Byrådsleder Raymond Johansen (Ap). Foto:
Byrådsleder Raymond Johansen (Ap). Foto:Bilde 1 av 1

Korona-situasjonen:

Viderefører sosial nedstengning til 14. desember

Pressekonferansen skjer dagen etter at regjeringen valgte å forlenge de nasjonale tiltakene.

Tre uker etter at byrådet innførte strammere koronatiltak, inkludert sjenkestopp, inviterer de til ny pressekonferanse. Der bekreftet de at Oslos sosiale nedstenging utvides til 14. desember.

– Vi har sett flere eksempler på at smitten har gått noe ned, før den igjen stiger bratt, advarer byrådsleder Raymond Johansen (Ap), og henviser til europeiske land som Belgia og Spania.

– Jeg er veldig bekymret for smittesituasjonen i noen av våre bydeler. Episenteret har havnet i våre østlige bydeler, spesielt i Groruddalen, sier han.

Byrådets informasjonskampanjer, med filmer, SMSer og tekstmateriale er oversatt til flere språk.

– I Oslo kan alle bestille en test når de vil, og få time til testing i løpet av et døgn. Testingen er gratis, minner Johansen på.

På tross av dette er det mange som ikke tester seg på grunn av stigma i enkelte miljøer.

Om julen sier Johansen følgende:

– Vi må forvente å leve med de fleste av disse tiltakene ut 2020.

Det kan bli litt letting på tiltakene mot jul, men byrådslederen forventer at man vil måtte ha julefeiring med de fleste smittetiltakene ut året.

Vil unngå nedstenging av skoler

– Vi følger situasjonen nøye, og vurderer å sette inn ekstra tiltak på enkeltskoler, forklarer byrådslederen.

Byrådet velger å videreføre de gjeldende nivåinndelingene i skolen; rødt nivå på videregående og ungdomsskole, gult nivå på barneskolene og i barnehagene. Eventuelle begrensninger kan innføres på bydelsnivå.

Johansen retter også en bønn til regjeringen, og etterspør en egen Oslo-pakke for bedrifter i Oslo. Der trekker han frem kampanjen på Grünerløkka, der plakater med «Her kommer Starbucks» ble hengt på vinduer på enkeltbedrifter. Han ber om at det gis tiltakspakker til utelivsbransjen i Oslo og hjørnesteinsbedrifter.

Byrådet velger etter samtaler med kulturarrangører å åpne for at man kan lage heldigitale arrangementer med opp til 5 deltakere samt produksjon. Håpet er at flere kan skape gode digitale kulturarrangement.