Sist uke skrev avisa om at det er bilistene i bydelene Bjerke, Alna, Stovner og Grorud – Groruddalen – som i snitt betaler mest gjennom bommen i måneden. Bompengene skal finansiere veiprosjekter og kollektivtilbudet, men prosjekter i Groruddalen som Fossumdiagonalen og lokk over E6 Furuset står oppført med status som nedprioritert i Oslopakke 3. To av Groruddalens største samferdseslsprosjekter står på stedet hvil, samtidig som det jobbes for fullt vest i byen med blant annet Fornebubanen og E18 Vestkorridoren gjennom Asker og Bærum. Siavash Mobasheri i Rødt Oslo reagerte kraftig og mener at groruddøler påtvinges et spleiselag som ikke omfatter dem.
Dette er tallene
Oversikten viser hvor mye hver beboer i den enkelte bydel i gjennomsnitt betaler hver måned for passeringer i bommen. Alle typer kjøretøy er medregnet:
Bydel Gjennomsnitt bompenger
Bjerke 642
Alna 636
Stovner 586
Grorud 575
Søndre Nordstrand 567
Nordstrand 564
St. Hanshaugen 546
Ullern 541
Gamle Oslo 540
Nordre Aker 519
Frogner 514
Østensjø 514
Sagene 473
Grünerløkka 449
Vestre Aker 445
Tallene er hentet fra Fremtind Service AS.
Dette vil Ap gjøre
Abdullah Alsabeehg i bystyrets samferdsels- og miljøutvalg sier at tallene sjokkerer.
– Jeg er sjokkert over tallene vi har foran oss, men dette vil Oslo Ap se på under Oslopakke 3-forhandlingene til våren.
Oslopakke 3 skal reforhandles våren 2024. Da vil blant annet måloppnåelse og finansiering bli diskutert og forhandlet.
– Da vil vi være opptatt av to ting. Det første er fordelings-aspektet. Vi vet at forskjellene i Oslo er store, enten det gjelder inntekt, helse, hvem som eier bil, og så videre. Det er et perspektiv vi må ta med inn i debatten, og derfor har vi bedt sekretariatet i Oslopakke 3 om tallgrunnlag. Vi må se på hvordan økonomiske forskjeller virker inn i Oslopakke 3.
Den andre prioriteringen Alsabeehg nevner er Trondheimsveien som Arbeiderpartiet og flere partier ønsker skal forvandles til miljøgate.
– Oslo Ap har uttalt at oppgradering av Trondheimsveien er den viktigste saken for oss i reforhandlingene i 2024.
– Lokk over E6 ved Furuset og Fossumdiagonalen er to prosjekter som Groruddalen har ropt lenge etter. I dag har de to status som nedprioritert i Oslopakke 3. Hva er Oslo Ap sine planer for de to?
– Vi setter Trondheimsveien som nummer én. Når det er sagt; flere prosjekter inn i Oslopakke 3 vil gi økte bompenger for bilistene. Akkurat nå er vi varsomme med å si ja til alt, selv om vi ikke har sagt nei til noe. Vi vil vurdere alle prosjekter, men vi ønsker ikke å øke bompengebelastningen for mye.
– Ditt eget parti ved daværende medlem Jens Stoltenberg har gått til valg med løfter om lokk over E6 Furuset. Hva er Oslo Ap sitt ståsted i saken om lokk over E6 Furuset?
– Hovedutfordringen i alle år har vært motstanden fra Statens vegvesen. Oslo Arbeiderparti ønsker å finne en løsning som demper støyen og bedrer bomiljøet lang E6 i Groruddalen. Vi må samtidig huske på at flere prosjekter inn i Oslopakke 3 akkurat nå betyr betydelig økning i bompenger. I en dyrtid må vi passe på at den økonomiske belastningen ikke blir altfor stor. Høyre sier ja til alle prosjekter nå, men i realiteten støtter de betydelig økning i bompenger fra og med 2024.
Visvas
Alsabeehg sier at det ikke er tomme valgløfter han kommer med, men legger til at de må bli enige med de andre partiene og Viken når reforhandlingene i Oslopakke 3 begynner.
Omgjøring av Trondheimsveien til miljøgate er prosjekt som ligger flere år fram i tid. I mellomtiden må groruddøler nøye seg med andre prosjekter i Oslopakke 3 som Alsabeehg mener kommer Groruddalen til gode.
– Det er ikke riktig at pengene kun går andre steder. Akkurat nå oppgraderer man t-banestrekningen Brynseng-Hellerud, og det vil gi økt kapasitet på banen. Og en god del av bompengene går til drift av kollektivtilbudet slik at vi kan holde prisene nede.
Alsabeehg nevner også at Fornebubanen vil komme groruddøler på linje 5 til gode. Mobasheri i Rødt sier at det er visvas.
– Det er ikke den informasjonen vi sitter på, sier Alsabeehg om visvas-påstanden.