Jeg har tidligere skrevet om det stadig voksende problemet med el-sparkesykler i Oslo. De var ment å være et praktisk og miljøvennlig transportmiddel, som skulle redusere biltrafikken. I stedet har de utviklet seg til å bli et betydelig trafikksikkerhetsproblem.
El-sparkesyklene er ikke bare en plage for fotgjengere i sentrum. De har lenge vært en alvorlig risiko i biltrafikken. De kjører på kryss og tvers, ofte midt i veibanen – og ofte uten forståelse for at de befinner seg blant biler, busser og trailere.
Ja, det er riktig at de har lov til å kjøre i veibanen – de regnes som små elektriske motorvogner. Men bør ikke kommunen vurdere å stramme inn også her?
Da Oslo kommune i vår tillot ytterligere 8000 el-sparkesykler – og åpnet for utplassering i byens ytre bydeler – var det mange av oss som ristet på hodet. Tilgangen eksploderte. Plutselig fikk ungdom og unge voksne – som ofte mangler trafikkforståelse og respekt for livsfarlige krefter i trafikken – enkel tilgang til disse kjøretøyene.
Resultatet ser vi nå: Unge mennesker som suser gjennom rundkjøringer og over bilveier i 20 km/t, uten hjelm, i mørket – og med sviktende vurderingsevne. Det er kaotisk. Og det er farlig.
Det finnes mange muligheter for å regulere bruken: tidsbegrensninger, høyere aldersgrenser, promillekontroller, geofencing, hjelmpåbud og bedre og obligatorisk trafikantopplæring m.m. Alt dette er gjennomførbart – hvis viljen er der.
Foreløpig virker det som om kommunen prioriterer tilgjengelighet fremfor sikkerhet. Og jeg tør påstå at biltrafikken ikke har gått ned på grunn av tilgangen på el-sparkesykler.
Nå håper jeg byråkratene og politikerne i hovedstaden våkner. At de innser konsekvensene av egen politikk – og tar ansvar før flere liv går tapt.
For vi har ingen å miste! På landsbasis har tolv mennesker allerede mistet livet i el-sparkesykkelulykker de siste fem årene. Det er dypt tragiske tall.
Geir Owe Fredheim,
Gamle Stovner