– Hvis du ikke gjør noe, skjer det ikke noe, sier en smilende Slobodan Radovanovic der han sitter omgitt av sin nærmeste familie, kona Bisa og døtrene Sonja og Monika i utstillingslokalet på Årvoll.
Han har tatt med seg 23 malerier, flere av dem allerede solgt. Bildene ligger i prisklassen litt i underkant av 3000 kroner til snaue 4000 kroner.
Som regel maler han med olje på lerret, flotte naturmotiver, skog og fjell med bekker, elveløp og vann stadig forekommende. Man kjenner seg igjen. Dette er norsk natur.
– Bildene er ikke hentet fra fotografier eller andre bilder. De er fra innsiden av mitt hode. Dette er ting jeg har sett og opplevd i Norge, sier den joviale malerdebutanten som ikke legger skjul på at fotografering, jakt og fiske, med utgangspunkt fra familiens hytte på Skåbu (Dalseter i Gudbrandsdalen), har vært en lidenskap i mange år og som i pensjonsalderen har resultert i maling og mange vakre bilder med naturmotiv.
Men han har også abstrakt kunst å vise til. Fargebruken og linjene er gjenkjennelig og har resultert i kunst som sikkert mange av oss gjerne vil ha på veggen. I mange år har han og familien tilbrakt neste hver eneste helg på hytta. De fikk hjelp til å reise selve hytta, men innredningen har han og kona stått for selv.
Han medgir også at det har vært mange – og lange dager, ute i naturen.
Inspirert av Trollskogen
Den opprinnelig utdannede militærflyveren var, som ganske mange andre av sine landsmenn på den tiden, ikke helt på politisk linje med den jugoslaviskje lederen Joseph Broz Tito.
Han kom med kone og barn til Norge i 1962 og har vært norsk statstsborger siden 1967.
I Norge ble det først arbeid som typograf i ukebladet Hjemmet A/S. Senere ble han trafikkflyger og instruktør i det kjente flyfirmaet Norrøna, deretter produksjonssjef og kvalitetssjef i Fabritius og Falck-gruppen.
Som hans yrkesmessige bakgrunn også viser, er form farger og natur noe Slobodan Radovanovic har hatt rikelig tilgang til.
Det var «Trollskogen» som ga ham inspirasjon til å begynne å male – et motiv som han etter hvert også festet til lerretet.
Plakten til utstillingen har også et motiv som han synes var krevende å gjenskape: Vann fra smeltet snø og is, skygger i vannet. Det var første gang han forsøkte det, men så bra at en profesjonell kunstner mente at bildet egnet seg utmerket til å gjengis på plakaten.