Klubbenes selvstendige prosjekter ble nå samlet, og det skulle satses spesielt på to områder. Først å arrangere turer og aktiviteter for barn opp til 14 – 15 år og deres familier. Senere ble det bestemt å engasjere seg for å hjelpe «drop outs» videre i utdanningsløpet eller mot arbeidslivet.
På Rommen disponerer Lions et lokale på 600 kvadratmeter for tiltaket Din Plan, et prosjekt for ungdommer som av ulike årsaker faller ut av videregående skole. Det er også en arbeidsstasjon med kantine i samme bygg.
Prosjektet ble opprettet for to år siden. Formålet er å tilby deltakerne muligheter for alternativ kompetanse, og hjelpe dem til et styrket selvbilde og tro på fremtiden.
Tiltaket er et tilbud i nært og godt samarbeid med Stovner videregående skole og skolens rektor Terje Vold. Det kommer også elever fra andre videregående skoler.
Ifølge styreleder Aril Dahl i Oslo VBU, bor 30 prosent av alle elever som faller ut av videregående skole i Groruddalen. Derfor har tiltaket en ideell beliggenhet på Rommen.
Prosjektmedarbeider Torger Mogan Bjørnstad er entusiastisk opptatt av kommunikasjon. De unge som ønsker å delta i dette tilbudet skal oppleve å bli sett og lyttet til.
Her blir det dataverksted.
Lions VBU bryr seg ikke om hva slags diagnoser elevene eventuelt måtte ha, og skal ikke opptre som terapeuter. Samvær med trygge voksne er i seg selv viktig for mange av ungdommene.
Hver dag starter med et frokostmøte før dagens arbeid begynner. Hverdagsmestring er ofte et tema i samtalene med de unge.
I tillegg til praktisk læring, har medarbeiderne i Din Plan ambisjoner om at de unge skal utvikle en demokratisk innstilling med gjensidig respekt og toleranse, og bli seg bevisst aktiv brukermedvirkning.
Din Plan tar utgangspunkt i skolens verdigrunnlag.
I samarbeid med de unge selv utarbeides det individuelle planer for hvordan de gjennom relevante aktviteter og praktisk arbeid kan finne en alternativ vei videre i livet. Tilbudet skal være målbart og best mulig tilpasset den enkelte elev. Deltakerne møtes med klare forventninger om innsats og resultater.
Det skal nå gjennomføres et pilotprosjekt der tilbudet er organisert i form av henholdsvis to og tre dager på Rommen, annenhver uke. Deretter vil erfaringene vise om dette er en riktig modell for fremtiden.
Torger Mogan Bjørnstad forteller at Lions ikke ønsker innvirk- ning på elevenes skolehverdag, men det forventes at de møter opp presis de dagene de skal være på Rommen. DIN PLAN følger skolens regler.
– Dataforståelse: Dette er pilotprosjektet som starter opp i september, i samarbeid med Stovner videregående skole og arbeids- og inkluderingsbedriften OK:data. Formålet er at elevene skal lære seg å analysere tilstanden og funksjonen til en datamaskin, få kjennskap til hvordan den er konstruert ved å demontere den og sette den sammen igjen, og sette inn ny programvare. Elevene lærer om verdien av gjenbruk.
Snekkerverksted.
Etter at pilotprosjektet er gjennomført, vil de unge få tilbud om deltakelse i ytterligere tre grupper:
• Tekstilstolthet: Elevene lærer bl.a. materialforståelse gjennom arbeid med forskjellige stoffer, design av klær, gode fargekombinasjoner, og å sy om klær for gjenbruk.
• Håndverksmestring: Det er snekkerveksted i lokalene, der deltakerne skal lære å bruke maskiner, lage ting de kan være stolte av å ha fått til, og få kunnskap om Helse, miljø og sikkerhet (HMS) på en arbeidsplass. I tillegg til det de arbeider med i snekkerverkstedet, forteller Aril Dahl at det også tilbys muligheter for tilleggskompetanse som kan komme godt med når de unge etter hvert skal ut og søke jobb. Han nevner som eksempel at det kreves eget sertifikat for kjøring med tilhenger. En arbeidssøker med denne kompetansen vil være ettertraktet for en arbeidsgiver.
• Kantinedrift: Elevene skal bl.a. få en forståelse for innkjøp og bruk av råvarer som utgangspunkt for å lage god mat, hygiene, oppbevaring av matvarer, dyrevelferd og ernæring.
Det er en ukentlig aktivitetsdag, da elevene enten drar til byen, på tur i skogen, eller er på idrettsbanen.
Et formål med de erfaringene ungdommene får gjennom arbeidet, er at det skal kunne legges grunnlag for videre yrkesutdanning.
Det er viktig at deltakerne opplever å ha utbytte av å være med, og at det fører til reell måloppnåelse. Det avtales tidsrammer, og hensikten er at elevene skal komme seg videre, enten med utdannelse eller inn i arbeidslivet. Når de unge har gjennomført deltakelsen får de med seg et dokument som viser det de har gjort.
Det er planlagt et samarbeid med Alnaskolen ved at disse kan fungere som ledere, kontaktpersoner og gode rollemodeller for ungdommene.
Det koster penger å drive et slikt tilbud. Lions Oslo VBU mottar bidrag fra Oslos lionsklubber, offentlige bevilgninger, midler fra fond og legater, fra næringslivet og private sponsorer. Dessuten er mye av virksomheten i Lions barne– og ungdomsarbeid basert på frivillighet.
Men, det skal engasjeres lønnede fagfolk, og det er et ønske om å utvide virksomheten. Det er mange unge, både i Groruddalen og i Oslo ellers, som kan ha behov for et slikt tilbud.
Arild Dahl, leder av Lions VBU, Paul Pedersen, som er ansvarlig for dette tiltaket og Torger Mogan Bjørnstad håper på gode møter med NAV, Bufdir, bydelsdirektørene i Groruddalen, kommunen sentralt og utdanningsetaten. Håpet er å få gehør for behovet for tilstrekkelige ressurser for den videre drift og utvikling av dette og fremtidige tilbud til flest mulige av de unge i Oslo som trenger støtte for å komme seg videre med sine liv.