«Naboer og offentlige instanser som har uttalt seg til søknaden har således ikke hatt anledning til å fremme sitt syn vedrørende tidsubrenset dispensasjon. At det er gitt tidsubegrensede dispensasjoner uten at naboene og offentlige myndigheter med uttalelsesrett har hatt foranledning til å uttale seg, er brudd på Plan- og bygningsloven om nabovarsling og medfører at vedtaket er beheftet med en saksbehandlingsfeil», heter det i et brev PBE sendte ut denne uka.
Unibuss søkte i utgangspunktet om dispensasjon til å bruke Brubakkveien 16 som bussdepot de neste 30 årene.
– Men vi har gitt en dispensasjon uten tidsbegrensning, og det blir feil når naboene kun har fått sagt sin mening om bussdepot i 30 år, sier Monica Lilloe-Salvesen i Plan- og bygningsetaten.
Klokt valg
Nå skal hele saken behandles på nytt, og Unibuss er avhengig av nye dispensasjoner for å kunne etablere bussdepot på tomta.
– Tomta er regulert til bruk av næring, industri, lager og kontor. Så vidt vi kan se, er ikke et bussdepot i tråd med dette, sier Lilloe-Salvesen.
Nå skal etaten igjen vurdere hvor lenge Unibuss bør få holde til ved Grorud stasjon. I søknaden har busselskapet uttrykket et ønske om å bli værende i 30 år.
Byutviklingsbyråd Bård Folke Fredriksen (H) står ved at Grorud stasjonsområde bør byutvikles, men at det ligger mange år fram i tid.
– Det er ingen tvil om at Brubakkveien bør benyttes til andre formål i påvente av byutvikling. Men 30 år er for lang tid, og kommunen bør ha et visst handlingsrom når vi skal fortsette sentrumsutvidelsen. Det er klokt å korte ned dispensasjonstiden, sier han til Akers Avis Groruddalen.
Folke Fredriksen understreker at Ensjø, Økern, Hasle, Løren, Ulven og Vollebekk står i køen før Grorud stasjonsområde.
En lang kø
– Deretter må vi se på nye områder, men Brubakkveien må sees i sammenheng med både Jernbaneverket og vegmyndighetenes planer for Østre Aker vei.
– Det er et langt lerrett å blekne, men jeg er glad for at dispensasjonstiden på tomta blir kortere enn 30 år
– Hva sier du til naboer som er bekymret for at årene vil gå uten at bussdepotet blir fjernet.
– Nå tror jeg det er lurt å avvente omgjøringssaken og se hva Plan- og bygningsetaten mener er riktig. Alle inudstriregulerte tomter bør bruker til industri fram til vi begynner med byutvikling, mener byråden bestemt.
Arbeiderpartiets fraksjonsleder i byutviklingskomiteen, Anders Røberg-Larsen er glad for etatens tverrvending i Brubakkveien-saken.
– Jeg håper dette er siste gang vi kan forvente at tilsvarende dispensasjoner gis uten politisk behandling. Det er overraskende at det skal gå så langt før det skjer noe, og det føles rart å være vaktbikkje for egne etater, sier han.