John Øyvind Hovde montert tog
Bilde 1 av 4
79-bussen
Bilde 2 av 4
Grorud jernbanestasjon
Bilde 3 av 4
Grorud jernbanestasjon
Grorud jernbanestasjonBilde 4 av 4

Stopp! Jeg vil av!

Etter nyttår har vi kollektiv-reisende i Groruddalen spesielt, og i Oslo generelt, ikke fått det vi har betalt for. Dette er totalt uakseptabelt, og vitner om svikt i alle ledd. Nå vet jeg ikke om jeg orker mer – koste hva det koste vil.

Vanligvis tar jeg toget fra Grorud stasjon og til sentrum på vei til jobb. De siste ukene har dette vært mildt sagt utfordrende. For det første har Vy halvert antall avganger i rushtida, slik at det bare er to tog i timen. I tillegg er flere av disse togene innstilt, eller svært forsinket. I flere uker har Vy også kjørt med halvparten antall vogner. De har unnskyldt seg med snø i sporet og kalde temperaturer, men etter en uke med plussgrader og lite nedbør er situasjonen den samme. Jeg klarer ikke å forstå at dette handler om annet enn inkompetanse fra Vy. I tillegg har de satt inn gamle togsett på hovedbanen. Togsett som, etter Vys egen uttalelse, ikke tåler kulde like godt som de nye togsettene. Hvorfor gjorde dere det? Takk skal dere ha!

Kanskje kan jeg ta bussen til jobb?

Men jeg kan selvsagt ikke ta bussen til jobb. 33-bussen er nedlagt. 79-bussen er alltid forsinket, og nå er den i tillegg alltid innstilt. De andre bussene kommer når de vil, og Ruter-appen gir stort sett alltid feil informasjon om når bussene kommer og går – hvis de da kommer og går.

I tillegg er jo ett Ruter-minutt tilsvarende fem vanlige minutter, ergo blir det vanskelig å planlegge reisa si. Ja da, det var mye snø og kulde for de stakkars el-bussene. Og Unibuss, eid av Oslo kommune, hadde visst mer problemer enn Ruter-busser, eid av Oslo kommune. Og ulike sjefer og underavdelinger i kommunen skylder på hverandre. Det virker som om kollektivselskapet har organisert seg på en slik måte, at de kan ha flest mulig overbetalte sjefer i ulike avdelinger, og samtidig få pulverisert ansvaret, slik at ingen behøver å ta ansvar.

Prisen for elendigheten sender Ruter til de trofaste kundene sine. Etter en vinter med tusenvis av innstillinger har også det forbannede, inkompetente kollektivselskapet valgt å sette opp prisene. Snakk om å spytte kundene sine i ansiktet! Dette toppes med billettkontrollører i overfylte busser i rushtida – på de få bussene som ikke er innstilt, og med trikker som står i kø oppover gater på grunn av feil med sporveksler og annen materiell svikt.

Jeg vil av!

Det tilbudet Vy og Ruter gir kundene sine, minner mest om hva cubanere får når de kommer til matbutikken – ingen verdens ting foruten skuffelse. I hvilken annen sammenheng enn i kollektivtrafikken i Oslo finner kundene seg i å betale for en vare som ikke blir levert? Å ta tog, buss, trikk og bane i Oslo, er som å komme på matbutikken uten å finne annet enn en gammel leverpostei med snerk som har gått ut på dato – og det til dobbel pris! Jeg orker ikke mer av griskheten, inkompetansen og ignoransen til Vy, Ruter, Oslo kommune og hele resten av gjengen som har ansvaret og skor seg på andres fortvilelse.

Fra nå av fyrer jeg opp dieselbilen min, jeg setter på piggdekk – noe Ruter burde gjort på bussene sine for lenge siden, og så parkerer jeg midt i trikkeskinna ved jobben. Trikken kommer jo ikke likevel! Og kommer trikken mot formodning, ja da er det enklere å hente bilen på borttauingstomta (vel å merke til fots), og gebyrene for diesel, for bompenger, for piggdekk og for feilparkering er vel uansett knapt nok dyrere enn de nye billettene hos Ruter.

John Øyvind Hovde, Grorud