Geir Owe Fredheim
Geir Owe Fredheim FOTO: Privat

Kunne ulykken vært unngått?

En mann i 20-årene døde mandag i forrige uke etter en kollisjon med en trailer på Karihaugen – på en av el-sparkesyklene Oslo kommune har godkjent for utleie. Trailersjåføren er siktet. Mange har fryktet for når det ville skje en alvorlig ulykke. Kanskje er det på tide at Oslo kommune tar ansvar og rydder opp?

Jeg har tidligere skrevet om det stadig voksende problemet med el-sparkesykler i Oslo. De var ment å være et praktisk og miljøvennlig transportmiddel, som skulle redusere biltrafikken. I stedet har de utviklet seg til å bli et betydelig trafikksikkerhetsproblem.

El-sparkesyklene er ikke bare en plage for fotgjengere i sentrum. De har lenge vært en alvorlig risiko i biltrafikken. De kjører på kryss og tvers, ofte midt i veibanen – og ofte uten forståelse for at de befinner seg blant biler, busser og trailere.

Ja, det er riktig at de har lov til å kjøre i veibanen – de regnes som små elektriske motorvogner. Men bør ikke kommunen vurdere å stramme inn også her?

Da Oslo kommune i vår tillot ytterligere 8000 el-sparkesykler – og åpnet for utplassering i byens ytre bydeler – var det mange av oss som ristet på hodet. Tilgangen eksploderte. Plutselig fikk ungdom og unge voksne – som ofte mangler trafikkforståelse og respekt for livsfarlige krefter i trafikken – enkel tilgang til disse kjøretøyene.

Resultatet ser vi nå: Unge mennesker som suser gjennom rundkjøringer og over bilveier i 20 km/t, uten hjelm, i mørket – og med sviktende vurderingsevne. Det er kaotisk. Og det er farlig.

Det finnes mange muligheter for å regulere bruken: tidsbegrensninger, høyere aldersgrenser, promillekontroller, geofencing, hjelmpåbud og bedre og obligatorisk trafikantopplæring m.m. Alt dette er gjennomførbart – hvis viljen er der.

Foreløpig virker det som om kommunen prioriterer tilgjengelighet fremfor sikkerhet. Og jeg tør påstå at biltrafikken ikke har gått ned på grunn av tilgangen på el-sparkesykler.

Nå håper jeg byråkratene og politikerne i hovedstaden våkner. At de innser konsekvensene av egen politikk – og tar ansvar før flere liv går tapt.

For vi har ingen å miste! På landsbasis har tolv mennesker allerede mistet livet i el-sparkesykkelulykker de siste fem årene. Det er dypt tragiske tall.

Geir Owe Fredheim,
Gamle Stovner