ENDELIG: Tunnelen er offisielt ferdig boret. Dermed er en viktig milepæl nådd. (Foto: Lars Barth-Heyerdahl).
ENDELIG: Tunnelen er offisielt ferdig boret. Dermed er en viktig milepæl nådd. (Foto: Lars Barth-Heyerdahl).Bilde 1 av 2

For å se disse bildene må du ha et abonnement

Skal sikre Oslo i krise – vanntunnelen er ferdig

Etter mange år med boring nådde arbeidet med ny vannforsyning en stor milepæl tirsdag. Tunnelen er offisielt ferdig boret og man kan gå videre med neste del av prosjektet med å sikre en god reservevannløsning for Oslo.

Tunnelen som nå er ferdigboret går mellom Huseby, der vannet renses, og Stubberud ved Alna senter, der den kobles på stamnettet – hovedrør som sender rent vann til husholdninger og bygg rundt om i byen. Fra Stubberud skal også vannet gå inn i reservebasseng, sånn at det ligger klart til bruk umiddelbart.