Bovild Tjønn kom til Bydel Bjerke fra topplederjobb i Bærum kommune for et drøyt år siden.
– Jeg møtte en organisasjon som både trengte og var klare for endringer, sier hun, og er overbevist om at de strategiske endringene som nå er gjort vil slå positivt ut for dem som trenger bydelens tjenester.
Barnehage er oppvekst
Etter en kartlegging og tilbakemeldinger fra de ansattes representanter, er blant annet toppledergruppen omorganisert og effektivisert fra elleve til syv direktører. Det er mulig gjennom å slå sammen avdelinger. Akkurat det gjør ting bedre også, ifølge Tjønn.
Oppvekstavdelingen er ett av flere eksempler.
– Tidligere inngikk ikke barnehagene våre i Oppvekstavdelingen. Det gjør de nå. Ved å slå sammen hele oppvekstfeltet, inkludert kultur med fritidstilbudene, tenker vi mer helhetlig rundt barn og familien, og kan bruke ressursene på en mer fornuftig måte, sier Tjønn.
Det er nyslått direktør for Oppvekstavdelingen, Marit Bratlie enig i.
– I Bjerke har vi et uttalt mål om at alle barn og unge skal ha en trygg oppvekst med like muligheter. For å kunne innfri på det, er samhandling på tvers i bydelen helt nødvendig, sier Bratlie, og ramser opp noen konkrete tiltak på oppvekstfeltet for 2019.
– Vi opprettholder et bredt, variert og gratis kultur- og fritidstilbud for barn og unge, bemanningen i svangerskaps- og barselomsorgen styrkes, og skolehelsetjenesten og tidlig innsats mot utsatte grupper forsterkes. Blant annet, sier Bratlie.
NY ORGANISASJON: Etter omorganiseringen er Bydel Bjerke organisert slik som du ser på bildet.
Seks avdelinger
Etter omorganiseringen består Bydel Bjerke, i tillegg til Oppvekstavdelingen, av Helse og mestringsavdeling med blant annet hjemmetjenestene, Velferd hvor blant annet NAV er organisert, Utviklingsavdelingen, Administrasjonsavdelingen og Kommunikasjon.
– At vi som bydel er på tilbudssiden ved å invitere til dialog med innbyggerne, er helt avgjørende for å utvikle og treffe med tjenestene våre, sier kommunikasjonssjef Bjørn O. Mørch Larsen.
– Vi har for eksempel opprettet pårørendeforum sammen med foreldre og verger for psykisk utviklingshemmede i Bjerke. Det har gjort oss som bydel klokere, og bidrar til at vi utvikler tjenester som oppleves som treffende, sier Mørch Larsen.
Han nevner for øvrig folkemøter både om beboerparkering og ny drift av Paviljongen kafé i Bjerkedalen park, samt et nyåpnet lokalkontor på Linderud senter, som konkrete eksempler på initiativ fra bydelen for dialog mellom bydelen og befolkningen.
– Et annet mål med dialogen er at vi vil bli en bydel der det er enkelt for innbyggerne å finne fram. Der har vi ennå en vei å gå, men vi er i gang.
Over avdelingsgrensene
Samhandlingen skal foregå også på tvers av avdelingene, understreker bydelsdirektør Tjønn.
– Ikke minst i kampen mot barnefattigdom er dette viktig, forteller fungerende direktør for Velferd, Alexander Standal Bergli.
– Den viktigste jobben vi i NAV kan gjøre for å forhindre barnefattigdom, er ved å få flere foreldre ut i arbeid. Det gir i sin tur gode rollemodeller for barna.
En av avdelingene som virkelig jobber på tvers i den nye organiseringen i Bjerke, er Utviklingsavdelingen, hvor også Groruddalssatsingen hører til. Avdelingen blir ikke minst viktig for å bidra til gode nærmiljøer i en bydel i formidabel vekst.
– Nærmiljøkvalitetene på Veitvet, Sletteløkka og Linderud er blant dem som skal styrkes, forteller direktør for Utviklingsavdelingen, Rune Snildal.
– I praksis betyr det at vi skal bidra til inkluderende lokalsamfunn der flere deltar aktivt. På den måten etablerer og styrker vi nettverk mellom beboere. Da må vi støtte lokale initiativ og bidra til beboerinvolvering. Målet er at innbyggerne og lokale virksomheter samarbeider om å styrke nærmiljøkvalitetene der de bor og virker, sier han.
Klar for Omsorg+
En av de fremste satsingene i Bydel Bjerke i 2019 er det Helse- og mestringsavdelingen som har ansvaret for. I mars står etter planen Årvoll omsorgssenter i Øivinds vei klart. Det blir ikke bare et omsorgssenter med 80 leiligheter, men utgjør også et helt nytt tilbud både i Bydel Bjerke og i lokalmiljøet.
– I tillegg til at det skal være et godt og trygt sted å bo og leve, skal det være et sted fylt med aktivitet, sier direktør for avdelingen, Mary Anne Johannessen.
– Her vil det bli flotte fasiliteter som nærmiljøkafé, treningsmuligheter og et variert kulturtilbud.
Bydel Bjerke har i tillegg en Administrasjonsavdeling som «smører maskineriet». Det ledes av Maja Katzenmaier, som også er assisterende bydelsdirektør.
– Vår jobb er å videreutvikle støttefunksjoner innen økonomi, HR og kvalitet sammen med bydelens tjenestesteder. Det påvirker i sin tur tjenestene til innbyggerne, sier Katzenmaier.
– Vi jobber med digitalisering av flere driftsoppgaver, også innbyggerdialogen i Ulvenveien 80. Dessuten har vi en sentral rolle i forbindelse med avtaleinngåelser og åpning og innflytting i Årvoll omsorgssenter.
Spennende 2019
Bydelsdirektør Bovild Tjønn ser fram til et spennende år for bydelen. For hennes nye ledergruppe er året på mange måter allerede i gang gjennom budsjettprosessen som skal til behandling i BU på torsdag.
– Det er så mye spennende som skal skje. Årvoll omsorgssenter er veldig konkret og noe vi virkelig ser fram til å få på plass som et slags hjerte i lokalsamfunnet, sier Tjønn.
– Samtidig har vi mange utfordringer. Disse skal vi møte uten å gå utover de rammer vi får for å drive bydelen. Det kan være krevende, men samtidig viser dialogen med innbyggerne at de aller fleste ønsker å klare seg selv, hjemme hos seg selv, lengst mulig. Det betyr at vi må sette inn støtet på tidlig innsats og mestring. Og hvordan vi skal få det til, er det bare én løsning på, sier Tjønn.
– Det er sammen med innbyggerne.