Mester Grønn har vært en samarbeidspartner for Rosa sløyfe-aksjonen siden 2009. Hvert år fyller butikkene hyllene med et utvalg Rosa sløyfe-produkter, hvor en del av salgsinntektene går til Kreftforeningens arbeid mot brystkreft. Nestleder Maria Thorstensen deler med stolthet hvor godt årets aksjon har gått.
– Rosa sløyfe-aksjonen har gått kjempebra! Vi hadde et mål i kjeden på 5,7 millioner, og det knuste vi. Vi har samlet inn 8,1 millioner til Rosa Sløyfe-aksjonen, og det er vi kjempestolte av, sier hun, og legger til at det slår alle rekorder fra tidligere.
– Noe mange har et forhold til
For Thorstensen og hennes kollegaer er dette ikke bare et tall, men et symbol på det sterke engasjementet blant både ansatte og kunder. Hun understreker hvor nært brystkreft er for mange:
– Jeg tror vi alle kjenner noen som har, eller har hatt brystkreft – det er noe som berører veldig mange, og derfor tror jeg mange er opptatt av å støtte formålet.
– Selv om prisene stiger og folk generelt sett har dårligere råd, ser vi at folk vil bidra, legger hun til.
Intern konkurranse
I tillegg til det generelle engasjementet blant kundene, har Mester Grønn også sett stor motivasjon blant de ansatte. Butikkleder Katrina Solberg beskriver hvordan teamet på Alna Senter ble motivert gjennom en intern konkurranse som også ga resultater.
– Vi har hatt en intern konkurranse i butikken, der vi delte ut premier til de tre som solgte mest. På personalmøtet var det viktig å trekke fram resultatene for å motivere teamet og vise dem hvor bra det har gått. Slik håper vi å skape enda mer engasjement til neste år og bygge videre på suksessen, forklarer hun.
Spesielt populær var årets Rosa sløyfe-pin, designet av Pearl Octopussy.
– De forsvant de to første ukene, så var vi utsolgt, forteller Katrina.
Stor givervilje
Solberg bemerker også at giverviljen har vært enorm, selv etter at flesteparten av Rosa sløyfe-produktene var utsolgt.
– Etter hvert som ting har blitt utsolgt har vi solgt bidragslapper til 25 kroner, som også har funket overraskende bra, sier Katrina.
Nå retter butikken fokus mot farsdag, med et stort utvalg av buketter og tulipaner. Samtidig kan teamet på Mester Grønn på Alna Senter se tilbake på en suksessrik oktober-måned, der deres butikk alene samlet inn over 80.000 kroner til Kreftforeningen.
– Vi er veldig stolte av å jobbe i en bedrift som er så samfunnsengasjert, avslutter Thorstensen.