Mindre magisk blir det ikke når det hele finner sted i Grorud kirke med dens atmosfære og unike akustikk. Det er ikke rart publikum reiste seg opp med hurrarop og trampeklapp da det hele var slutt. Det ble ganske enkelt en stor musikkopplevelse.
Halv time
For Fredrikke Lønnes Corneliussen fra Risløkka ble det en svært hektisk søndag. Ikke før var konserten over, før hun måtte haste avgårde så fort som mulig. Hun hadde en halv time på seg til å komme frem til Vestre Aker kirke hvor hun skulle synge sammen med Det Norske Solistkor.
Et kor etablert i 1950 av Norsk Solistforbund med formål om å være et ensemble med de høyeste kunstneriske mål for fremføring av kormusikk. I dag består koret av 26 sangere. Et annet bevis på at Fredrikke – som tidligere spilte fotball for Årvoll IL – er et sangtalent utenom det vanlige.
Men denne kvelden i Grorud kirke var det talenter så langt øyet kunne se og ører kunne høre.
«Stabat Mater»
Det Norske Jentekors samarbeid med Kvartett Saphir utgjør ett av årets fem fordypningsprogram hvor de spesialutplukkede sangerne kan gå dypere inn i materien både sjangermessig, stilistisk og solistisk. Et slikt program avsluttes normalt med en internkonsert. Men når jentene skulle fremføre Giovanni Battista Pergolesi sin versjon av «Stabat Mater», syntes korets sangpedagog, Live Maartmann, at det fortjente en konsert som var åpen for publikum.
Da finnes det knapt et bedre sted enn i Grorud kirke – og siden kantor i Grorud menighet, Elisabeth Vatn (som satt ved pianoet for kvelden), har samarbeidet med Det Norske Jentekor den seneste tiden i forbindelse med rekruttering av nye unge sangere fra Groruddalen med både workshop og konsert, ble dalens katedral valgt.
Svært anerkjent
«Stabat Mater» er en katolsk hymne fra 1200-tallet som skildrer Marias lidelser under korsfestelsen av sønnen Jesus Kristus. En mengde komponister har tonesatt hele eller deler av Stabat Mater-teksten. En av dem som har gjort seg spesielt bemerket i denne sammenheng er den italienske komponisten Giovanni Battista Pergolesi (1710–1736) som i sitt korte liv rakk å komponere en rekke operaer, kirkemusikalske verk og ikke minst en berømt utgave av «Stabat Mater» for alt, sopran, strykere og cembalo i 1736 – rett før hans død.
Det var med andre ord ikke et hvilket som helst klassisk verk solister og musikere fremførte med storslått perfeksjon denne kvelden. Et genuint bevis på hvilke talenter som utfoldet seg for – ja full musikk – i Grorud kirke for anledningen.
Skinnende juvel
Konserten inneholdt også en seanse med Kvartett Saphir som fremførte Joseph Haydn – strykekvartett i D-moll og Danish String Quartett – Sønderho Bridal trilogy part 1 & 2 med en innlevelse, følelse og utføring som viste hvorfor den unge kvartetten i løpet av kort tid har blitt en skinnende juvel i norsk musikkliv. Nevnes kan at de tidligere i år mottok den høythengende gullmedaljen da de vant Junior String division i verdens største og mest prestisjetunge kammermusikkonkuranse – Fischoff Chamber Music Competition i Indiana, USA.