HAR SPENNENDE PLANER FOR TROSTERUD: Trosterud skole skal lage en helt ny by - Trosterud City. Den nye storbyen ska huse syv bydeler, og hver bydel er underlagt ansvaret til et trinn på skolen. Kerim og Tora i sjetteklasse skal lage fremtidsbydelen som er lagt til år 2222. Foto: Sindre Veum Apneseth
HAR SPENNENDE PLANER FOR TROSTERUD: Trosterud skole skal lage en helt ny by - Trosterud City. Den nye storbyen ska huse syv bydeler, og hver bydel er underlagt ansvaret til et trinn på skolen. Kerim og Tora i sjetteklasse skal lage fremtidsbydelen som er lagt til år 2222. Foto: Sindre Veum ApnesethBilde 1 av 1

Trosterud City skal reises – med lego og barneskoleelever som arkitekter

Det foreligger spennende byutviklingsplaner for Trosterud. «Nye» Trosterud blir en helt egen by med syv bydeler - blant annet en bydel som kan minne om Las Vegas. Kommunen skal ikke løfte en finger, det er elevene som er arkitektene.

Det er selvfølgelig ikke en ekte by, men en by laget med lego. At byen, Trosterud City, består av syv bydeler og skal lages av elevene på Trosterud skole, medfører imidlertid riktighet. Den ene bydelen skal huse Trosterud Citys superhelter – kanskje et passende navn er Groruddalen? En annen bydel skal være en fremtidsbydel lagt til år 2222. Ett trinn skal reise rundt i forskjellige storbyer og bygge kjente bygg fra storbyene de besøker. Sånn som i Las Vegas. Går alt etter planen vil Trosterud City se dagens lys rett før jul, nærmere bestemt i uke 50.

Lærer og har det gøy samtidig

11-åringene Kerim og Tora skal sammen med resten av sjetteklasse lage fremtidsbydelen som er lagt til år 2222.

– Det syns jeg er veldig kult. Alle trinnene på skolen skal lage en bydel hver, da blir det gøy, sier Kerim.

Prosjektet er tverrfaglig og er innom både norsk, naturfag, gym, samfunnsfag og mer. Elevene skal lage veiskilt, og da må grammatikken stemme. Med koding skal det utvikle trafikklys, og samfunnskunnskapen gir et viktig innblikk i hva fremtidens byer har behov for hva gjelder bebyggelse og yrker.

– I tillegg til at læringsutbyttet er stort, er det morsomt, sier kontaktlærer i sjette klasse Gunnhild Aasprang.

– Det er veldig lærerikt, supplerer Tora.

Kontaktlærer Gunnhild Aasprang, rektor Lene Rønning-Arnesen, arkitektene Kerim og Tora.

Kontaktlærer Gunnhild Aasprang, rektor Lene Rønning-Arnesen, arkitektene Kerim og Tora.

Østfold ser til Trosterud

Ideen og legoklossene har de hentet fra andre Oslo-skoler som har drevet med lignende prosjekter. Avisa sitter med et inntrykk av at prosjektet hviler i trygge hender på Trosterud skole, men det er én ting de trenger hjelp med: de trenger flere legoklosser! Og det finnes ingen god unnskyldning for ikke å involvere seg. En ivrig sjel i Fredrikstad hadde plukket opp budskapet på Facebook og donerte gladelig bort legoklosser til Trosterud skole.

– Hele Stor-Oslo støtter prosjektet, smiler Gunnhild.

– Hvis du har lego kan du kontakte administrasjonen, er Kerims oppfordring.

Og Kerims oppfordring er riktig. Nysgjerrige sjeler kan avtale tid med skolen for en omvisning, sier rektor Lene Rønning-Arnesen.

Skaper samhold og stolthet

Trosterud City bygges på skolens skapeverksted der de også har omgjort den ene veggen til en green screen. Elevene benytter seg av 3D-printer og kodeprogrammer i prosjektet. Rektor Lene sier at prosjektet virker godt på skolens samhold.

– Vi skal jobbe tverrfaglig, og vi skal lage et trygt og godt læringsmiljø på skolen. Da må elevene kjenner hverandre og føle tilhørighet. Det handler om det store Vi-et. Det gjør også noe med lærerne; hvordan skal vi samarbeide for å lage god undervisning i dette prosjektet? Vi blir enda stoltere av skolen vår.

I forbindelse med prosjektet har eksterne aktører hatt workshops på skolen. Blant annet har Teknisk museum avlagt skolen et besøk. Lærerne har også arrangert workshops.

Da gjenstår bare én ting:

– Vi skal ha stor åpningsfest, og da håper vi at ordfører Marianne Borgen kommer og står for snorklippingen. Det vil jeg bli sitert på, avslutter Gunnhild.