De fleste som har et fast sted å bo trenger å forflytte seg til andre steder til ulike tider og av ulike årsaker. Varer og annet vi benytter i hverdagen må også transporteres. Vi benytter ulike transportmidler for å komme fra et sted til dit vi skal. Lokalt er vel å gå, bil, T-bane, buss, trikk, sykkel, og sparkesykkel mye anvendt.
Fint det, men transportmidlene må stå et sted når de ikke er i bruk, og det skaper irritasjon og gnisninger. Oslo blir en enda tettere by, og det begynner å bli areal- eller plassmangel til alt vi mener vi trenger.
El-sparkesykler er suverene for å komme akkurat dit du skal raskt og enkelt, men parkeringen tar plass og kan være til stort hinder for andre. Noen vil derfor forby sparkesyklene i hele eller deler av byen. Andre mener fordelene ved at de finnes klart oppveier ulempene noen opplever. Som at rullestoler ikke kommer fram.
Begge leire har gode argumenter og rett til sine meninger, men vektlegger tydeligvis ulikt. En grei løsning for å gjøre alle fornøyd er så langt ikke på plass.
Beboerparkering er innført i flere områder med opplagte fordeler for lokale borgere og beboere. Når jeg går eller sykler i eget nærområde, er det stor forskjell fra før innføringen. Fremmedparkering som lastebiler, fiskebiler, bobiler og gamle vrak, som før tok opp nesten halve gatebredden, er nå ikke å se. For barn og andre myke trafikanter er det tryggere å bevege seg, og snøfjerning er enklere og grundigere om vinteren. Lokalt er under halve parkeringskapasiteten benyttet, og det er bra, men er klar over at det ikke er tilfelle alle steder. Dermed er det greit å finne gateparkering i nærområdet. Opplagte fordeler, med andre ord.
Likevel er ikke beboerparkering så enkelt. Mange bor i nyere leilighetsbygg som er nabo med beboerparkeringsområder, men er selv ekskludert. Nyere bygg er ofte bygget med få og dyre parkeringsplasser som selges separat fra leilighetene. Priser på godt over en halv million kroner er ikke uvanlig. En kan forstå ønsket om flere og rimeligere, eller aller helst gratis, parkeringsmuligheter. Samtidig vil åpning føre til tettere gater igjen, og hva en kan karakterisere som lokal fremmedparkering. Så er en tilbake der en var.
Nye leilighetsbygg planlegges nå med så lite som én parkeringsplass for hver femte 60 kvm leilighet. Det er litt mer kompliserte beregninger og avrundet, men poenget er at det vil bygges lite parkeringsplasser fremover i tid. Heldigvis har vi i Groruddalen T-banen tvers gjennom dalen med hyppig frekvens og mange stopp.
I den grad det planlegges og bygges nye flerbrukshaller, fotballbaner eller ishaller, er det med få parkeringsmuligheter, bortsett fra noen pålagte og nødvendige handicap-plasser.
Noen aktiviteter trenger ganske store arealer. En standard fotballbane med elleve spillere på hver side er på om lag åtte mål, eller 60 m x 100 m pluss et område rundt. På tilsvarende område kunne en bygget femten eneboliger eller opptil flere boligblokker av ulik høyde. Mindre arealkrevende fotballbaner er også mulig å bygge for yngre eller færre spillere.
Da Løren-området ble bygget ut gjennom de siste ti årene ble det ikke satt av plass til en eneste fotballbane. Løren har nå en befolkning rundt tolv tusen innbyggere, og antallet vokser fortsatt med nye boligprosjekter. Mulighet for lett tilgjengelig barnehage, skole, og aktiviteter som fotball, er noe av det som er med å gjøre områder attraktive for barnefamilier.
Nå er Obos og andre boligselskaper i gang med tilsvarende utbygging på Ulven. Planene for utbygging av Økern-området er omfattende, og det er fremmet mulighet for å sette av arealer for scener til selveste Nationaltheatret. Økern T er tross alt kun ti minutter unna hovedscenen i sentrum med banen.
Fremover må vi sammen finne nye løsninger på hvordan vi skal bruke og utvikle byen bedre. Løse problemer som er sammensatte, der vi ikke nødvendigvis kjenner alle sammenhenger eller variabler. Problemene kan omfatte flere parter, aktører, ansvarlige eller eiere. Mulige løsninger kan finnes hos nevnte, lokale etater og på ulike forvaltningsnivåer, eller i kombinasjon.
Sparkesykler, parkering i nybygg og fotballbaner avgjøres til slutt av byrådet med etater og bystyret. Innspill og forslag til løsninger må komme lokalt fra, basert på eksisterende eller forventede fremtidige behov.
Hvor Nationaltheatret skal få nye scener, er opp til staten. Også her vil avgjørelsen påvirke lokalt, slik at det er nødvendig med innspill og forslag som er forankret i, eller kommer fra, lokalmiljøet.