FOR KAFEEN: Mer enn førti naboer og andre engasjerte møtte da Bydel Bjerke inviterte til innbyggerdialog om kafedrift i Bjerkedalen park. Med ryggen til, avdelingsdirektør Utvikling Rune Snildal (t.v.) og kommunikasjonssjef Bjørn O. Mørch Larsen. Foto:
FOR KAFEEN: Mer enn førti naboer og andre engasjerte møtte da Bydel Bjerke inviterte til innbyggerdialog om kafedrift i Bjerkedalen park. Med ryggen til, avdelingsdirektør Utvikling Rune Snildal (t.v.) og kommunikasjonssjef Bjørn O. Mørch Larsen. Foto:Bilde 1 av 3
HER ER DEN: Kafeen ligger flott til i prisbelønte Bjerkedalen park i Bydel Bjerke. Foto:
HER ER DEN: Kafeen ligger flott til i prisbelønte Bjerkedalen park i Bydel Bjerke. Foto:Bilde 2 av 3
ENGASJERT: Ellen Schiavone Pande-Rolfsen er kontaktperson for tilbakemeldinger i arbeidet. Du når henne på paviljongen@bbj.oslo.kommune.no. Foto:
ENGASJERT: Ellen Schiavone Pande-Rolfsen er kontaktperson for tilbakemeldinger i arbeidet. Du når henne på paviljongen@bbj.oslo.kommune.no. Foto:Bilde 3 av 3

Bydel Bjerke ba om råd og innspill fra naboene

Sammen for kafeen

– Vi har et felles ønske om fortsatt drift av en kafé i Bjerkedalen park.

Det konstaterte bydel og beboere under innbyggermøtet om nettopp videre drift av en kafé i parken tirsdag kveld. I solsteik og nærmere tretti graders varme møtte mer enn førti naboer og andre engasjerte opp for å finne gode løsninger når dagens drivere takker av i sommer.

Verdi i dialogen

– Vi har invitert dere hit for at vi sammen kan belyse utfordringene ved å drive kafé i parken, og for å få opp ideer og forslag som kan resultere i en god videre drift, sa kommunikasjonssjef Bjørn O. Mørch Larsen.

– For å få til gode løsninger er vi avhengige av å spille på lag med dere som sogner til området og kafeen, spørre og lytte, sa han og fikk følge av bydelens avdelingsdirektør for Utvikling, Rune Snildal.

– Vi ser på flere løsninger. Både på kort og lengre sikt. Vi trenger noen til å sørge for aktivitet i sommer, men også over tid. Da vil vi gjerne vite hva som er interessant for dere, slik at vi treffer best mulig, sa han.

Må tilpasse seg

Og de gode forslagene lot ikke vente på seg: Tilby husmannskost, siden det er mange pensjonister som bor i området og kan tenke seg det. Andre har vært fornøyde med det gourmettilsnittet dagens meny har hatt, men flere tok til orde for at en kafé ville gå bedre om den tilpasset seg potensielle kunder.

– Mer bakervarer, tilby kanelboller og kakao på dager når foreldre og unger er i parken og aker, pølser, pizza og brus, ikke bare dyre retter. Men vi vil ikke ha en ølbule her!
Mer aktivitet

Det ble også etterlyst flere aktiviteter i og rundt kafeen.
– Når det er quizkvelder på onsdager er det stappende fullt, ble det sagt.
Flere tok til orde for at faste aktiviteter vil skape større besøk og omsetning.

– Pensjonistforeninger kan organisere seg og gå turer og trimme i parken, og så avslutte med å spise i kafeen, ble foreslått og så fulgte det på:
Temakvelder med interessante foredragsholdere, minikonserter og andre kulturinnslag, kulturscene og arrangementer i regi av nærliggende borettslag og sameier med mer.

Engasjementet førte til at engasjerte beboere etter møtet gikk sammen om en aktivitets-
komité, som bydelen blir med og koordinerer. Har du lyst til å bidra der, ta kontakt med Ellen Schiavone Pande-Rolfsen på ellen.panderolfsen@bbj.oslo.kommune.no

Bydelen går nå ut med en annonse der vi oppfordrer nye, potensielle drivere til å ta kontakt. Søknadsfristen er 22. juni.

– Vi kommer til å invitere et par representanter for beboerne med også i selve utvelgelsesprosessen, sier utviklingsdirektør Snildal.

– Målet er et levende sosialt møtepunkt i parken.