Advarer mot innbrudds-tyver
Politiet oppfordrer groruddøler til å være oppmerksomme på mistenkelige personer.
Politiet oppfordrer groruddøler til å være oppmerksomme på mistenkelige personer.
- Folk bør være oppmerksomme, og holde øye med hverandres eiendom. Det bør meldes fra til politiet dersom man mener man ser noe mistenkelig, sier jourhavende førstebetjent Asbjørn Øynes ved Stovner politistasjon.Han forteller at det senest i går, torsdag, kom inn melding om innbrudd i en førsteetasje på Haugerud.- Da fornærmede kom hjem og låste seg inn i leiligheten hoppet to innbruddstyver ut av et vindu. Vedkommende hadde dessverre ikke noe god beskrivelse, men begge to hadde bart, sier Øynes.Kan være en sammenhengPolitiet ser ikke bort fra at det der sammenheng mellom de mange innbruddene. Øynes antyder allikevel at innbrudd i første etasje gjennom verandadører virker å være en innbruddsmåte som blir brukt i visse miljøer.- Finner innbruddene sted i hele Groruddalen?- Ja, men det kan se ut som de er konsentrert rundt t-banelinjene og offentlig kommunikasjon, sier politiførstebetjenten.Vil ha tipsFor å komme nærmere kjernen i problemet er imidlertid politiet avhengig av tips fra publikum, så de kan få litt mer opplysninger rundt innbruddene.- Vi trenger å få litt mer kjøtt på beinet, sier Øynes.- Hva kan groruddøler gjøre for å forhindre innbrudd?- Først og fremst å holde øynene oppe, sier han.- Hva med alarm?- Alarm er preventivt og en sikkerhet, men vi kan ikke si at alle som bor i første etasje skal skaffe seg alarm. Det er kostbart, sier han og legger til:- Gode låser på dører og vinduer er også en sikkerhet.