var godt kjent med internettfenomenet fra før, fulgte med fra skjermen hjemme.

Martin har fulgt Speed siden starten og husker godt hvordan populariteten virkelig begynte å skyte fart. «IShowSpeed», eller Darren Jason Watkins jr. som han egentlig heter, ble raskt et internettfenomen.

– Han er veldig kjent, og jeg har fulgt med hele tiden mens han har vokst. Det som virkelig gjorde ham viral var de Ronaldo-greiene. Han streamet Fortnite da han fikk en donasjon, og begynte med de derre «Sui»-greiene, som Cristiano Ronaldo gjør når han scorer, forteller Martin.

Siden har han funnet på en masse sprø ting for å holde relevansen oppe, og han har deltatt på events med andre store SoMe-profiler, som MrBeast.

UT AV DET BLÅ: Vekterne forventet nok ikke dette før de startet på sin vakt. FOTO: Skjermdump YouTube

Fullstendig kaos

Da Speed dukket opp i Oslo sentrum, gikk det ikke stille for seg. Martin fikk med seg hendelsene hvor tusenvis av fans prøvde å storme suvenirbutikken han hadde gått inn i.

– Det er jo forventet, da. Han la jo litt opp til det, men jeg tror ikke han forventet så mange folk, sier Martin.

– Hvorfor ble det så kaotisk, tror du?

– Han hadde jo en livestream gående, som er forsinket med et minutt eller noe sånt. Så man vet jo egentlig hvor han er hele tiden. Det viser jo at han egentlig ville det selv, på en måte, sier Martin.

Martin forteller om kaoset – og tidvis dramatikken.

– Jeg var ikke der selv, men jeg vet om noen som var der nede og jaktet på Speed, og jeg har sett mange klipp fra streamen i etterkant. For eksempel, han skadet foten under streamen, men satt fast i butikken og kunne ikke dra til legevakten med en gang. Det var også noen som rev av ham håret og la det ut på Facebook marketplace.

– Verste landet jeg har vært i

Speed har besøkt mange land, men Martin påpeker at kaoset i Norge gjorde at Speed fikk nok.

– Han har vært i mange andre land, men det har aldri vært i nærheten av så mye kaos som det var i Norge. I Sverige gikk han bare rundt, testet ut kjøttboller og sånne ting, og fikk fred. Det samme med Polen, hvor det gikk rolig for seg, forteller Martin.

Speed’s erfaring i Norge var så intens og ubehagelig at han til og med sa på streamen:

Norge er det verste landet jeg har vært i. Jeg skal aldri komme tilbake hit!

«HAND-PICKED»: Da Speed ble eskortert ut av suvenirbutikken han befant seg i, rev noen av hårets hans og la det ut til salgs på Facebook marketplace. Prisen gjør det tydelig at etterspørselen er nokså stor. FOTO: Skjermdump

Speed’s karakter

Martin har en klar oppfatning av hva som gjør Speed så populær:

– Karakteren hans er en aggressiv tulling som gjør ham populær. Han kødder hele tiden, og det er liksom hele greia hans. Jeg håper ikke han er sånn til vanlig.

Speed’s evne til å lage underholdende innhold og triksene han bruker til å tiltrekke seg seernes oppmerksomhet har lønnet seg for profilen, som nå lever livet som multimillionær:

– Han lager mye innhold med forskjellige folk, som for eksempel MrBeast, og gjør mange ulike ting som tiltrekker seg oppmerksomhet. Han har streamet på YouTube i lang tid også, sier Martin.

Martin mener at sosiale medier og algoritmer har hjulpet Speed med å komme i søkelyset.

– Jeg tror TikTok og Instagram hjelper veldig. Alle får det opp i algoritmene sine. Han har også hatt et uhell der private deler har glippet ut, noe som har eksplodert på nettet.

– Det er en del av greia hans, at han skal være litt annerledes. Han bjeffer på hunder når de bjeffer på ham, og han er bare veldig spesiell, noe som gjør ham så populær, konkluderer Martin.

Kommentarer