I DAG: Slik ser brua ut når arbeidene er ferdig. (Foto: Statens vegvesen).
I DAG: Slik ser brua ut når arbeidene er ferdig. (Foto: Statens vegvesen).Bilde 1 av 2
UNDERVEIS: Det har vært krevende arbeid å rehabilitere brua over Høybråtenveien. (Foto: Statens vegvesen).
UNDERVEIS: Det har vært krevende arbeid å rehabilitere brua over Høybråtenveien. (Foto: Statens vegvesen).Bilde 2 av 2

Brua over Høybråtenveien er ferdigstilt

I flere måneder har Statens vegvesen jobbet med å rehabilitere brua på E6 som går over Høybråtenveien og hovedbanen. Nå er omsider størsteparten av jobben gjort.

Opprinnelig skulle rehabiliteringen ta rundt 3 måneder fra start til slutt, men da arbeiderne oppdaget flere mindre skader og jernbanen ikke kunne stanse like ofte som ønsket, har arbeidet drøyd i tid. Nå er de endelig i mål.

Gjennom arbeidsperioden har det blitt fjernet betongelementer og rekkverk mellom bruene, kabler er lagt om og det var et midlertidig tett stillas over jernbanen.

– Det er også bygd nye kantdragere på innersidene av bruene, det er lagt membran og asfalt mot ny kantdrager og utført betongrehabilitering av skadene på undersiden og oversiden av brudekkene, sier seksjonssjef Gunnar Eiterjord.

I 2025 skal siste finpuss gjøres. Da vil asfalt legges og jevnes ut, og ved behov skal det legges membran.

– Brua hadde de siste årene hatt et midlertidig rekkverk, så gjennom rehabiliteringsarbeidene har både bruas levetid blitt forlenget betraktelig, samtidig som trafikksikkerheten har blitt bedre, understreker Eiterjord.

I arbeidstida har venstre felt på brua blitt sperret i hver kjøreretning og trafikken har blitt flyttet over til kollektivfeltene. Påkjøringsrampen fra Starveien har vært stengt i hele arbeidsperioden, men gjenåpnes nå. Til sommeren vil det bli to helgestenginger for å få gjort de siste delene av arbeidet.

– Vi takker for tålmodigheten til trafikantene og nærområdet og beklager ulempene. Rehabilitering av en bru som daglig trafikkeres av cirka 50.000 kjøretøy, og som jernbanen også går under, er svært krevende. Det er ikke mulig å gjennomføre slike arbeider uten at det får trafikale konsekvenser, sier Eiterjord.