VIL HJELPE FORELDRE: Ingvild Overland og Camilla Nilsen er foreldreveiledere i Bydel Bjerke. <br/>
VIL HJELPE FORELDRE: Ingvild Overland og Camilla Nilsen er foreldreveiledere i Bydel Bjerke.
Bilde 1 av 1

Bydel Bjerke med gratis veiledning i foreldrerollen:

– Små endringer gjør stor forskjell

– Mange er opptatt av grensesetting, og vi ser at kursene gir foreldrene styrket selvtillit og at tilbudet har forebyggende effekt.

Det sier foreldreveileder Camilla Nilsen i Bydel Bjerke. Sammen med Ingvild Overland gjør hun seg akkurat nå klar til å veilede en gruppe foreldre med barn fra 0-6 år.
Foreldreveiledning er et gratis tilbud til foreldre med barn helt opp til 18 år i bydelen. De er delt inn i tre grupper og skal møtes åtte ganger utover våren.

Stort ønske

Tidligere kurs har hatt positiv effekt, og tilbakemeldinger fra foreldre som har vært med er gode.
– Vi er en flerkulturell bydel med foreldre fra forskjellige steder og med ulik bakgrunn. Dette kan føre til noen utfordringer og mange ønsker seg veiledning, sier Ingvild.

Kursene heter ICDP. Det er et internasjonalt program for veiledning av foreldre og gjennomføres på flere språk. I vår går ett av kursene på både norsk og somali. Ofte er det små bevisstgjøringer som skal til.

– En somalisk mor fortalte at hun hadde stått og laget mat, og at barnet kom inn og ville være med. Hun sa nei og tenkte at det var farlig.

På kurset snakket veilederne om at et alternativ kunne være å involvere barnet i matlagingen. At det til og med er viktig. Sånn kan hun lære barnet at stekeplaten er varm, kniven skarp og hvordan man kutter grønnsaker.

– Moren kom tilbake neste gang og hadde hatt en veldig positiv opplevelse med å lage mat sammen med barnet sitt, sier Camilla.

Litt mindre alene

Ingvild forteller at de har fokus på det hverdagslige. Som når et barn vil kle på seg selv, så kan foreldrene stå opp litt tidligere og være i forkant av situasjonen.
– De kan avtale med barnet at det kan ta på noen plagg selv, men at foreldrene tar på resten. Så har man en plan sammen med barnet.

Camilla og Ingvild er enige om at det er fint at foreldrene får et rom til å dele erfaringer og eksempler fra sin hverdag med andre i gruppen. Det kan gjøre at de blir bevisste på samspillsmønstre som er blitt fastlåst og kan få veiledning i hvordan man kan snu dette mønsteret.

– Mye handler om å redefinere barnet og se situasjonen i et nytt lys, forteller Camilla.
Foreldre skjønner i veiledningen at de ikke er alene om å streve med foreldrerollen av og til. Det er veldig vanlig å møte på situasjoner som kan bli fastlåste.
– Når man ser barnet i et nytt lys kan man få en «aha»-opplevelse og tenke: Oi – jeg så det ikke på den måten! Det er virkelig noe å hente i å samles og reflektere over samspillet mellom barn og foreldre, sier Ingvild.

Fokuser på foreldrenes styrker

Foreldrene lurer ofte på «Hvordan kan vi sette grenser?» når de kommer til familieveiledning. Etter å ha gjennomført de første delene av opplegget får de et bedre samspill med barnet sitt. Dette gjør at det å sette grenser blir enklere for dem.
Veilederne forteller at de jobber mye med å styrke foreldrene i det de de allerede er gode på. Dette gjør de ved å fremheve alle de eksemplene når foreldrene gjør bra ting.

– Vi håper at tilbudet kan bidra til at foreldrene får en styrket relasjon og forståelse for sitt barn. Og at de har fått gode verktøy til å løse utfordrende situasjoner som kommer. Vi håper foreldrene får mestringsfølelse. De klarer det, sier Ingvild og Camilla.

Foreldreveiledning (7-18 år)

Tid: 27. mars og hver onsdag, utenom skolefri

Varighet: 8 møter om ulike tema

Sted: Linderud skole

Klokke: 17.00 – 19.00

Kontakt en av veilederne for påmelding: Naresh Kuma Chhura, naresh.kuma.chhura@bbj.oslo.kommune.no eller Safina Riaz, safina.riaz@bbj.oslo.kommune.no

8 råd til foreldre

1. Vis positive følelser – vis at du er glad i barnet

2. Juster deg til barnet og følg dets initiativ

3. Snakk med barnet om ting det er opptatt av og prøv å få i gang en følelsesmessig samtale

4. Gi ros og anerkjennelse for det barnet klarer å gjøre

5. Hjelp barnet å samle oppmerksomheten sin, slik at dere har felles opplevelse av det som er rundt dere

6. Gi mening til barnas opplevelser ved å sette ord på det, med følelser og entusiasme

7. Utdyp og gi forklaringer til det du opplever sammen med barnet

8. Hjelp barnet å kontrollere seg selv ved å planlegge sammen og sette grenser på en positiv måte

IDCP: International Child Development Program (8 temaer for godt samspill)