Så hvor er fartshumpen? Hvis alle har vært enige hele veien, hvorfor kan ikke Furusets befolkning spasere over lokket den dag i dag? For det første har Statens vegvesen stort sett vært lunkne til forslaget, og viser til sine målinger om at effekten av støy- og støvdemping vil være begrenset. Og de er landets fagetat på feltet, så det er klart at en slik anbefaling veier tungt. Men samtidig fanger man bare ett aspekt ved å overlate spørsmålet til vegvesenet – for de vil jo aldri forholde seg til byutviklingsaspektet eller markatilgangen.
Dermed må det klar politisk instruks til – og den har latt vente på seg uansett hvilket parti som har inntatt samferdselsdepartementet. For én ting er å si at noe er en god idé – noe annet er faktisk å bevilge de nødvendige milliardene. Det er nemlig ingen tvil om at et lokk vil bli dyrt. Men det var jo også sakens realiteter da det ble bygget lokk på Skøyen. Og det ble bygget.
Det store valgmøtet: Vil ha temperatur i samfunnshuset
Dette er jo også grunnen til at vi på lederplass igjen og igjen kommer tilbake til dette med «representasjon». Budsjettarbeid og langsiktige økonomiske planer handler jo om prioriteringer, og når man kommer opp på nasjonalt nivå er det veldig mange hensyn å ta – fra Lindesnes til Nordkapp. Og selv om flertallet av stortingspolitikere er flinke til å se hele bildet, er det likevel slik at en politiker fra Møre heller tar kampen for ny E39 enn Fossumdiagonalen.
Derfor trengs det groruddøler på Stortinget også. Med 140.000 innbyggere hadde vi alene vært en av de største norske byer.