Denne illustrasjonen ble laget i forbindelse med reguleringsforslaget i 2011. Her fra Trondheimsveien ved Bjerke Travbane.
Denne illustrasjonen ble laget i forbindelse med reguleringsforslaget i 2011. Her fra Trondheimsveien ved Bjerke Travbane. FOTO: Ruter

Trikk til Bjerke, og hva så?

Allerede på 1950-tallet ble det regulert trasé til en forlengelse av Sinsentrikken opp til Årvoll.

Uvisshet om Oslo-trikkens fremtid stilte saken i bero, men ble gjenopptatt med full styrke på 1990-tallet, og i 2011 ble det endelig lagt fram et ferdig reguleringsforslag for trikk til Tonsenhagen som et første steg videre fram til en av Grorudbanens stasjoner, slik at kombinasjonen trikk og t-bane kunne erstatte rute 31 øst for sentrum

Begrunnelsen fra Ruter den gang var meget fornuftig: Rute 31 var overbelastet og trengte avløsning av et mer kapasitetssterkt transportmiddel = trikk. Samtidig ville man spare den kostbare parallellkjøringen av 31s leddbusser og trikk nedenfor Sinsen og gjennom Sentrum. Nå planlegges det trikk kun til Bjerke, og uvisst om- og hvor den i så fall skal føres videre. Så hva med Årvoll og Tonsenhagen?

At prosjektet av 2011 ikke er realisert skyldes at Statens vegvesen hadde innsigelse mot trikkeholdeplass ved Aker sykehus, og siden har hverken de eller Ruter vist nevneverdig interesse for å få løst dette.

Grunnet den store utbyggingen av Aker sykehus og planene for storstilt utbygging rundt Bjerke Travbane er det fra kommunens side satt nytt søkelys på nødvendigheten av trikk på strekningen Sinsen – Bjerke. Hvorfor ikke samtidig til Tonsenhagen, er en gåte siden det har bare blitt flere boliger langs traseen siden 2011. Hvordan har så Ruter og byens myndigheter tenkt å utforme kollektivtilbudet videre oppover?

Selv ser vi for oss bare to alternative løsninger på dette:

1) Opprettholde rute 31 som fortsatt sentrumsrettet bussrute fra Grorud / Tonsenhagen. Dette vil bevare dagens kundetilfredshet og beholde dagens kollektivandel av reisende. Samtidig er det svært dårlig transportøkonomi å opprettholde ei bussrute parallelt med at det er investert betydelige midler i ny infrastruktur for trikk.

2) Avkorte rute 31 til mating til trikk på Bjerke. Dette vil ventelig medføre store protester, lav kundetilfredstilfredshet, redusert kollektivandel og økt bilbruk, – stikk i strid med politikernes intensjoner om nullvekst i biltrafikken. Mating med buss til bane fungerer i de tilfeller der dette reduserer gangtida til holdeplass så mye at det oppveier økt tidsbruk ved bytte. På Årvoll – Tonsenhagen er ikke veisystemet lagt opp for å kunne tilby de reisende kortere gangtid enn til dagens busstilbud, og mange har gangtid på 10 minutter eller mer.

Reisetida med buss til Bjerke tar for de fleste kun et par minutter. Mange skal så videre med andre transportmidler, især fra Sinsen eller Carl Berner. Følgelig er trikketuren også unnagjort på få minutter før det er enda et nytt bytte. Slik ønsker ingen å reise kollektivt.

Vi går ut ifra at det ikke planlegges trikk kun til Bjerke uten samtidig å ha klare formeninger om hvordan øvrige boområder langs rute 31 skal betjenes. Vi ser derfor fram til svar på dette innlegget.

Sekretariatet for bytrafikk ved Arne Harstad (daglig leder) og Håvard Pedersen