Det skriver Norsk elbilforening i en pressemelding.
Det er ikke lenge siden Norge feiret ti prosent elbilandel av alle registrerte personbiler. Det skjedde i mars 2020. Det tok i underkant av tre år å gå fra 10 til 20 prosent. Utviklingen fra 0 til 10 prosent gikk langt tregere. Det tok nærmere 10 år.
– Det er et fascinerende eventyr vi er med på her i Norge, sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.
Snøballen har rullet raskere og raskere, og flere og flere flotte elektriske bilmodeller ruller ut på norske veier. Nå er generalsekretæren i Elbilforeningen spent på hvor lang tid det tar før 30 prosent av bilparken er elektrisk:
– Målet som Stortinget har vedtatt, er et utslippsfritt nybilsalg i 2025, og fortsetter vi å bare selge elbiler, så gå det fort oppover med elbilandelen på veiene også. Overgangen fra forurensende biler til elbiler er avgjørende for å kutte klimagassutslippene fra veitrafikken.
Elbil var lenge et storbyfenomen, og med langvarig høyt elbilsalg har byer som Bergen og Oslo oppnådd en stor andel elbiler på veien. I Oslo er andelen på 33,2 prosent og det gamle fylket Hordaland har oppnådd 29,3 prosent.
– Den nye trenden de siste årene er den gode utviklingen i distriktsfylkene, noe som skyldes at de nye elbilene har blitt bedre, fått lengre rekkevidde og at ladenettverket har blitt utvidet.
Slik er fordelingen pr. fylke (prosent):
• Akershus 26,9
• Aust-Agder 13,5
• Buskerud 17,4
• Finnmark 4,7
• Hedmark 10,4
• Hordaland 29,3
• Møre og Romsdal 14,6
• Nordland 11,1
• Oppland 9,6
• Oslo 33,2
• Rogaland 21,9
• Sogn og Fjordane 10,7
• Svalbard 5
• Telemark 16,4
• Troms 10,1