Monika Stoltenberg åpnet butikken i november i 2019. Med to leverandører i ryggen, Nordpeis og Tolcon, bestemte hun seg for satse. Hun er eneeier, og eneste ansatt. At hun er alenemor, stopper ikke denne damen.
Det er heller ikke bare bare å drive varmebutikk i Norge i dag uten å være medlem av Varmefag eller Ildstedet, så denne damen har virkelig baller. Eller det har hun vel ikke, men noe tilsvarende må det i alle fall være. Hun er en av svært få damer i denne bransjen, men hun er virkelig i ferd med å bevise at hun er tøff og dyktig nok til å klare seg!
– Jeg har bygget stein på stein, og det ønsker jeg å fortsette med. Jeg jobber nesten døgnet rundt, men jeg synes dette er så gøy! Bortsett fra en ekstrahjelp om lørdagene, er jeg helt alene om alt, og det går kjempefint. Entusiasmen stråler ut av henne.
– Hvordan kan det ha seg at det akkurat ble ildstedsbutikk?
– Jeg har drevet i 14 år med salg, i bakerbransjen, som salgssjef. Så fikk jeg tips om en ledig stilling som salgssjef hos en varmeforhandler, og det tente noe i meg. Via relasjoner fikk jeg stillingen, men etter ett års tid ville jeg gå mine egne veier og skape noe selv fra bunnen av. Jeg hadde i løpet av denne tiden fått veldig gode relasjoner til to leverandører, Nordpeis og Tolcon. Så, jeg kontaktet dem og luftet ideen, og de var helt med.
– Har du andre leverandører enn dem?
– Ja, vi forhandler også Schmid peisinnsatser, og har flere aktører innen bransjen som nå banker på døren, ettersom de ser retningen dette bærer.
Proff Peis holder til i Smalvollveien 44 på Alnabru.
– Hvordan har salget utviklet seg siden starten i november i fjor?
– Det begynte nokså rolig, men så har det økt kraftig. Det kan tyde på at koronaen har hatt en positiv effekt for oss. Hittil i år er salget langt over budsjett.
– Bruker du mye ressurser på markedsføring?
– Nei, der bruker jeg mindre enn jeg hadde trodd var nødvendig. Jeg gjør mye selv av markedsføringen på internett. Det går mest i Google og Facebook. Ikke så mye Instagram. Folieringen av vinduene mot rushtrafikken har jeg også tro på har gitt
mye.
– Leier du inn montører?
– Ja, det må jo til. Jeg bruker hovedsaklig J.F. Hansen, far og sønn. De er veldig proffe og detaljorienterte. Derfor fant jeg også ut at jeg ville bruke navnet, Proff Peis. De ordner alltid alt til avtalt tid, raskt og effektivt. Jeg minner dem stadig på hvor utrolig viktig det er at de
fortsetter slik, og at de yter fantastisk kundeservice, og alltid må gjøre alt de kan for å få fornøyde kunder. Slik må det være. Som nystartet er jeg spesielt sårbar, og avhengig av godt omdømme og god «jungeltelegraf». Det er en viktig del av markedsføringen, og det skal det alltid være.
– Det må jo ha kostet en del å etablere denne utstillingen. Du lurte aldri på om du skulle våge?
– Jo, men når man først har bestemt seg, så må man gjøre det ordentlig. Om ikke jeg selv skulle hatt tro på konseptet, så ville det vært unaturlig å skulle prøve å overbevise kundene om det. Nordpeis holdt hva de lovet og stod for det meste av ildsteder i utstillingen. Det har bidratt til en gjensidig lojalitet som vil prege relasjonen i mange år fremover.
– Er det noen ildsteder du selger spesielt mye av?
– Det er for tiden elementpeiser fra Nordpeis det går mest av. Så, det viser seg at investeringen har gitt positiv avkastning allerede. Det er ikke tvil om at de er rå på design, og det oser av kvalitet.
– Har du noe lagerhold?
– Ja, vi har 150 kvadratmeter bak veggen innerst her, med noen ildsteder og endel tilbehør. I 2021 ser jeg meg også nødt til å utvide utstillingen. Da blir det spennende å
se hvilke aktører som får være med på dette. Det er allerede flere ved forhandlingsbordet.
– Hvor lang leveringstid kan det være hos dere?
– På Nordpeis er det maksimalt 14 dager. På det mest ukurrante ellers kan det være inntil fire uker.
– Har dere satset noe på sommerprodukter?
– Ja, bålpanner har det gått mye av. Det har vært kjempesuksess. Jeg har solgt over 100 stykker i sommer.
– Hvordan er konkurransesituasjonen her i deres distrikt?
– Det er mye konkurranse og flere aktører, men jeg fokuserer mest på egen bedrift og gjør alt jeg kan for at hver eneste kunde skal få en opplevelse over forventning. Det er dét det blir penger av, og det er dét jeg lever av!