Mens Høstutstillingen satte i gang i byens sentrum, ble det trukket like lange linjer til Romsås. Her åpnet Østutstillingen 2025 til stor jubel og med et publikum som fylte lokalene til randen. Dette er den første offisielle utstillingen i regi av GalleryLab – en ny satsing etablert av Ferd gjennom deres Oslo-satsning.
Et nytt rom for kunsten
Bak initiativet står blant andre Helene Gulaker Hansen, direktør for Ferd Art Programme. Hun ønsket alle velkommen med en tale som knyttet trådene tilbake til Høstutstillingens historiske betydning, samtidig som hun løftet blikket mot nye kunstscener i Oslo.
– Vi ønsker å bringe kunsten ut til hele byen, også til ytterkantene. Østutstillingen er et forsøk på å etablere nye arenaer for kunstnerisk utfoldelse, der Groruddalen får være like mye sentrum som sentrum selv, sa hun.

UT TIL HELE BYEN: Helene Gulaker Hansen fortalte om enorm respons. Foto: Ole Walter Jacobsen.
Hun forklarte at Østutstillingen bevisst speiler Høstutstillingen – en institusjon hun kalte Norges mest inkluderende kunstutstilling, og den viktigste plattformen vi har for å synliggjøre kunstneriske talenter.
– Det unike med Høstutstillingen er at du ikke trenger kunstutdanning for å søke. Det eneste kravet er tilknytning til Norge, og alle søknader vurderes anonymt. Hvert år kommer det inn mellom 800 og 900 søknader fra hele landet, sa Gulaker Hansen.
Samtidig gjør Østutstillingen dette prinsippet mer stedsspesifikt:
– Vi har fulgt samme inkluderende modell, men med et mer eksklusivt krav: Alle søkere må ha tilknytning til Groruddalen – gjennom oppvekst, familie, skole eller arbeid. Og responsen var helt enorm, fortsatte hun.
Hele 130 søknader kom inn fra det avgrensede området, og juryen på seks personer jobbet intensivt og med stort engasjement. Resultatet ble 27 utvalgte kunstnere, med stor variasjon i både bakgrunn og uttrykk – fra maleri, fotografi og skulptur til videokunst, dikt, jaqardvev, broderi og lydverk.
Hun trakk også linjer tilbake til starten av Høstutstillingen, da Gustav Wentzels maleri ble avvist av Kristiania Kunstforening – og reaksjonen ble starten på en mer åpen og folkelig kunstscene.
– Avvisningen av Wentzels maleri ga grobunn til en stor protestaksjon mot fordommer og akademisme i kunsten. Det inspirerer oss til å fortsette kampen for en mer inkluderende kunstverden, sa Gulaker Hansen.
GalleryLab på Romsås, hvor Østutstillingen holdes, er ifølge Gulaker Hansen et konkret svar på den arven.
– Vi har samarbeidet med idrettslag, biblioteker, skoler og bydelen. Og da Kulturetaten etablerte 93 atelierer i det gamle sykehjemmet her, ble det tydelig at dette var det rette stedet å starte, sa hun.

TORGET: Romsås senter i strålende sol, med et stort publikum – og et fantastisk utstillingslokale, GalleryLab! Foto: Ole Walter Jacobsen.
En utstilling med stor bredde
Utstillingen viser alt fra maleri, fotografi, videokunst og broderi til dikt, jaqardvev og lydverk. Den yngste kunstneren er kun 18 år gammel og har vokst opp på Bjerke.
– Dette er ikke bare en kunstutstilling, det er også en synliggjøring av de mange stemmene som utgjør Oslos kulturelle mangfold. Som Don Martin skriver: «Så mange stemmer som til sammen blir til Oslos røst», siterte Gulaker Hansen.
GalleryLab har etablert seg på Romsås som et senter for kunstnerisk aktivitet, og skal være en arena for både lokale og sentrale aktører.
– Dette er første utstilling i GalleryLab. Vi jobber for at dette skal bli et samlingspunkt hvor også gallerier fra sentrum kan ta turen ut hit, enten for å stille ut egne verk eller utvikle nye konsepter i samspill med lokalmiljøet, sa Gulaker Hansen.

Maleriene du ser på veggen er laget av Østutstillingens yngste kunstner, Diana Ahmedi (18). Hun fikk æren av å åpne kunstutstillingen på Romsås sammen med Morten Borge, konsernsjefen i Ferd. De vil bringe kunsten ut til hele byen, også ytterkantene, og skape nye arenaer for kunstnerisk utfoldelse. Foto: Ole Walter Jacobsen.
– Magisk stemning
En av dem som bidro til stemningen var Morten Borge, konsernsjef i Ferd og initiativtaker til Oslo-satsningen, som han lanserte i 2022. Han beskrev utstillingen som «magisk» og var selv svært nysgjerrig under åpningen.
– Johan H. Andresen og jeg har falt for samme bilde. Det må vi løse oss imellom.
Han delte også refleksjoner rundt oppvekst og inspirasjon:
– Jeg hadde veldig lite kunstfaglig inspirasjon i oppveksten. Det var mye graffiti og tagging som preget senterveggene på Ellingsrud. Så det å komme hit og se bredden i det kunstfaglige uttrykket er stort.
– Jeg har reservert et digitalt trykk av Romsås t-banestasjon. Jeg vokste opp langs t-banen, og føler en slags dragning mot t-banestasjoner, sa han.
Han la også vekt på at prosjektet handler om mer enn enkeltutstillinger:
– Vi bidrar til å gi flere kunstnere en sjanse, og kanskje akselerere veien inn for noen av dem. Det handler om å skape en arena for vekst og mangfold, sa Borge.
Et viktig rom for unge stemmer
Blant kunstnerne på utstillingen finner vi Diana Ahmedi, 18 år og fra Bjerke. Diana er også utstillingens yngste bidragsyter. Hun jobber primært med akrylmaling, men har også begynt å utforske graffiti og ulike teknikker.
– Jeg har vokst opp i Groruddalen, og det betyr mye for meg å stille ut her. Det å komme hjem fra ferie og kjenne kroppen roe seg når vi nærmer oss området – det sier alt om tilknytningen jeg har.
Diana har ikke formell kunstutdanning, og pekte på hvor viktig det er at utstillingen også åpner for stemmer som hennes.
– Jeg syns det er så viktig. Dette er en perfekt måte å starte en snøball som ruller på. Og jeg har bare fått positiv respons. Jeg har blitt tatt imot med åpenhet og varme, og jeg er så takknemlig.
Hun trakk også linjer til mental helse og samfunn.
– Kunst påvirker hvordan vi snakker sammen, og hvordan vi har det. Mange i Groruddalen føler seg litt utenfor, men slike prosjekter kan bidra til at flere føler seg sett, sa Ahmedi.

FULLT HUS: Galleriet ligger lett tilgjengelig for alle på Romsås senter. Foto: Ole Walter Jacobsen.
Kunst som fellesskap
Tamina Sheriffdeen Rauf, byutviklingspolitisk talsperson i Oslo Arbeiderparti, tok også ordet og fremhevet viktigheten av å bygge nye kulturelle rom i Groruddalen.
– Halvparten av kunstnerne her har ikke kunstfaglig utdanning. Det sier noe om verdien av å ha slike inkluderende arenaer, sa hun.
Hun beskrev mangfoldet i publikum som rørende:
– Det som skjer her i dag er helt utrolig. Kunst har en evne til å samle mennesker på tvers av alder og bakgrunn. Dette er ikke bare en utstilling, det er et kulturelt løft for hele bydelen.
– Jeg har sett alt fra etablerte kunstnere til barn og unge som bare dumper innom. Det viser hvor sterkt behovet er for slike samlingspunkter, la hun til.
Hun trakk også fram diskusjonen om Nationaltheatrets fremtid som et eksempel på hvordan man bør tenke bredere:
– Når vi nå diskuterer Nationaltheatrets plassering og fremtid, må vi tørre å tenke nytt. Kanskje er det på tide å plassere noen av disse store institusjonene i øst? I byområder hvor folk bor, men hvor kulturhistorien i liten grad er fysisk til stede, sa hun.
Det handler ikke bare om bygg. Det handler om hvilke signaler vi sender, hvilke møteplasser vi etablerer, og hvem som får føle at de er en del av det store fellesskapet.

STOLT: Daglig leder Lars Sture i Kunstnerforbundet. Foto: Ole Walter Jacobsen.
Kunstnerforbundet ble imponert
Daglig leder i Kunstnerforbundet, Lars Sture, holdt også en tale under åpningen, og var tydelig på hvorfor samarbeidet med GalleryLab er viktig.
– Kunstnerforbundet er stolt over å være med på dette. Vi må være der kunsten skjer, og nå skjer den på Romsås. Dette er ikke periferi, dette er kjernen av det Oslo skal handle om fremover.
Han fremhevet også det sterke engasjementet fra kunstnerne og juryen.
– Det å se bredden i uttrykk og det sterke, lokale engasjementet her er utrolig inspirerende. Dette er begynnelsen på noe som kan forandre hele kunstland-skapet i byen, sa Sture.
– Jeg er spesielt imponert over hvordan samarbeidet mellom Kunstnerforbundet, Ferd og de lokale aktørene har skapt et ekte rom for talent. Dette er ikke noe vi ser hver dag, sa han.
Byråd for kultur og næring, Anita Leirvik North, møtte også opp – til tross for kaoset i innspurten av valgkampen.
– Kunst og kultur er viktig i folks hverdag, selv om hva vi legger i det kan være forskjellig.
– Vi kan se på det samme kunstverket og se helt ulike ting. Derfor mener jeg at det er så viktig at vi får kunsten ut av den dypeste Oslogryta, sa hun.
Hun synes det er inspirerende å se hvordan man har klart å etablere atelierer i det gamle sykehjemmet på Romsås.
– Jeg må nok innrømme at jeg var litt skepsis til dette i starten – om det ville fungere. Derfor er det ekstra gledelig at vi fikk til samarbeidet med Ferd og skapte en solid ramme rundt det som nå skjer på senteret. Det er flott å se hvordan de lokale kreftene spiller sammen, sa hun.

STOR INTERESSE: Folk brukte god tid i utstillingslokalet etter den offisielle åpningsseremonien utenfor på torget. Foto: Ole Walter Jacobsen.
– Starten på noe stort
GalleryLab og Østutstillingen er fortsatt i en tidlig fase, men ambisjonene er store. Helene Gulaker Hansen gjentok at fokuset foreløpig ikke ligger på salgstall og kroner.
– Det viktigste nå er kunstnerne, kunsten og publikum. Dette skal få vokse organisk, med ekte engasjement og lokalt samarbeid.
Om alt går etter planen, vil Østutstillingen bli et årlig innslag som gir en ny plattform for kunstnere i Oslos ytre bydeler – og samtidig trekker resten av byen ut av sentrum.
– Jeg håper dette blir en døråpner. For andre kunstnere, for ungdom som drømmer, og for et mer inkluderende kulturliv i Oslo, avsluttet Diana Ahmedi.
















