I bystyret har et flertall stemt for Rødts forslag om å igangsette tiltak mot støy og forurensning på Trondheimsveien. Nå skal byrådet i Oslopakke 3 finne løsninger og tiltak mot klimautfordringene på og ved Trondheimsveien.
Groruddalen Miljøforum, som har jobbet for miljøtiltak på Trondheimsveien i en årrekke, sier det er en liten seier, men at jobben fremdeles ikke er ferdig.
– Vi har fått klare signaler fra Stortinget om at de ikke vil gjøre noe med dette i Nasjonal Transportplan før det kommer et initiativ fra Oslo. Nå har vi et vedtak som gjør at det burde kommet et initiativ fra Oslo, og da blir det også større sjanse for statlig finansiering i fremtiden, sier Lindeberg-mannen Trond K. Botnen i Groruddalen Miljøforum og fortsetter:
– Det er et liknende vedtak fra bystyret i 2019 som byrådet, så vidt vi vet, har gjort veldig lite for å følge opp i praksis. Dette fungerer dermed som en påminnelse og en ekstra dytt til at byrådet skal følge opp dette slik de egentlig burde gjort de to og et halvt siste årene.
Fartsredusering beste tiltak
Groruddalen Miljøforum har med utgangspunkt i tall fra Statens vegvesen og Bydel Bjerke en oversikt som viser at i 2030 vil omtrent 25.000 mennesker bo i røde og gule støysoner langs Trondheimsveien. Brekke og Strand har gjort en støyutredning og konkludert med at det beste tiltaket vil være å redusere farten fremfor blant annet å støyskjerme, som for det meste vil ha en effekt på utendørs oppholdsarealer. Siden Sletteløkka ligger over Trondheimsveien vil en støyskjermer ha liten effekt for leilighetene i de øverste etasjene.
– De blir ikke skjermet ved mindre en monster-støyskjermer kommer på plass.
Botnen bodde tidligere på Sletteløkka og satt i Sletteløkka Vel.
– Jeg bodde i andre husrekke og var ikke plaget, fordi første husrekke er støyskjermen og de som bor der er mest plaget. Men fellesarealene ute, blant annet det nye grendehuset, ligger sånn til at det er så mye støy at det er umulig å føre en samtale ute.
Trikk til Aker
K. Botnen mener at tiden er overmoden for å gjøre noe med støy og forurensning fra Trondheimsveien. Fartsredusering på Trondheimsveien kan også få betydning for utbygging av kollektiv – blant annet forlengelse av trikken fra Sinsenkrysset og opp til Aker sykehus.
Ruter har i sin konseptutvalgutredning for kollektiv i Groruddalen konkludert med at forlengelse av trikken fra Sinsen til Aker sykehus – og videre mot Bjerke – er gode miljø- og samferdselstiltak. Men med dagens trafikkmengde og fartsgrense er det vanskelig å bygge ut trikkeskinner i Trondheimsveien.
Botnen sier at miljøforumet ikke kommer til å feire vedtaket, men at de heller skal være årvåkne og passe på at ting blir gjort.
– Av de andre samferdselssakene våre som miljølokk på Furuset og Alnabruterminalen har vi ikke fått tilsvarende gjennomslag. Selv om dette bare er en foreløpig og midlertidig seier, vil dette være et av årets største gjennomslag for miljøforumet.