Jeg ønsker å videreutvikle Groruddalen hvor mennesker av ulik bakgrunn og med ulike behov vil bo og leve gode liv etter egne forutsetninger og valg. Boliger, bomiljø og næringstilbud i nærmiljøet er viktige elementer i folks frihet til å leve ut sine drømmer og hverdager.
Jeg mener det er viktig å innlemme bildeling i store boligprosjekter. Vi kjenner til bildelingsordninger som er vellykket i Oslo, og bydel Alna har også vært i dialog med ulike aktører i forbindelse med bildelingsordning i våre egne tjenester.
Lading av elbiler i nybygg blir et viktig miljøtiltak, spesielt i boligbygg der biler kan lades over natten når de ikke er i bruk. Det er imidlertid ikke slik at alle eksisterende boligbygg er tilrettelagt for lading, heller ikke arbeidsplasser der servicebiler er i bruk. Derfor er det også viktig med lademuligheter i næringsbygg.
Høyre vil legge vekt på følgende elementer når parkeringsnormene skal endelig besluttes:
• Styrkingen av kollektivtilbudet må fortsette.
• Så langt som mulig bør gående, syklende og kjørende trafikk skilles fysisk.
• For å sikre innbyggernes behov for å ha tilgjengelig bilparkering, støttes forslaget om krav til bildelingsarealer for større boligprosjekter.
• For å sikre innbyggernes behov for å ha tilgjengelig plass til bilparkering, vil Høyre opprettholde dagens normtall til parkeringsplasser for egne biler for større boligprosjekter.
• For å bidra til reduserte miljøutslipp støttes forslaget om at alle nye parkeringsplasser skal være ladeklare.
• Høyre ønsker et levende mangesidig handels- og næringsliv i bydelen. Vi frykter at de foreslåtte parkeringsnormene vil bidra til at en rekke næringsvirksomheter vil flytte ut av Groruddalen og derigjennom bidra til økt biltrafikk i nærmiljøet. Høyre kan derfor ikke slutte seg til det fremlagte forslaget til parkeringsnorm for kontor, service og handel.
• Høyre er enig i at det er behov for å etablere flere sykkelparkeringsplasser for tradisjonelle sykler og el-sykler. Vi er likevel av den oppfatning at et krav om fem plasser per 100 kvm BRA for boliger og 2,4 for kontorvirksomhet langt overstiger et sannsynlig behov både på kort eller lang sikt.
• For fortsatt reduserte utslipp til luft, forutsettes det at norske myndigheter stimulerer og stiller krav til overgang til driftsmessig utslippsfrie biler til privat bruk eller næringsvirksomhet.