BEDRING: Saliba Andreas Korkunc (H) svarer Arbeiderpartiet sin kritikk.
BEDRING: Saliba Andreas Korkunc (H) svarer Arbeiderpartiet sin kritikk. FOTO: unknownBilde 1 av 2
TING ER BEDRE: Helsebyråd Saliba Andreas Korkunc (H, nr. to fra venstre) mener at Arbeiderpartiets kritikk er feilslått. Her sammen med tre av legevaktens ansatte.
TING ER BEDRE: Helsebyråd Saliba Andreas Korkunc (H, nr. to fra venstre) mener at Arbeiderpartiets kritikk er feilslått. Her sammen med tre av legevaktens ansatte.Bilde 2 av 2

Skivebom fra Ap om legevakten

Legevakten åpnet i moderne lokaler på Aker for snart to år siden. Det gis gode og forsvarlige tjenester på legevakten, og de ansatte legger ned en svært god innsats for byens innbyggere. På tross av dette er det noen utfordringer, og Statsforvalteren påpekte svikt på en rekke områder i en tilsynsrapport som kom i mars i år. Dette gjaldt blant annet ventetid, kompetanseheving, pasientsikkerhet og ledelse. Byrådet tar dette på største alvor, og har tatt en rekke grep for å sikre bedre pasientflyt, kortere ventetid og mer effektiv drift på legevakten. Mye går i riktig retning, men det finnes fortsatt utfordringer.

Oslo Høyre har skapt en legevaktkrise

Mansoor Hussain og Tina Espejord bommer om byrådets oppfølging av legevakten i sitt innlegg, og burde sette seg bedre inn i det omfattende arbeidet som gjøres på legevakten fremfor å gjøre enkle politiske poenger. I et småfrekt forsøk på historieomskrivning, hevder de dessuten at Arbeiderpartiet alene skal ha æren for den nye legevakten, enda initiativet ble tatt av forrige Høyre-styrte byråd.

Allerede i januar, før tilsynsrapporten fra Statsforvalteren kom, satte vi i gang en rekke tiltak. Vi har bevilget åtte millioner kroner til tiltak som skal få ned ventetidene, styrke kompetansehevingen og sikre en bedre drift av legevakten. Resultatene begynner å vise seg: Svartiden på telefon er betydelig forbedret. Mens det i februar bare var 23 prosent som fikk svar innen det nasjonale kravet på to minutter, er det i september økt til 42 prosent. 80 prosent av innringerne fikk svar innen fem minutter. Dette er en klar forbedring fra tidligere i år. Men vi er ikke i mål, og fortsetter arbeidet for å få ned ventetidene ytterligere.

Legevakten jobber kontinuerlig med et tiltak som heter «ringe før oppmøte», der pasientene oppfordres til å ringe før de møter opp ved legevakten, og at de får time når de møter opp. Det sikrer at du får den hjelpen du trenger når du kommer, og at legevakten får brukt ressursene sine riktig. Noen ganger har du ikke tid til å vente, andre ganger kan du vente litt. «Ringe før oppmøte» bidrar til en god drift på legevakten, men viktigst: Det sikrer pasientene riktig hjelp til rett tid.

I januar ba byrådet legevakten om å ta i bruk kunstig intelligens i turnusplanlegging. Det har de gjort, med gode erfaringer. Ved hjelp av dette kan man nå lage bedre og mer treffsikre turnuser. Sammen med at det innføres kalenderplan i februar 2026, vil dette gi bedre fagdekning, redusere ufrivillig deltid og gjøre det lettere å rekruttere og beholde ansatte. I tillegg har byrådet bevilget to millioner til nye teknologiske verktøy, som skal gjøre journalføring enklere og sikre en raskere avklaring av pasienters behov digitalt. Målet er å frigjøre tid for helsepersonell, slik at de kan bruke mer tid på det viktigste: pasientene.

Endringer skjer dessverre ikke over natten. Tiltakene må få tid til å virke. Legevakten har fremdeles noen utfordringer, men pilene peker i riktig retning. Oslo skal ha en trygg og effektiv legevakt, som er der når befolkningen trenger det.