– KONSTRUKTIVT: Bystyremedlemmene (f.v.) Siavash Mobasheri (R), Andreas Halse (Ap), Marit Vea (V) og Ola Wolff Elvevold (SV) på befaring utenfor Grendehuset på Sletteløkka. De lover å gjøre sitt for å nøste opp i den gordiske knuten med riksvei, regjering og byråd. Foto:
– KONSTRUKTIVT: Bystyremedlemmene (f.v.) Siavash Mobasheri (R), Andreas Halse (Ap), Marit Vea (V) og Ola Wolff Elvevold (SV) på befaring utenfor Grendehuset på Sletteløkka. De lover å gjøre sitt for å nøste opp i den gordiske knuten med riksvei, regjering og byråd. Foto:Bilde 1 av 2
FORSIKTIG OPTIMISTIST: Trond Botnen i Groruddalen Miljøforum har tro på at man endelig kan begynne å få på plass vedtak som kan bøte på støyproblematikken langs Trondheimsveien. Foto:
FORSIKTIG OPTIMISTIST: Trond Botnen i Groruddalen Miljøforum har tro på at man endelig kan begynne å få på plass vedtak som kan bøte på støyproblematikken langs Trondheimsveien. Foto:Bilde 2 av 2

Trond Botnen i Groruddalen Miljøforum:

«Alle» støtter intensjonen om nedgradering av Trondheimsveien, men…

Nylig var bystyrets samferdselsutvalg invitert opp til Sletteløkka Grendehus for å bli forelagt både problemstillingene og mulige løsninger for den uholdbare støyen mange tusen naboer lever under.

Flere tusen mennesker bor i støysoner over grenseverdiene langs Trondheimsveien. Det siste året har arbeidet med å få gjort noe med denne situasjonen kommet atskillig lengre, med Groruddalen Miljøforum og Sletteløkka Vel i front. De har blant annet oversendt et innbyggerinitiativ til bystyret og byrådet, og nylig inviterte de bystyrets samferdselsutvalg opp for en befaring i det mest berørte området langs Sletteløkka.

Trond Botnen i Groruddalen Miljøforum oppsummerer problemstillingen slik:
«Alle» støtter intensjonen om nedgradering av Trondheimsveien, men:

• Statens vegvesen vil ikke gjøre dette uten Fossumdiagonalen.
• Oslo kommune sier de ikke kan gjøre noe fordi Trondheimsveien er riksvei.
• Staten vil på sin side ikke prioritere tiltak så lenge det ikke er lokal støtte til å prioritere den.

Da blir situasjonen slik at alle retter pekefingeren mot noen andre, og man ender med gordisk knute av bibelske proporsjoner. I mellomtiden er det beboerne langs Trondheimsveien som blir skadelidende.

Hvordan kan knuten løsnes?

Botnen og Miljøforumet mener at hvis man skal komme noen vei med utfordringene på Sletteløkka, så må man jobbe parallelt i to spor. Både langsiktig mot en Fossumdiagonal, men også med en rekke mindre tiltak så snart som mulig. I den sistnevnte kategorien foreslår de blant annet et prøveprosjekt med 60 km/t langs veien hele året, støyskjerming, og en videreføring av trikketraseen opp mot Tonsenhagen.

– Poenget må være at det er både/og, ikke enten/eller, sier Botnen.

– Det er avgjørende at man får til vedtak nå. Selv om vi holder arbeidet med en diagonal varmt, så ligger det så langt fram i tid at vi trenger fortgang med andre tiltak.

FORSIKTIG OPTIMISTIST: Trond Botnen i Groruddalen Miljøforum har tro på at man endelig kan begynne å få på plass vedtak som kan bøte på støyproblematikken langs Trondheimsveien.

FORSIKTIG OPTIMISTIST: Trond Botnen i Groruddalen Miljøforum har tro på at man endelig kan begynne å få på plass vedtak som kan bøte på støyproblematikken langs Trondheimsveien.

«Tilløp uten hopp»

– Hva ønsket dere å oppnå med å invitere samferdselsutvalget opp på Sletteløkka?

– Vi ville la utvalgsmedlemmene oppleve støyplagene på kroppen selv, samtidig som vi ville legge fram våre forslag for bystyret, sier Botnen.

Som kjent ble det sendt inn et innbyggerinitiativ til bystyret, i tillegg til at Rødt sendte spørsmål til samferdselsbyråden om hvorfor det ikke er noen fortgang i saken. I svaret konkluderer Sirin Stav (MDG) slik:

«Jeg støtter intensjonen i innbyggerforslaget og vil fortsette å jobbe aktivt opp mot staten for å få redusert støy, forurensning og trafikk fra Rv4 Trondheimsveien».
Selv om møtet i grendehuset ga grobunn for optimisme, er Botnen mindre imponert over stillingen byrådet har inntatt.

– Det ble litt defensivt, skulle gjerne sett noe mer ambisiøst og konkret. Nå blir det litt som at man tar tilløp uten å hoppe.

Derfor håper Botnen at man nå kan skape mer trykk på saken.

– Vi ønsker et bystyrevedtak slik at byrådet ikke bare presses til å gjøre noe, men også har ryggdekning av bystyret når de først er offensive.

– Nå ligger egentlig ballen hos bystyret, så gjenstår det å se hvor konkrete og forpliktende de ønsker å være.

– MÅ bare begynne

Andreas Halse (Ap) er for samferdselsveteran å regne i bystyret, og biter seg spesielt merke i at miljøforumet og vellet både er tydelige og konstruktive i saken.

– Det er gode og målrettede tiltak de foreslår. Ofte er utfordringen med sånne diskusjoner at det legges fram et problem som koster 20 trillioner å løse, og det må skje «nå».

Nå har det seg slik at etter valget har Ap både byråds- og regjeringsmakt.

– Blir det lettere å få til en dialog om Trondheimsveien da?

– Det bør jo være det, og vi i bystyregruppa skal i hvert fall følge opp ting nå.

Halse sier videre at han opplever at det pekes ut en god retning – og at man nå må prøve ut forslagene.

– Vi må innse at vi bare må begynne.

– Uakseptable forhold

SVs Ola Wolff Elvevold bor selv like ved Trondheimsveien og har tidligere åpnet vinduet på hjemmekontoret for å illustrere for bystyret den støyen naboene utsettes for.

– Det er jo helt uakseptable forhold langs veien, og de vil ikke bli bedre i årene som kommer.

SV har tidligere vært ute med flere «lavterskel»-forslag i tråd med dem som miljøforumet la fram på grendehuset.

– Dette er ting som kan gjøres uavhengig av diagonal eller en stor ombygging av veien.

– Men hva kan egentlig bystyret gjøre her?

– Nå er det dessverre ikke sånn at vegvesenet svarer til oss. Men vi kan gå i dialog med dem, og være på saken hele veien. Det er seigt arbeid, men jeg tror det er stort flertall i bystyret for å jobbe med dette.

Trondheimsveien ved Sletteløkka og Veitvet.

Trondheimsveien ved Sletteløkka og Veitvet.