Tre store motorveier skjærer gjennom Groruddalen på langs. I tillegg har vi jernbanen. Foto:
Tre store motorveier skjærer gjennom Groruddalen på langs. I tillegg har vi jernbanen. Foto:Bilde 1 av 1

Debatt: Samferdselsutfordringene i Groruddalen… Nå er det vår tur!

Groruddalen har store utfordringer når det gjelder trafikk og miljøulemper fra trafikken. Dalen er i stor grad preget av jernbanen og tre store veier på langs som gir mye trafikk, støy og annen forurensning, og som dessuten legger beslag på store arealer.

Jernbanen og veiene med all trafikken preger dalen og de menneskene som bor her. Mange mennesker er utsatt for støy, og mange må gjemme seg bak støyskjermer for å ha noenlunde levelige boforhold. Disse utfordringene medfører at samferdsel har vært viktig for Groruddalen, er viktig også i dag og trolig vil være vesentlig også i fremtiden. 

Samferdsel går også hånd i hånd med byutvikling. Samferdsel og byutvikling må ses i sammenheng. Samferdsel og trafikk har f. eks. stor betydning for utviklingen av Hovinbyen og omvendt.

Groruddalen er lavt prioritert

Samferdsel i Groruddalen har lenge vært og er fortsatt preget av at dalen kommer langt ned på prioriteringslista når tiltak skal iverksettes.  

Fornebubanen og ny E18 vestover, Røatunnelen og lokk over E18 på Filipstad er noen eksempler på tiltak som har gått eller som er planlagt skal gå foran tiltak i Groruddalen. Blant annet Fossumdiagonalen, lokk over E6 ved Furuset, nedgradering av Trondheimsveien, Ahusbanen og begrensing av Alnabruterminalen kommer nederst på lista eller kommer kanskje ikke med i det hele tatt, selv om f. eks. Ahusbanen er et mye eldre prosjekt enn Fornebubanen.

Det er en utfordring for oss alle som bryr seg om Groruddalen å snu dette. Hvordan skal vi hindre at Groruddalen alltid kommer nederst på prioriteringslista? Kanskje vi bør lansere slagordet: «Nå er det vår tur!», dvs nå er det Groruddalens tur. Jeg skjønner at mange har lyst til å gi opp samferdselsutfordringene i dalen vår, men det kan vi ikke tillatte oss, selv om vi blir lei av å høre om det. Da blir det i alle fall ikke gjort noe.

En samlet plan for samferdsel i dalen 

Det er vesentlig etter mitt syn å få et mer helhetlig syn på Groruddalen. Alt henger sammen med alt, som det heter. Skal vi lykkes, trenger vi en mer samlet plan for samferdsel i Groruddalen. 

Fossumdiagonalen henger sammen med Trondheimsveien, Østre Aker vei og E6, og bør også ses i sammenheng med prosjektet E6 Oslo øst. Dirigering av mer trafikk over på E6 får betydning for støyskjerming langs E6 og for lokket over E6 på Furuset. Ahusbanen har betydning for trafikkbelastningen på E6. Tverrforbindelse for bane i Groruddalen kan redusere trafikkbelastningen på mange veier i boligområdene i dalen. Trikk til Tonsenhagen får betydning for trafikken på Trondheimsveien osv. Slik kan vi fortsette.

Bydelene må samarbeide mer

Vi må fortsette å jobbe overfor politiske partier, men jeg tror at vi også må tenke lenger. Vi bør også få kontakt med f. eks. OBOS og andre utbyggere, senterledere og arkitekter. Er f.eks. ikke utbyggerne av Furuset senter og Karihaugveien 22 interessert i å få på plass lokket over E6 ved Furuset? 

Lokket har ikke bare kommersiell interesse for utbyggerne, men har stor betydning for byutviklingen ellers i området og for miljø og trivsel. Lokket over E6 ved Furuset fører ikke til mer biltrafikk inn til Oslo. Hvorfor blir ikke lokket bygget? Det har vært lovet i mange år av nesten alle de politiske partiene. Planene for lokket over E6 ved Furuset er mye eldre enn f. eks. det planlagte lokket på Filipstad.

Bydelsutvalgene i dalen bør samarbeide mer enn nå fordi samferdselsprosjektene i dalen har sammenheng med hverandre og krysser bydelsgrenser. Hva er det som skal til for at bydelsutvalgene skal tenke mer helhetlig?