Grunnen til gigantsprekkene er økte byggekostnader på tre og betong og bruk av dyre konsulenter. Spørsmålet nå er om E18 vil koste 60 eller 70 milliarder? Og derfor blir våre prosjekter utsatt i det uendelige. Er dette lovlig?
Grunnen til vårt nederlag er at vi har fire bydelsutvalg som ikke gjør jobben sin. De nekter å samarbeide. Gjennom 40 år i Groruddalen har jeg aldri opplevd et samarbeidsmøte mellom bydelene. Hvordan skal man da løse de store kollektivprosjektene for dalen? Etter fire år ble samferdelssakene fjernet fra Groruddals-satsingen. Derfor står Groruddalen naken tilbake uten samlende prosjekter og gjennombrudd.
VI HAR VÅRE SAKER som Groruddalen Miljøforum og Naturvernforbundet i Groruddalen kjemper for – som T-bane til Ahus og T-bane på tvers, men så lenge bydelsutvalgene ikke samler seg bak kravene og siden byrådet og bystyret overser Groruddalen går penga rett vest, bokstavelig talt.
Setter man en ring rundt prosjektene i Oslopakke 3 – som Fornebubane, E18, Gjønnestunnel, Røatunnel og Majorstua stasjon – så får vi bevis for at Oslopakke 3 havner i Bærum i ytterligere 20 år.
Når disse prosjektene nå blir enda dyrere er resultatet klart. Ikke en krone til våre t-baner, ingen lokk på Furuset, ingen Fossumdiagonal, ingen nedgradering av Trondheimsveien. Ingen verdens ting. Du kan jo sjølsagt fortsette å stemme på partier som ikke gjør jobben de er satt til. Og sjølsagt vil de i denne valgkampen si at nå skal det bli en annen dans…
LA OSS TA Nasjonal Transportplan, som Stortinget nå skal vedta med ramme på 1000 milliarder. Ingen saker fra Groruddalen er med. Ikke én krone. Groruddalen plages av 300.000 biler hver dag. Ingen tiltak. Ingen nedgang i trafikken. At lufta er dårlig bryr Stortinget seg ikke om. Her bor arbeiderklassen, de skal leve trangt, stygt og uten sol.
Stortingets Oslo-representanter samarbeider aldri om Oslo-saker. Alle andre fylker har fellesmøter og samarbeider om lokale saker tverrpolitisk. Derfor får de gjennomslag.
Siden Groruddalen ikke har fått en krone til kollektiv og nødvendige veiprosjekter på 30 år er det vår tur nå. Derfor trenger Groruddalen en pott på 50 milliarder de neste fire år i NTP. Da vil vi løse våre hovedproblemer.
Hvis ikke Oslo-benken på Stortinget innkaller til et felles krisemøte og fremmer disse sakene og skroter E18 og Fornebubanen er toget gått for Groruddalen. Dere vet det er sant, sett i gang.