ROMMEN: Det er fire ulike byggeprosjekter som nå jobbes med på Rommen. Sak 1 gjelder Haavard Martinsens vei 54. Sak 2 er Trondheimsveien 529. Sak 3 er Nedre Rommen 9-11. Sak 4 er Nedre Rommen 13.
ROMMEN: Det er fire ulike byggeprosjekter som nå jobbes med på Rommen. Sak 1 gjelder Haavard Martinsens vei 54. Sak 2 er Trondheimsveien 529. Sak 3 er Nedre Rommen 9-11. Sak 4 er Nedre Rommen 13.Bilde 1 av 1

Høringsuttalelse. Haavard Martinsens vei 54. Oppstart av plan: Detaljregulering.

HMV Eiendom AS ønsker å omregulere Haavard Martinsens vei 54 (tidligere «Bankenes betalingssentral/Nets») fra kontor/industri til boligformål med tilhørende utearealer, adkomstvei, parkering og øvrig infrastruktur. Planområdet ligger i Bydel Stovner. Det planlegges for ca. 560 boenheter i 4-7 etasjer. Det er ønskelig å rive deler av eksisterende kontorbygning. Sveivabekken og Tokerudbekken skal vurderes for delvis gjenåpning. Deler av arealet er støyutsatt, og det er krav til konsekvensutredning uten planprogram. Det foreslås næring i 1. etasje mot Fossumveien.

Groruddalen Miljøforum (GM) skal ifølge sitt formål bidra til at hensynet til miljøkvalitet og trivsel får prioritet i planer i Groruddalen, og være et korrektiv til myndigheter og andre i slike saker for å sikre at Groruddalen blir et stadig bedre sted å bo både for nåværende og framtidige beboere. GM er kjent med BU-vedtak fra Bydel Stovner fra desember 2024.

Det finnes en rekke overordnede føringer som legger rammer for utbyggingen av Haavard Martinsens vei 54; kommuneplan 2015 arealdelen, kommuneplan 2018 samfunnsdel med byutviklingsstrategi, hvor Rommen og Stovner er prioriterte stasjonære områder, kommunedelplan for Alna Miljøpark, og Veiledende plan for offentlige rom (VPOR) Stovner-Rommen fra desember 2016. Planområdet er vist som byggefelt med passasjer, grøntdrag og ny park. For øvrig ligger tomten nær Grorud brannstasjon og kraftledningen Nedre Vinstra-Oslo med sine betongmaster! Begge står oppført på byantikvarens «gule liste».

Plan- og bygningsetaten (PBE) vurderer at et planforslag for Haavard Martinsens vei 54 i tråd med VPOR Stovner-Rommen kan gi grunnlag for å gi unntak fra krav om felles planlegging. Det må i så fall avklares hva som er nødvendig areal for infrastruktur. PBE er positive til boliger, men mener at en større del av eksisterende bygning bør beholdes. Samtidig sier PBE at ny bebyggelse må sikres tilstrekkelig bokvalitet.

GM registrerer at retningslinjene for utviklingsområder i ytre by legger områdeutnyttelse på 100 prosent til grunn, mens forslagsstiller oppgir en tomteutnyttelse på 170 prosent. GM mener at gjeldende retningslinjer bør følges, da en mer luftig utvikling av tomta gir bedre rom for de blågrønne grepene som kreves i Tokeruddalen og for småhusområdet på Rommen. Ikke minst vil boligene kunne få bedre uteareal, solforhold og skjermet uteplass. Tomten bør utvikles som en type atrium med skjermet gårdsrom («privat park»), da planområdet ligger som en øy mellom Fossumveien og Haavard Martinsens vei. Anslagsvis bør antall boenheter reduseres med 30 – 50 prosent avhengig av leilighetsstørrelse. GM frykter at planforslagets 560 boliger på en liten tomt vil kunne bidra til mindre attraktive boliger og mindre stabilitet; se skissen med forslagsstillers mulige scenarium. Dette planforslaget innebærer etter GMs syn en altfor tett utbygging. Byggehøyder på 4 – 7 etasjer kan være aktuelt. Byggene må legges slik at høydene følger terrenget. Boligene nærmest veiene må skjermes mot støy, og skjermingen må ferdigstilles før boligene tas i bruk. Man må vurdere bevaring av gjeldende bygningsmasse så langt dette lar seg gjøre, bla av klimahensyn.

Etter GMs syn fikk Bydel Stovner i sitt innspill i desember satt fokus på mange viktige sider, bla at utvikling av arealet er i tråd med de overordnede føringene. Føringene setter bla spesielle krav av hensyn til Alna miljøpark, bekkeåpning, torg og møteplasser, om støytiltak, krav til universelt utformede boliger og om å unngå små boliger.

Ifølge PBE bør Fossumveien utvikles til grønn bygate. Haavard Martinsens vei 54 må tilrettelegges med gang- og sykkelfelt i tråd med VPOR Nedre Rommen. Området er relativt godt utviklet mht gang- og sykkelveier, men boligutvikling på arealet krever en videreutvikling for å sikre myke trafikanter, bla fordi Haavard Martinsens vei regnes som hovedvei. Bydel Stovner anbefalte i desember 2024 flere rekkefølgekrav før boliger kan bygges; bla. gang- og sykkelveier for å sikre trygg og effektiv tilkomst fra Rommen T-banestasjon, Rommen skole, idrettsanleggene på Rommensletta og sentrumsområdene på Stovner. GM mener dessuten at høyspentanlegg bør jordkables i områder som planlegges for boligutvikling. Del av Nedre Vinstra – Oslo bør derfor kables til tross for «gul liste».

Det må vurderes å avsette areal til skoler, barnehager, omsorgsboliger/sykehjem, idretts- og kulturanlegg for å dekke økte behov i hele Rommen/Nedre Rommenområdet. Dette bør gjøres nå ved oppstart. Det kan bli vanskelig å sikre god plassering senere (jf. utfordringene på Ulven/Økern).

GM mener at støykonsekvenser må utredes mht helse. Det samme gjelder også luftkvalitet. Eksisterende trær må bevares som buffer, også på grunn av vindforholdene, samt at det bør plantes skjerming mot hovedveiene.

Grunnforhold må utredes, da området ligger innen marin grense; jf. tidligere Rommen skole som måtte rives (og gjenoppbygges) grunnet setningsskader. GM mener at åpning av Sveivabekken og Tokerudbekken vil bli positivt, men en antatt stor vannføring vil kreve spesielt god tilrettelegging gjennom boligområdet.

Planforslaget innebærer etter GMs syn en altfor tett utbygging. GM mener generelt at byutvikling skal bidra til klimavennlig byggeri, gode bomiljø og fremme/bevare bydelens blågrønne områder.