Vi møter ham i det nye tryllemuseet på Årvoll gård, der han sitter midt i norsk og internasjonal tryllehistorie. For tiden har han selv gått «litt i dvale» som tryllekunstner for å få museet på plass.
– Jeg tok på meg ansvaret for å få i gang museet igjen som tidligere lå i Munkedamsveien. Det viktigste var å få på plass et lokale. Jeg hadde håpet på stabburet her på Årvoll gård, men løsningen nå med disse restaurerte rommene i låven er enda bedre. Det er så fint, helt strøkent, smiler Davido.
I statskassa
Han har i lengre tid hatt gården som sin base hvor han kan oppbevare og stelle sine 25 duer (fire av dem kakaduer), fire kaniner, fire dverghøner, to vaktler og en hane!
– Årvoll gård har for lengst blitt mitt andre hjem. Nå blir det enda mer tilstedeværelse, sier Davido.
Hans offentlige debut som tryllekunstner skjedde i 1973, da en 13 år gammel Davido fra Ski var med i en talentkonkurranse i Ski rådhus.
– I forkant hadde jeg lest Egelos bok «vitser for tryllekunstnere». Da jeg fikk et egg til å forsvinne og viste frem den tomme posen, dro jeg vitsen – «her er det like tomt som i statskassa». Folk brølte av latter. Selv skjønte jeg ikke helt meningen med det, men siden Egelo mente at vitsen passet til trikset, sa jeg det!
– Jeg hadde nok et skjult talent for trylleri. Jeg lærte fort, sier Davido.
I tillegg fikk han utløp for mange av tingene han likte å gjøre.
– Fra tidlig av ble det viktig for meg å lage rekvisitter. Jeg overtok mammas symaskin for å sette sammen mine egne kostymer med «hemmelige lommer» og annet som vi tryllekunstnere har behov for.
Være anonym
Men det har ikke bare vært tryllerier i livet. Han er utdannet cand mag(iker) i norsk, historie og massekommunikasjon. Lærervirksomheten holder han ved like, men nå kun litt på si med norskundervisning for innvandrere.
– Det var ikke alltid lett å kombinere lærervirksomhet med å være tryllekunstner. Elevene maste hele tiden om å få se trylletriks. Våre nye landsmenn kjenner ikke til meg, så ikke noe mas. Det er deilig å være anonym også – ikke alltid å være Davido, sier Davido.
De som har opplevd Davidos tryllerier i flere sammenhenger på Årvoll gård, samt ved en rekke andre anledninger rundt om i Groruddalen, har latt seg forbløffe. Han har også egne show han reiser på turné med, og opptrer i tillegg på store og små arrangementer over hele landet. Men noen ganger er det litt mer alvor over tryllingen enn å opptre for et «vanlig publikum».
Guiness rekordbok
Som eneste nordmann har han to ganger fått 1. pris på FISM-kongressen – tryllekunstnernes «verdensmesterskap». I 1982 i manipulasjon (fingerferdighetstrylling i Lausanne, Sveits) og i 1985 i scenemagi (Madrid, Spania).
Han er åtte ganger nordisk mester i trylling (fire som junior og fire som senior). Han har vunnet NM i trylling syv ganger og gikk seirende ut av «Grand Prix» i «Bratislava Magicfestival» i 1982. I 1994 ble han kåret til «Årets tryllekunstner» av Magiske Cirkel Norge og utnevnt til «evig medlem» der i 2002. I 2000 kom han i Guinness rekordbok som «verdens raskeste tryllekunstner» med 64 triks på fire minutter.
– Jeg klarte 70 triks på fire minutter under oppvarmingen, men da publikum begynte å klappe «tok jeg applaus», som vi sier. Det skulle jeg ikke gjort. Det var bortkastet tid. Dermed ble det seks triks mindre enn det jeg burde ha gjennomført, slår Davido fast.
– Men selvsagt liker jeg applaus og god respons. Da har jeg sørget for at publikum koser seg over det jeg gjør.
Viktig kulturtradisjon
Tryllemuseet på Årvoll gård er svært viktig for Davido, for det handler om mer enn å vise tryllekunstneriet gjennom historien.
– Her har jeg fått muligheten til å vise trylling som underholdningsform og ikke minst som en kunstart og viktig kulturtradisjon. Det er viktig for meg å skape respekt for tryllingen, sier Davido – og viser frem et begerspill hvor terninger tilsynelatende forsvinner og dukker opp på magisk vis under omvendte begre. Tryllekunstneren ber publikum om å følge med på hvilket beger en terning blir lagt under, deretter flyttes begeret.
– Men selv om alle har fulgt godt med, dukker terningen likevel opp under en av de andre begrene. Merkelig, humrer Davido lurt.
Gamle Egypt
Dette trylletrikset er meget gammelt. Den romerske filosof og statsmann Seneca den yngre beskrev begerspillet i år 45 e.Kr. – som siden har dukket opp som tryllekunst gjennom århundrene.
– Faktum er at det har blitt funnet hieroglyfer i det gamle Egypt som beskriver begerspillet. Vi snakker om 5000 år f. Kr. Trylling er verdens eldste kunstform, påpeker Davido.
Det henger også et maleri av Hieronymus Bosch i Paris hvor du kan se et begerspill i maleriet.
Allerede på 1500-tallet opptrådte tryllekunstnere med assistenter som ble stukket med kniver og overlevde, eller fikk kappet av hodet og deretter fikk satt det på igjen. Italieneren Pinetti (1750-1806) var svært berømt i Europa på sin tid. Han utviklet tankelesernumre sammen med sin kone som med bind for øynene sa hvilken gjenstand Pinetti mottok fra publikum.
Det er imidlertid først de seneste årene Kulturrrådet har anerkjent magi som kunstform og som kulturarrangement i Norge.
– Vi er formidlere av kulturopplevelser, understreker Davido.
Blir lurt
Hvorfor lar vi oss bokstavelig talt fortrylle av tryllekunst?
– Det er fasinasjonen av fenomener vi ikke forstår. Vi mennesker vil skjønne og forstå. Når vi ikke gjør det – ja, det er der magien kommer inn i bildet. Det må imidlertid ikke bli en kamp mellom tryllekunstneren som på død og liv skal prøve å lure et publikum mens de prøver å forstå. Kunsten er å få publikum til å nyte og sette pris på at de blir lurt av en tryllekunstner og akseptere at de ikke må forstå alt, sier Davido.
– Unger er spontane og rives med. Det er herlig å oppleve. Men det aller beste er å se voksne få hakeslepp, smiler Davido.
En opplevelse
Han står også bak Magic Club Oslo som har hatt store show på Cosmopolite (tidligere Soria Moria kino).
– Show med topp norske og internasjonale tryllekunstnere, hvor det utføres utrolige triks på nært hold ved at magikere tryller rundt ved bordene, samt storslåtte show fra scenen. Det hele rammet inn med musikk og danseopptredener. Det er en opplevelse å få holde på med. Litt artig å tenke på at Chin Lim, som to ganger gikk til topps i America Got Talent og som nå er den store stjernen i Las Vegas, hadde en opptreden på Cosmopolite da han var på vei opp, sier Davido.
Det har vært en liten pause med Magic Club Oslo siden jeg har vært så opptatt med å få i gang tryllemuseet, men vi er snart i gang igjen, lover Davido.
– Hvem har vært din største inspirasjon?
– Uten tvil Arnardo. Den største gjennom tidene her i landet. Men det har vært og er mange strålende magikere i Norge. Tore Torell, Finn Jor, Alexx Alexxander, Jan Crosby og mange fler, sier Davido.
Og den største gjennom alle tider?
– Det har vært så mange giganter. Men jeg kommer ikke utenom David Copperfield!