GJENSKAPT JERNBANEHISTORIE: Noen av medlemmene i Sagelvas Venner som har gjort det mulig å bringe tilbake en viktig del av jernbanehistorien i Norge. Med på bildet (uten busserull) er Lillestrøms ordfører, Kjartan Berland (H), som offisielt åpnet «jernbanemonumentet».
GJENSKAPT JERNBANEHISTORIE: Noen av medlemmene i Sagelvas Venner som har gjort det mulig å bringe tilbake en viktig del av jernbanehistorien i Norge. Med på bildet (uten busserull) er Lillestrøms ordfører, Kjartan Berland (H), som offisielt åpnet «jernbanemonumentet».Bilde 1 av 40
TIDLIGERE TIDER: Andre generasjon bru for Hovedbanen over Sagelva 1865. Bru for sidesporet, som nå er gjenskapt, til høyre. Foto: Norsk Hoved Jernbane.
TIDLIGERE TIDER: Andre generasjon bru for Hovedbanen over Sagelva 1865. Bru for sidesporet, som nå er gjenskapt, til høyre. Foto: Norsk Hoved Jernbane.Bilde 2 av 40
Norsk Hoved Jernbanes kartutsnitt Strømmen-Sagdalen 1850. Rød strek viser de første meterne av sidesporets avgrening fra Hovedbanen. Foto: Norsk Jernbanemuseum.
Norsk Hoved Jernbanes kartutsnitt Strømmen-Sagdalen 1850. Rød strek viser de første meterne av sidesporets avgrening fra Hovedbanen. Foto: Norsk Jernbanemuseum. Bilde 3 av 40
STRØMMEN STASJON: Strømmen stasjon fra 1853, her fotografert fra vestsiden i 1860. Foto: Norsk Jernbanemuseum.
STRØMMEN STASJON: Strømmen stasjon fra 1853, her fotografert fra vestsiden i 1860. Foto: Norsk Jernbanemuseum. Bilde 4 av 40
PØLSEGLAD EKTEMANN: Sidsel Torbo er ikke spesielt glad i pølser selv om ektemann Rolf er pølsegal - men akkurat denne gangen lot hun seg friste inn i pølsespisingens verden.
PØLSEGLAD EKTEMANN: Sidsel Torbo er ikke spesielt glad i pølser selv om ektemann Rolf er pølsegal - men akkurat denne gangen lot hun seg friste inn i pølsespisingens verden. FOTO: Rolf E. WulffBilde 5 av 40
PÅ HJEMMEBANE: Ingen over og ingen ved siden - Høybråten stasjon er togmekka for Rolf E. Torbo.
PÅ HJEMMEBANE: Ingen over og ingen ved siden - Høybråten stasjon er togmekka for Rolf E. Torbo. FOTO: Rolf E. WulffBilde 6 av 40
BLID GUIDE: Lokalhistoriker og guide i Sagelvas Venner, Steinar Bunæs, er med god grunn stolt over jernbanehistorien til Strømmen stasjon og sidesporet langs med Sagelva.
BLID GUIDE: Lokalhistoriker og guide i Sagelvas Venner, Steinar Bunæs, er med god grunn stolt over jernbanehistorien til Strømmen stasjon og sidesporet langs med Sagelva.Bilde 7 av 40
STOR INTERESSE: Det var mange som hadde møtt opp for å få med seg den historiske togbegivenheten. Det var bluesmusikk fra scenen og både moderne passasjertog og godstog som kjørte forbi fikk også med seg det hele.
STOR INTERESSE: Det var mange som hadde møtt opp for å få med seg den historiske togbegivenheten. Det var bluesmusikk fra scenen og både moderne passasjertog og godstog som kjørte forbi fikk også med seg det hele.Bilde 8 av 40
Turguide og lokalhistoriker Steinar Bunæs (f v) i ivrig samtale med Knut Ihlen Tønsberg (oldebarnet til Strømmens Værksteds grunnlegger, Wincentz Thurmann Ihlen), jernbaneentusiast Jørn Nordheim og Rolf E. Torbo.
Turguide og lokalhistoriker Steinar Bunæs (f v) i ivrig samtale med Knut Ihlen Tønsberg (oldebarnet til Strømmens Værksteds grunnlegger, Wincentz Thurmann Ihlen), jernbaneentusiast Jørn Nordheim og Rolf E. Torbo. FOTO: Rolf E. WulffBilde 9 av 40
STOLT JERNBANETALER: Leder i Sagelvas Venner, Tore Per Bakken, sørget for god informasjon om både tidligere jernbanehistorie og «gjenskapelsen» av den.
STOLT JERNBANETALER: Leder i Sagelvas Venner, Tore Per Bakken, sørget for god informasjon om både tidligere jernbanehistorie og «gjenskapelsen» av den.Bilde 10 av 40
STOR INTERESSE: Det var mange som hadde møtt opp for å få med seg den historiske togbegivenheten. Det var bluesmusikk fra scenen og både moderne passasjertog og godstog som kjørte forbi fikk også med seg det hele.
STOR INTERESSE: Det var mange som hadde møtt opp for å få med seg den historiske togbegivenheten. Det var bluesmusikk fra scenen og både moderne passasjertog og godstog som kjørte forbi fikk også med seg det hele. FOTO: Rolf E. WulffBilde 11 av 40
EN SELVFØLGE: Selvsagt ble det servert bløtkake.
EN SELVFØLGE: Selvsagt ble det servert bløtkake.Bilde 12 av 40
GLAD TRIO: Ivar Grøndal fra Løten Bygdesag, Tore Per Bakken, leder i Sagelvas Venner og Kjartan Berland (H), ordfører i Lillestrøm.
GLAD TRIO: Ivar Grøndal fra Løten Bygdesag, Tore Per Bakken, leder i Sagelvas Venner og Kjartan Berland (H), ordfører i Lillestrøm. FOTO: Rolf E. WulffBilde 13 av 40
KAKEKLAR ORDFØRER: Ordfører i Lillestrøm, Kjartan Berland (H) fikk æren av å ta den første bløtkakebiten.
KAKEKLAR ORDFØRER: Ordfører i Lillestrøm, Kjartan Berland (H) fikk æren av å ta den første bløtkakebiten. FOTO: Rolf E. WulffBilde 14 av 40
GJENSKAPT JERNBANEHISTORIE: Sagelvas Venner på Strømmen har gjenskapt historien om landets første jernbanesidespor.
GJENSKAPT JERNBANEHISTORIE: Sagelvas Venner på Strømmen har gjenskapt historien om landets første jernbanesidespor.Bilde 15 av 40
FORNØYD TOGENTUSIAST: Rolf E. Torbo storkoste seg over hva han fikk oppleve av jernbanehistorie denne dagen - det var en lykkelig mann som kom hjem til sin egen stasjon på Høybråten etter den historiske togdagen ved Sagelva.
FORNØYD TOGENTUSIAST: Rolf E. Torbo storkoste seg over hva han fikk oppleve av jernbanehistorie denne dagen - det var en lykkelig mann som kom hjem til sin egen stasjon på Høybråten etter den historiske togdagen ved Sagelva.Bilde 16 av 40
HØYBRÅTEN STASJON
HØYBRÅTEN STASJONBilde 17 av 40
SAGDALEN HOLDEPLASS
SAGDALEN HOLDEPLASS FOTO: Rolf E. WulffBilde 18 av 40
SAGDALEN STASJON
SAGDALEN STASJON FOTO: Rolf E. WulffBilde 19 av 40
UVANLIG VERDENSREKORD: Lokomotiveksplosjon på Strømmen stasjon 22.12.1888. Foto: Jernbanemuseet.
UVANLIG VERDENSREKORD: Lokomotiveksplosjon på Strømmen stasjon 22.12.1888. Foto: Jernbanemuseet.Bilde 20 av 40
OPPGANGSSAG MØLLEPARKEN
OPPGANGSSAG MØLLEPARKEN FOTO: Rolf E. WulffBilde 21 av 40
FOSSEFALLET I SAGELVA VED MØLLEPARKEN
FOSSEFALLET I SAGELVA VED MØLLEPARKENBilde 22 av 40
OPPGANGSSAG MØLLEPARKEN
OPPGANGSSAG MØLLEPARKEN FOTO: Rolf E. WulffBilde 23 av 40
STRØMMENKVERNA OG FOSSEFALLET I SAGELVA VED MØLLEPARKEN
STRØMMENKVERNA OG FOSSEFALLET I SAGELVA VED MØLLEPARKEN FOTO: Rolf E. WulffBilde 24 av 40
VANNRENNE VED STRØMMENKVERNA
VANNRENNE VED STRØMMENKVERNA FOTO: Rolf E. WulffBilde 25 av 40
STRØMMENKVERNA
STRØMMENKVERNA FOTO: Rolf E. WulffBilde 26 av 40
STRØMMENKVERNA OG FOSSEFALLET I SAGELVA VED MØLLEPARKEN
STRØMMENKVERNA OG FOSSEFALLET I SAGELVA VED MØLLEPARKEN FOTO: Rolf E. WulffBilde 27 av 40
STRØMMENKVERNA OG FOSSEFALLET I SAGELVA VED MØLLEPARKEN
STRØMMENKVERNA OG FOSSEFALLET I SAGELVA VED MØLLEPARKENBilde 28 av 40
FJELLHAMAR STASJON
FJELLHAMAR STASJON FOTO: Rolf E. WulffBilde 29 av 40
HANABORG STASJON
HANABORG STASJON FOTO: Rolf E. WulffBilde 30 av 40
LØRENSKOG STASJON
LØRENSKOG STASJON FOTO: Rolf E. WulffBilde 31 av 40
GJENSKAPT JERNBANEHISTORIE: Sagelvas Venner på Strømmen har gjenskapt historien om landets første jernbanesidespor.
GJENSKAPT JERNBANEHISTORIE: Sagelvas Venner på Strømmen har gjenskapt historien om landets første jernbanesidespor. FOTO: Rolf E. WulffBilde 32 av 40
GJENSKAPT JERNBANEHISTORIE: Sagelvas Venner på Strømmen har gjenskapt historien om landets første jernbanesidespor.
GJENSKAPT JERNBANEHISTORIE: Sagelvas Venner på Strømmen har gjenskapt historien om landets første jernbanesidespor. FOTO: Rolf E. WulffBilde 33 av 40
GJENSKAPT JERNBANEHISTORIE: Sagelvas Venner på Strømmen har gjenskapt historien om landets første jernbanesidespor.
GJENSKAPT JERNBANEHISTORIE: Sagelvas Venner på Strømmen har gjenskapt historien om landets første jernbanesidespor. FOTO: Rolf E. WulffBilde 34 av 40
GJENSKAPT JERNBANEHISTORIE: Sagelvas Venner på Strømmen har gjenskapt historien om landets første jernbanesidespor.
GJENSKAPT JERNBANEHISTORIE: Sagelvas Venner på Strømmen har gjenskapt historien om landets første jernbanesidespor. FOTO: Rolf E. WulffBilde 35 av 40
HISTORISK KORREKT: Den gjenskapte viadukten med skinner og to godsvogner.
HISTORISK KORREKT: Den gjenskapte viadukten med skinner og to godsvogner.Bilde 36 av 40
STRØMMEN STASJON
STRØMMEN STASJON FOTO: Rolf E. WulffBilde 37 av 40
STRØMMEN STASJON
STRØMMEN STASJON FOTO: Rolf E. WulffBilde 38 av 40
STRØMMEN STASJON
STRØMMEN STASJON FOTO: Rolf E. WulffBilde 39 av 40
SISTE SPOR: På plassen foran Strømmen stasjon ligger de siste gjenværende meterne av det gamle sidesporet.
SISTE SPOR: På plassen foran Strømmen stasjon ligger de siste gjenværende meterne av det gamle sidesporet. FOTO: Rolf E. WulffBilde 40 av 40

Rolf og Rolf dro til historisk jernbanegrunn fem stasjoner fra Groruddalen – men ikke før det ble servert ventepølse på Høybråten

Det skulle være en privat tur fra Høybråten til Sagdalen i Strømmen. To modne menn med felles interesse for jernbanehistorie hadde fått nyss om at landets første sidejernbanespor (spor som går fra hovedspor og inn til industriell virksomhet) – Strømmen sidebane – «hadde gjenoppstått». Slikt går man selvsagt ikke glipp av. Undertegnede Rolf synes imidlertid at dette også er relevant for Akers Avis Groruddalens lesere – ikke minst fordi Groruddalen også har sin spesielle plass i jernbanehistorien – og det er kun fem stasjoner fra Høybråten til Sagdalen!

Men før Rolf E. Torbo og undertegnede kom seg av gårde, vanket det «ventepølse» i heimen til førstnevnte. Begrepet «ventepølse» har sitt utspring fra en tid da det var kiosk på enhver jernbanestasjon – og mulighet for å kjøpe seg en pølse mens man ventet på toget!

– Vi må ha en ventepølse eller fire før vi drar ned til Høybråten stasjon, sier Rolf, som er langt over gjennomsnittet glad i pølser.
En annen grunn er at han vil fortelle at han har funnet fram til en aldri så liten favorittpølse den seneste tiden.
– Øyvind Karlsens wienerpølser fra Manstad Kjøtt AS. Kjøpt hos Åkeberg Skoglunn i Professor Birkelands vei, humrer Rolf.

PØLSEGLAD EKTEMANN: Sidsel Torbo er ikke spesielt glad i pølser selv om ektemann Rolf er pølsegal – men akkurat denne gangen lot hun seg friste inn i pølsespisingens verden. FOTO: Rolf E. Wulff

Få meter

Etter at pølsene er fortært går vi ombord på toget på Høybråten stasjon, og etter å ha passert Lørenskog, Hanaborg, Fjellhamar og Strømmen stasjoner, hopper vi av på Sagdalen stasjon og går noen få meter dit hvor «sidejernbanesporet har gjenoppstått», med både bru, vogner og skinner.

PÅ HJEMMEBANE: Ingen over og ingen ved siden – Høybråten stasjon er togmekka for Rolf E. Torbo. FOTO: Rolf E. Wulff

Strømmen Sidebane fra 1852 var Norges første industrispor. Sporet var 1500 meter langt, og strakte seg fra Strømmen stasjon nedover langs Sagelva for betjening av de mange oppgangssagene ved elva. Sporet var faktisk klart til bruk nesten to år før Norsk Hoved-Jernbanes høytidelige åpning til Eidsvoll 1. september 1854. Det ble gitt tillatelse for tømmertrafikk på strekningen Christiania-Strømmen 5. november 1852 så sagbrukene langs Sagelva fikk fraktet sin skurlast til opplagstomtene i Bjørvika.

Norsk Hoved Jernbanes kartutsnitt Strømmen-Sagdalen 1850. Rød strek viser de første meterne av sidesporets avgrening fra Hovedbanen. Foto: Norsk Jernbanemuseum .

Siden  2015 har en ustoppelig prosjektgruppe i Sagelvas Venner på Strømmen jobbet for å få på plass et varig minnesmerke over Strømmen Sidebane. De ville skape et varig minne i form av et monumentalt byggverk, og så langt som mulig bygget etter gamle tilgjengelige tegninger, som også favner noe av jernbanehistorien og industrihistorien helt opp mot 1980-tallet.
– Nå står vi her, på kommunal tomt, med alle formelle tillatelser, og kan skue en konstruksjon som er satt opp av en gruppe på 15 frivillige med en innsats på rundt 6000 arbeidstimer – og uten at det måtte tas i bruk et eneste plaster, forkynner leder i Sagelvas Venner, Tore Per Bakken.

STOLT JERNBANETALER: Leder i Sagelvas Venner, Tore Per Bakken, sørget for god informasjon om både tidligere jernbanehistorie og «gjenskapelsen» av den.

Lokalhistoriker og guide i Sagelvas Venner, Steinar Bunæs, synes det er hyggelig at jernbanegale Rolf og Rolf har tatt turen fra Groruddalen.
– Strømmen stasjon var den første «oppegående stasjonen» allerede i 1852 – to år før hovedstasjonen/Østbanestasjonen i Christiania. Grorud 1854 og Bryn stasjon i 1858 var i høyeste grad også tidlig ute – men Strømmen slo dere, fleiper Steinar.

BLID GUIDE: Lokalhistoriker og guide i Sagelvas Venner, Steinar Bunæs, er med god grunn stolt over jernbanehistorien til Strømmen stasjon og sidesporet langsmed Sagelva.

I tillegg til at sidesporet kom i gang i 1852, er også 4. juli 1853 en historisk dato.
– Da ble det kjørt et åpningstog med prominente gjester mellom Christiania og Strømmen. Fra denne dato var Strømmen endestasjon inntil det utpå høsten 1853 ble åpnet midlertidig drift til Dal og som kjent senere fram til Eidsvoll, sier Steinar.

Opprinnelig smalsporet

Det var hele 18 oppgangssager i drift i området Strømmen/Sagdalen. Det foreligger informasjon om at det pr. døgn kunne være opp mot 4000 hestetransporter mellom dette området og Bispevika i Christiania. En krevende type transport, så det at jernbanen kom var et enormt framskritt.
– Den private Strømmen sidebane var opprinnelig smalsporet  (som Urskog-Hølands banen/Tertitten) som egentlig var upraktisk og krevde omlasting, men den ble etter hvert bygget om til normalspor slik som på Hovedbanen, forteller Tore Per.

GJENSKAPT JERNBANEHISTORIE: Sagelvas Venner på Strømmen har gjenskapt historien om landets første jernbanesidespor. FOTO: Rolf E. Wulff

Siste tømmersaga

I 1860 kom store dampmaskiner som trekkraft til sagindustrien. Det medførte at ustabil vannkraft måtte vike. Flate, ubenyttede områder langs elva i Lillestrøm ga store driftsfordeler – og på den tiden var det enkelt å legge industrispor ut fra Lillestrøm stasjon. Den siste tømmersaga i Sagelva ble nedlagt i 1927. Etter 1927 ble Strømmen sidebane forkortet i etapper etter hvert som behovet endret seg. I dag er det kun noen meter ved Strømmen stasjon som er synlig.

SISTE SPOR: På plassen foran Strømmen stasjon ligger de siste gjenværende meterne av det gamle sidesporet. FOTO: Rolf E. Wulff

Monumentet over Strømmen sidebane som Sagelvas Venner nå har fått på plass, er en viadukt bygget etter gamle tegninger signert Robert Stephenson (sønn til George Stephenson – «jernbanens/dampmaskinens far»). På viadukten er det en gammel skinnegang med to godsvogner, en åpen flatvogn for tømmertransport fra 1932 og en lukket godsvogn bygget på Strømmens værksted i 1922.

HISTORISK KORREKT: Den gjenskapte viadukten med skinner og to godsvogner.

TIDLIGERE TIDER: Andre generasjon bru for Hovedbanen over Sagelva 1865. Bru for sidesporet, som nå er gjenskapt, til høyre. Foto: Norsk Hoved Jernbane.

Storveis hjelp

Tore Per Bakken benyttet anledningen til å takke mange for at prosjektet kunne realiseres. Det vil bli satt opp en tavle med fyldig informasjon, men han nevnte spesielt Sparebankstiftelsen DNB, Samferdselsdepartementet via Norsk Jernbanemuseum, Lillestrøm kommune, Strømmen Sparebank og Lions Club Strømmen – samt storveis hjelp fra Løten Bygdesag og Jon Arild Huseby.
– Med et busjett på tre millioner gikk vi kun over med 16.000 kroner, slo Tore Per fast – og han trengte ikke å nevne at det er smuler i forhold til «andre jernbanebudsjetter».

STOR INTERESSE: Det var mange som hadde møtt opp for å få med seg den historiske togbegivenheten. Det var bluesmusikk fra scenen og både moderne passasjertog og godstog som kjørte forbi fikk også med seg det hele.

Det som har kommet på plass er en stoppbukk fra et industrispor ved Dovrebanen på Otta, laget av skinner fra 1905. Rundt 23 meter av jernbanesporet fra Lillestrøm stasjon, via Nesgata til Dyno Industrier. En flat T-4 tømmervogn bygget på Skabo i 1932 i en serie på 30 klingbygde vogner. En lukket godsvogn G-3 bygget på Strømmens Verksted i 1922, som var i en serie på 775. Alt plassert på den gjenskapte viadukten.

Nye generasjoner

– Jeg er imponert over hva de har fått til, sier Rolf E. Torbo.
– Det er så viktig å ta vare på vår jernbanehistorie, men det kommer ikke av seg selv. Det er bemerkelsesverdig hva Sagelvas Venner nå har gjort. Dette har vært en glede å oppleve, og så synes jeg det er så fint at det ligger så tilgjengelig til i parkområdet ved Sagelva hvor mange barnefamilier rusler rundt – med andre ord kan nye generasjoner få kjennskap til den jernbanehistorien som står så sterkt i dette området, slår han fast.

FORNØYD TOGENTUSIAST: Rolf E. Torbo storkoste seg over hva han fikk oppleve av jernbanehistorie denne dagen – det var en lykkelig mann som kom hjem til sin egen stasjon på Høybråten etter den historiske togdagen ved Sagelva.

TA TUREN TIL SAGDALEN

Har du lyst på en søndagstur/kveldstur eller hva det måtte være, anbefaler vi en tur til Strømmen og Sagdalen hvor hele familien kan oppleve gammel og spennende industrihistorie i det fri i Mølleparken, noen meter nedenfor «jernbanemonumentet».

Der finner du en oppgangssag etter modell fra Rudisaga på Dovre som kom på plass i 2009. I tillegg kan du besøke Strømmenkverna (byggeår 2012-2014) som er basert på gammel norsk tradisjon. Kverntypen er også kalt gårdskvern,vasskvern eller bekkekvern.

OPPGANGSSAG MØLLEPARKEN FOTO: Rolf E. Wulff

Sagelva har sitt utspring langt inne i Østmarka  og renner gjennom Strømmen og videre ut i Nitelva, som en del av Glommavassdraget. Fra rundt 1520 til 1860 ga elva kraft til en blomstrende sagindustri. Over en strekning på 1200 meter er det registrert opptil 30 oppgangssager og i tillegg ga elva kraft til  fem møller og annen tre- og stålindustri. Dette skapte grunnlaget for utviklingen av Strømmen som tettsted.

STRØMMENKVERNA OG FOSSEFALLET I SAGELVA VED MØLLEPARKEN FOTO: Rolf E. Wulff

Sagelva har mange fossefall, og allerede på begynnelsen av 1500-tallet ble vannkraften utnyttet til sagdrift. Det ble bygd demninger ved fossefallene. Fra disse demningene ble vannet ledet ut på trerenner som førte fram til et vasshjul. Vannkraften drev vasshjulet rundt, og via en veivstang ble kraften utnyttet til å trekke et grovtannet sagblad opp og ned.

VANNRENNE VED STRØMMENKVERNA FOTO: Rolf E. Wulff

Sagtennene på bladet vendte ned, og mens bladet gikk opp og ned ble tømmervogna med stokken trukket mot sagbladet med kjettingdrift. De fleste av sagene ble nedlagt i 1860-årene fordi det da kom effektive dampsager som kunne kjøre helårsdrift. Sirkelbladet ble også tatt i bruk i denne perioden. I dette distriktet havnet de fleste av dampsagene i Lillestrøm, og mange av sagarbeiderene fikk arbeid der.

Kilde: Sagelvas Venner

KJAPP TOGTUR

Fra Høybråten stasjon er det kun fem stasjoner fram til Sagdalen. Her en liten historikk over de forskjellige stasjonene/holdeplassene.

Høybråten stasjon

HØYBRÅTEN STASJON

Åpnet som stoppested i 1921. Avstand fra Oslo S: 13,09 km. Kommune: Oslo. Strekning: Oslo S–Dal. Bane: Hovedbanen. Moh: 155.

Lørenskog stasjon

LØRENSKOG STASJON FOTO: Rolf E. Wulff

Stasjonen ligger på Robsrud i Lørenskog og ble åpnet i 1857. Stasjonen het opprinnelig Robsrud stasjon, oppkalt etter nærmeste gård, men skiftet navn i 1909 til Lørenskog. Stasjonen har over sine drøye 150 år i drift hatt en vekslende status, men i 2000 ble stasjonen avbemannet. Stasjonen fungerte som kulisse i alle uteopptakene til barne-TV-serien Sesam Stasjon, mens interiørene var bygd opp i studio hos NRK.

Avstand fra Oslo S: 14,15 km. Kommune: Lørenskog. Strekning: Oslo S–Dal. Bane: Hovedbanen. Moh: 160.

Hanaborg stasjon

HANABORG STASJON FOTO: Rolf E. Wulff

Åpnet i 1956. Avstand fra Oslo S: 15,50 km. Kommune: Lørenskog. Strekning: Oslo S–Dal. Bane: Hovedbanen. Moh: 171.

Fjellhamar stasjon

FJELLHAMAR STASJON FOTO: Rolf E. Wulff

Holdeplassen ble åpnet som stasjon i 1931 og ble bygd som ny holdeplass i 2003. Avstand fra Oslo S: 16,42 km. Kommune: Lørenskog. Strekning: Oslo S–Dal. Bane: Hovedbanen. Moh: 160

Strømmen stasjon

STRØMMEN STASJON FOTO: Rolf E. Wulff

Strømmen stasjon var operativ fra 1852, men ble offisielt åpnet da Hovedbanen sto ferdig i 1854. Stasjonen er universelt utformet. Dagens stasjonsbygg er fra 1902 og er vernet. Avstand fra Oslo S: 17,93 km. Kommune: Lillestrøm. Strekning: Oslo S–Dal. Bane: Hovedbanen. Moh: 147. Landets første jernbanepoståpneri ble etablert på Strømmen i 1855.

Verdensrekord i lokomotivhopp

Lørdag 22, desember 1888  ble det satt en verdensrekord som nok må regnes som uslåelig, i den uvanlige øvelsen høydehopp uten tilløp for to lokomotiver. Morgentoget til Eidsvoll var forspent med to lokomotiver. Nr. 1 var ferdig med vannpåfylling, mens Nr. 2 var nesten ferdig. Plutselig inntraff en kraftig rystelse, og like etter eksploderte vannkjelen på Nr. 2. Det 20 tonns lokomotivet gikk til værs og slet seg fra kullvognen (tenderen), men det ble hengende fast i Nr. 1.

UVANLIG VERDENSREKORD: Lokomotiveksplosjon på Strømmen stasjon 22.12.1888. Foto: Jernbanemuseet.

Dermed snudde det elegant i lufta og landet trygt oppe på Nr. 1, som ikke ble mer skadet enn at det kunne trekkes rett inn i verkstedet med den nybakte rekordholderen på ryggen. Tre av lokomotivenes betjening ble skadet, men ingen alvorlig.
Kilde: Lokalhistoriewiki.no

Sagdalen holdeplass

SAGDALEN HOLDEPLASS FOTO: Rolf E. Wulff

Åpnet i 1938. Avstand fra Oslo S: 19,12 km. Kommune: Lillestrøm. Strekning: Oslo S–Dal. Bane: Hovedbanen. Moh: 134.

Neste stasjon er forøvrig Lillestrøm!