Elevrådet på Apalløkka skole startet kampanjen med musikk og plakater ved hovedinngangen mandag morgen. Foto:
Elevrådet på Apalløkka skole startet kampanjen med musikk og plakater ved hovedinngangen mandag morgen. Foto:Bilde 1 av 5
Elevrådet på Apalløkka skole startet kampanjen med musikk og plakater ved hovedinngangen mandag morgen. Foto:
Elevrådet på Apalløkka skole startet kampanjen med musikk og plakater ved hovedinngangen mandag morgen. Foto:Bilde 2 av 5
Klasse 9A tok klassebilde i forbindelse med åpningen av språkkampanjen. Foto:
Klasse 9A tok klassebilde i forbindelse med åpningen av språkkampanjen. Foto:Bilde 3 av 5
Foto:
Foto:Bilde 4 av 5
Foto:
Foto:Bilde 5 av 5

Apalløkka-elever med språkkampanje:

– Snakk som om morra di hører på

I hvilke situasjoner bruker du stygge ord? Hva ønsker du å oppnå med å bruke negative ord? Hva er min største utfordring når det kommer til språkbruk?

– Nå er vi i gang med språkkampanjen her på Apalløkka skole 2022. Har du sett plakatene? Har du tenkt over hvordan du snakker til folk? Vi starter kampanjen nå og alle skal være med.

– Vi sto utenfor med plakater, og alle har på seg Apalløkka-genserne sine. Så det er åpenbart noe hyggelig som skal skje denne uka. Og det er språkkampanjen.

Slik innledet elevrådsrepresentantene fra klasse 9A språkkampanjen. Mandag morgen fulgte vi klassene 9A, 10D og 8E gjennom dagens hektiske program.

Det hele startet med en «speed-date», der elevene i par diskuterte nøkkelspørsmål som var utformet av elevrådet. Spørsmålene er ment å få elevene til å reflektere og komme med forebyggende innspill.

Disse spørsmålene ble deretter debattert i klasserommet:
«I hvilke situasjoner bruker du stygge ord?»
«Hva ønsker du å oppnå med å bruke trakasserende/negative ord?»
«Hva er min største utfordring når det kommer til språkbruk?»

Elevrådet på Apalløkka skole startet kampanjen med musikk og plakater ved hovedinngangen mandag morgen.

Elevrådet på Apalløkka skole startet kampanjen med musikk og plakater ved hovedinngangen mandag morgen.

Klasse 9A tok klassebilde i forbindelse med åpningen av språkkampanjen.

Klasse 9A tok klassebilde i forbindelse med åpningen av språkkampanjen.

Negative ord?

Etter «speed-daten» fikk elevene beskjed om å ta fram ipadene sine og gå inn på «menti» for å skrive ned hvilke ord som er negative.

– For eksempel, ordet «jævlig» trenger ikke være negativt. Man kan si «Du er jævlig kul» uten at det kommer fram som støtende (Oddvar 10D).

– Jeg bruker det ordet også i en positiv kontekst, for eksempel når jeg kommenterer hvor fin venninna mi er på håret. Banneord trenger ikke nødvendighvis være assosiert med noe negativt (Hassar 10D).

Egne språkregler

Den siste delen av mandagens program gikk ut på at elevene selv, basert på det de hadde lært og diskutert, skulle formulere sine egne klasseregler for å forebygge negativ språkbruk.

Målet er å få folk til å tenke over hva de sier. Det var flere ideer som gikk igjen i alle klassene vi besøkte.

• Bytte ut ordet «jævlig» med «veldig» eller «innmari».
• Er det du skal si sant, nødvendig eller snilt?
• Si det du vil at andre skal si til deg.
• Si «hei» og «hvordan går det» oftere.

Flere skoler

Språkkampanjen på Apalløkka skole fortsetter ut uka, men det er også planlagt videre samarbeid med skolene i området.

I første omgang er det snakk om et samarbeid med de lokale barneskolene, men det utelukkes ikke at språkkampanjen sprer seg til flere skoler etter hvert.

Apalløkka skole

Apalløkka skole