PLANENE: Dette er en skisse over hvordan utbygger ser for seg området. Det velkjente Siemens-bygget har avisen markert med en sirkel. I høyre bildekant ses eksisterende Linderud-bebyggelse. Bildet nederst til høyre er fra avisens arkiv og viser Siemens-området slik det var før utvidelsen i 2013. Foto: Stor-Oslo Eiendom
PLANENE: Dette er en skisse over hvordan utbygger ser for seg området. Det velkjente Siemens-bygget har avisen markert med en sirkel. I høyre bildekant ses eksisterende Linderud-bebyggelse. Bildet nederst til høyre er fra avisens arkiv og viser Siemens-området slik det var før utvidelsen i 2013. Foto: Stor-Oslo EiendomBilde 1 av 3
Foto:
Foto:Bilde 2 av 3
Foto:
Foto:Bilde 3 av 3

Debatt: Miljøforumet om Linderud-planene

Det varsles oppstart av reguleringsplan for Østre Aker (ØA) vei 86 – 98 og 100 og Veitvetveien 23. Eiendommene ligger på nordsiden av Østre Aker vei og dekker et meget langt tomteområde i varierende bredde mellom Linderudbanen og Veitvetveien. Reguleringsplanens hensikt er utvikling av boliger og næring på nr. 90 m.fl, mens nr. 100 vil brukes til nyttefunksjoner for drift og vedlikehold av kommunal infrastruktur.

Høringsuttalelse.
Østre Aker vei 90 m.fl.
Oppstart av detaljregulering
med konsekvensutredning.

Stor-Oslo Eiendom eier Østre Aker vei 90 m.fl. som i dag er bebygget med eldre næringsbygg og et moderne kontorbygg (Siemensbygget). Oslo kommune eier nr. 100 som benyttes til utendørs lager for Vann- og avløpsetaten, samt kontor- og lagerbygg og som depot for private driftere av kommunalt veinett.

GRORUDDALEN Miljøforum (GM) vektlegger i sine høringsuttalelser trafikk-, miljø- og støyutfordringer samt tiltak som fremmer gode bomiljøer og/eller bedrer kvaliteten i eksisterende områder. GM har i likhet med Bydel Bjerke uttalt seg til saken ved varsling av planstart i juni 2017. GM har gått gjennom saksframlegg av 27. februar 2020 fra arbeidsutvalget i Bjerke bydelsutvalg.
Det utvidede planområdet tar sikte på transformasjon av ØA 90 til bolig og næring, dvs. ca. 700 boliger og 40 000 kvm BRA næringsareal. Næringslokaler tenkes lagt ned mot ØA for å gi skjerming av bakenforliggende boliger.
ØA 100 tenkes fortsatt benyttet til drift av kommunal infrastruktur, av kollektivtransport, varelager, bydrift, snødeponi mv, samt noe grøntstruktur. Området ligger tett på Veitvet skole og idrettspark.

KONSEKVENSUTREDNINGEN bør etter GMs syn omfatte en analyse av framtidig trafikkutvikling av Østre Aker vei, hvor økt trafikk som følge av omfattende utvikling av Økern, Haraldrud og Ulven tas inn. Hovedutfordringen i planområdet er støy- og luftforurensning.
Luftmålinger ved samtlige målepunkter i planområdet utenom nordre del viser verdier over grensen for rød sone for luftforurensning. Temakartet for luftkvalitet i Kommuneplan (KP) 2015 bekrefter også dette. Temakartet for støy i KP 2015 viser at planområdet ligger innenfor rød og gul støysone for veitrafikk og fra t-banen.

SAMTIDIG KAN deler av planområdet utgjøre en såkalt avvikssone for støy, dvs. at det kan bygges boliger hvis støytiltakene er gode nok/er effektive. I en uttalelse fra februar i år ber Fylkesmannen i Oslo og Viken om at det tas hensyn til støybelastningene, bla på såkalt samstøy fra ØA vei og jernbanen.

Støy- og luftforurensningen i området vil etter GMs syn fortsette i overskuelig framtid. GM har liten eller tilnærmet ingen tro på kommunens visjon om at Østre Aker vei i framtiden vil kunne bli en bygate/boulevard med begrenset eller liten trafikk.

Konsekvensutredningen må også ta for seg trafikkutvikling på lokalveinettet og se hvilke konsekvenser planen har for tilliggende nærområder. Kombinert bolig- og næringsutvikling kan gi kortreiste arbeidsplasser, men det bør også sikres god tilgang til kollektivtransport, tilstrekkelig skolekapasitet inkludert flerbrukshall samt trygge gang- og sykkelveier.
GM viser til at det tidligere har vært utredet en mulig fotgjengerbru over ØA, noe som vil gi lettere atkomst til busser, alternativt også til Alna jernbanestasjon. Dette må utredes nærmere nå.

NYE BOLIGER må ha tilgang på gode uteområder, tilgang på lys/sol og altså være fri for støy- og luftforurensning. De nye boligene må tilpasses terrenget og plasseres uten å redusere kvalitet for eksisterende boliger. Eventuell bygging av barnehage må skje i skjermet område. Det bør etableres gode møteplasser og sammenhengende grønne areal som binder planområdet sammen med eksisterende boligområder på Veitvet og Linderud. Dagens hovedsykkelrute bør legges om/planlegges slik at den blir mer attraktiv å benytte.

Boligene må altså skjermes både for trafikk fra ØA og for støy fra bruk av kommunal tomt til deponi og bydriftsformål. GM vil be om at det vurderes hvorvidt bruk av kommunalt areal kan legges om til aktivitet som gir mindre støy og forurensning, eventuelt skjermes bedre, eventuelt flyttes til Stubberudområdet som trolig vil være mer egnet til slikt formål.

GM VIL oppsummere med at bruk av næringsbygg må etableres som en «støyskjerm» mot Østre Aker vei. Selv om regelverket for avvikssone for støy dessverre kan åpne for boliger i områder med høyt støynivå, må utbygger og PBE klare å unngå dette her.

Boliger som bygges i le av «støyskjermen» må utvikles med kvalitet og tilpasses eksisterende boligområder uten at disse forringes. Luftforurensningen vil fortsatt være der. GM anbefaler småhus/lav blokkbebyggelse. Kommunalt areal som avsettes til deponi og bydrift, må ikke ligge nær boligområder eller nær Veitvet skole eller idrettspark.