VI SER AT DET i Skolebehovsplanen 2022-2031, som er ute på høring nå, vurderes å gjøres endringer for skolestruturen i området. Med Vollebekk eller Linderud som rene barne- og ungdomsskoler.
Vi anser det som ekstremt viktig for både skolesituasjonen og for den sosioøkonomiske situasjonen i bydelen at det gjøres grep her.
Alle barna i vår gate har skoletilhørighet til Linderud og mange barn og ungdommer i gata har gått ved skolen. Men i likhet med andre gater i området har vi over flere år valgt å søke barna våre til andre skoler. Valget har fortrinnsvis falt på Vollebekk, men tidvis også Årvoll, når det har vist seg vanskelig å få plass på Vollebekk. Dette skyldes at skolemiljøet på Linderud skole oppleves som såpass utfordrende at vi ikke ønsker at våre barn skal gå der.
FORELDRE-engasjementet på Linderud er dessverre svært lavt. Mens vi hadde barn ved skolen, opplevde vi gjentatte ganger at vi var i et mindretall når det gjaldt å gjennomføre skolearrangementer og skape et godt skolemiljø. Foreldre som hadde barn/ungdommer på høyere trinn, opplevde også et elevmiljø preget av truende adferd, noe som medførte at det føltes utrygt å ha barn ved skolen.
Dette skyldtes ikke at det faglige grunnlaget sviktet ved skolen, men at elevmiljøet og de sosiale forholdene var under press og ikke ble fulgt godt nok opp, verken fra skolens side eller foreldregruppen.
LINDERUD SKOLE har over flere år opplevd elevflukt fra ressurssterke familier, på tvers av kulturell, etnisk og annen bakgrunn. De få foreldrene som har valgt å forsøke å bidra til et godt skolemiljø, har gang på gang opplevd å møte veggen. Til slutt har også disse valgt å ta sine barn ut av skolen. Dette har vi fått bekreftet fra alle bekjente som har flyttet sine barn fra skolen.
Dette innebærer likevel ikke at vi kan vende ryggen til barna som i dag går på Linderud skole. Linderud er en stor skole og en viktig del av bydelen og nærmiljøet vårt. Men vi må finne løsninger som medfører at disse barna løftes opp og fram, i likhet med våre egne barn. Dagens løsning er ikke god, for den skaper et unaturlig skille i bydeler og medfører kraftig press på andre skoler rundt Linderud. Inntaksgrensene for Linderud tilsier at skoen skal ha en god elevmiks, men faktum er dessverre at den ikke har det.
Linderud skole
VOLLEBEKK ER en nybygd skole med et velfungerende skolemiljø. Også denne skolen har sine utfordringer, men her er det en sunn sosioøkonomisk og kulturell miks, og en betydelig andel av ressurssterke og engasjerte foreldre som bidrar til å løfte alle elevene opp og frem, uansett forutsetninger.
Skolen bidrar også aktivt her og legger til rette for sosial samhandling på tvers med blant annet vennegrupper, samlinger etter skoletid, arrangementer og fruktbar dialog mellom skolen og foreldregruppen. Det er uten tvil en skole som er god for både elever og lokalsamfunnet. Dette bekreftes også ved at elevtilstrømmingen fra andre skoleinntaksområder er økende.
DEN BESTE LØSNINGEN for området er om Vollebekk omgjøres til en ren barneskole, hvor man inkluderer dagens inntaksområde for Linderud. Da unngår vi at de som i dag har skoletilhørighet til Linderud, søker seg bort til andre skoler.
Vollebekk skole ligger også i tilknytning til Vollebekk barnehage, bydelens største barnehage. Dette vil gi en enkel overgang til skolehverdagen for svært mange av bydelens barn. Vollebekk er også den skolen som har tryggest skolevei for alle som da vil sogne til skolen.
Vi vil dessuten skape grunnlag for et godt skole/hjem-samarbeid på tvers av bydelen, fra Linderud til Risløkka, og vi legger grunnlag for en skole med plass til også fremtidige kull. Kapasiteten ved Vollebekk med dagens struktur, hvor en skal legge til rette for både ungdoms- og barneskole, er allerede ved bristepunktet. Og med utbyggingen på Vollebekk er det snakk om kun få år før en må tilby barn som egentlig sokner til Vollebekk skoleplass ved andre skoler.
DERSOM MAN flytter dagens tre ungdomstrinn på Vollebekk (totalt 12 klasser) til en egen ungdomsskole, vil kapasiteten ved Vollebekk barneskole kunne inkludere og samle absolutt alle barneskolebarn – det være seg fra Linderud, Lunden, Vollebekk, Brobekk eller Risløkka.
Uten en slik frigjøring av kapasiteten vil inntaksområdet for Vollebekk skole bli svært, svært snevert. Da velger man å ofre et massivt behov på barneskolenivå til fordel for å tviholde på 1-10-skolen, selv om alle hensyn til kapasitet og sosial utjevning tilsier at en samlende Vollebekk barneskole er den mest langsiktige og solidariske løsningen.
Antallet elever fra Linderud vil ikke medføre en større utfordring kapasitetsmessig. Elevtallet ved skolen har gått mye ned de siste årene. Samtidig er det enkelte elever som har valgt skolen pga. reisevei i stedet for skolen de egentlig sogner til.
Med en rendyrket barneskole på Vollebekk – i sentrum av bydelen – vil også en del av elevene som i per nå går ved Linderud, men egentlig har skoletilhørighet ved Veitvet eller Rødtvet, trolig velge seg tilbake til sine respektive nærskoler.
Vollebekk skole
SAMTIDIG BØR EN gripe muligheten til å redefinere Linderud som ny ungdomsskole. Det aller beste er om skolen endres til «Bjerke ungdomsskole», noe som vil være naturlig i og med at Bjerke videregående ligger like ved. Skolen vil da også ha plass til både elever fra Vollebekk og alle elevene fra Tonsenhagen, som i dag fordeles mellom Årvoll og Vollebekk.
Sammen med elevene fra Linderud vil det da legges til rette for et langt bedre skolemiljø enn det vi har i dag. Men det må brukes ressurser på å sikre dette for å unngå at foreldre fra Vollebekk og Tonsenhagen heller velger andre muligheter.
Det andre alternativet – å gjøre Linderud om til barneskole og Vollebekk til ungdomsskole – vil derimot kunne være dramatisk. Det vil medføre massiv elevflukt til Tonsenhagen, Årvoll og andre skoler, og en vil i verste fall ende opp med to ødelagte skoler i stedet for kun én.
Skoleveien til Linderud er ikke minst svært trafikkfarlig for små elever fra Risløkka og omegn, og vil utgjøre en risiko i seg selv. Om dette mot formodning skulle være alternativet, så vil det trolig være bedre å beholde status quo, med i det minste én velfungerende barneskole i området.
SKOLEVERKET liker å låne det afrikanske uttrykket «It takes a village to raise a child». Det gjelder vel så godt for Linderud, Vollebekk og Risløkka som for Afrika, og som både bydelen og Utdanningsetaten bør ta med seg dette videre i arbeidet med denne saken.