GRØNT PÅ STOVNER: Med unntak av Bydel Stovner ville Groruddalen vært en rød sone. Foto:
GRØNT PÅ STOVNER: Med unntak av Bydel Stovner ville Groruddalen vært en rød sone. Foto:Bilde 1 av 2

For å se disse bildene må du ha et abonnement

Nesten dobbelt så mange smittede vest i byen, sammenliknet med Groruddalen

Så langt i august er det registrert omtrent like mange smittetilfeller i Groruddalen sammenlignet med hele juli. I dag hadde FHI kategorisert Groruddalen som rød sone, likevel omtaler smittevernoverlegen utbruddet som lite og knytter smittetilfellene primært til utenlandsreiser.

Flere steder i landet opplever for første gang en oppblomstring i smittetilfeller siden den første bølgen tidligere i år. Nylig ble det kjent at det er påvist så mange tilfeller i Oslo kommune at hovedstaden ville blitt kategorisert som et rødt område ut ifra FHIs krav. De nye tilfellene stammer fra blant annet hjemmefester og utenlandsreiser, og de fleste tilfellene er påvist vest i byen.