Samferdsel
På vårt valgmøte høsten 2017 foreslo Høyre en «Masterplan» for samferdselsprosjekter i dalen som skulle inneholde en prioriteringsrekkefølge og en finansieringsplan. Noen måneder senere fremmet Høyre et privat forslag om en samferdselsplan for dalen. Forslaget til samferdselsplan er i høst fulgt opp politisk i Samferdsels- og miljøkomiteen (SAM).
Det kom 21. november en grundig og omfattende innstilling fra komiteen. I bystyredebatten 19. desember tok mange representanter ordet, og det var stort engasjement for dalen! Det ble ikke flertall for behovet for en samferdselsplan, men det ble tilnærmet enstemmighet om 5 vedtakspunkter.
Det var faktisk en felles erkjennelse at tilnærmet ingenting var gjort for å løse de store samferdselsutfordringene i dalen. Debatten bekreftet ellers at byrådspartiene og opposisjonspartiene er uenige i sak og om hvem som har ansvaret for manglende løsninger.
Ifølge Høyre og opposisjonen vil en samlet plan gjøre det enklere å få gjennomført ulike tiltak over tid. Ifølge Ap og byrådspartiene er utfordringen ikke mangel på planer, men manglende finansiering.
Når det gjelder miljølokk ved E6 på Furuset, gikk bystyret enstemmig inn for at Statens vegvesen bør utarbeide en reguleringsplan, alternativt at byrådet gjør dette. Venstre har fremmet et liknende privat forslag, som skal opp i bystyret rett over nyttår. La oss håpe at Statens vegvesen nå følger opp disse vedtakene fra et enstemmig bystyre!
Når det gjelder nedgradering av Trondheimsveien fra Grorud til Sinsen er det uenighet. Opposisjonspartiene mener at en diagonal mellom Trondheimsveien og Østre Aker er en forutsetning for nedgradering, mens byrådspartiene vil gjennomføre en nedgradering uavhengig av en diagonal. Flertallet i SAM-komiteen går i sin innstilling inn for nedgradering.
Når det gjelder baneløsning Nedre Romerike er det positivt at Akershus fylkeskommune i juni i år bestilte en forstudie av trasevalget for t-bane til Lørenskog/Skårersletta. Det ligger foreløpig bare midler til planlegging inne i Oslopakke 3.
Bystyret vedtok ellers å be byrådet om å utarbeide en konseptvalgutredning for tverrforbindelser i dalen. Dette er positivt. Forhåpentligvis tar man fram igjen forslaget fra noen år tilbake om t-banetrase fra Økern til Furuset?
I mars i år la også Statens vegvesen (SVV) fram «Strategier for utvikling av riksveiene i dalen – en systemanalyse.» Denne analysen legger viktige premisser for den videre debatten, men har en stor svakhet ved at den ikke dekker E6. Et vesentlig moment er at SVV anbefaler Fossumdiagonalen som den foretrukne tunnelløsningen mellom Trondheimsveien og Østre Aker vei.
Ifølge systemanalysen er diagonalen et helt nødvendig ledd i en skiltet tungtransport-
trasé inn til Alnabruterminalen. Byrådet ønsker ikke å prioritere og bruke penger på veier og er følgelig negative til diagonalen. Høyre kan ikke godta nedgradering av Trondheimsveien uten at Fossumdiagonalen blir bygd. Diagonalen må finansieres i Nasjonal Transportplan (2018-2029), og neste revisjon kommer først om noen år?
Alt i alt er det et meget komplisert politisk bilde og dessverre lite som tyder på at vi kan forvente større resultater i nærmeste framtid. Hva som skjer i den såkalte Byvekstavtalen som blir ferdig forhandlet i starten av 2019, er uklart. Trolig kommer det statlige midler til kollektivtiltak; bl.a. til planlegging av ny t-banetunnel under Oslo. GM mener selvfølgelig at ny t-banetunnel er viktig, og at redusert personbiltrafikk i Groruddalen er både ønskelig og bra. Men uansett består problemene med tungtransporten! Forholdene i Nedre Kalbakkvei og i Haavard Martinsens vei er blitt forverret, så langt vi kan forstå. Samferdsel vil uten tvil bli et tema i kommunevalgkampen i dalen.
Kommuneplan 2018, samfunnsdelen
Byrådet la i juni fram et justert forslag til Kommuneplan 2018: Samfunnsdel med byutviklingsstrategi, etter en omfattende høringsprosess. I høst har bystyrets komiteer behandlet dette forslaget, og bystyret vil vedta samfunnsdelen i Kommuneplan 2018 i januar 2019.
Den offentlige plandebatten har også i år dreid seg mye om trusselen om fortetting i småhusområder ved kollektivknutepunkter. Groruddalen har vært lite berørt av denne trusselen. Byrådet/bystyret har nå foretatt en retrett. Alle småhusområdene unntatt Smestad er tilnærmet tatt ut av forslaget til Kommuneplan 2018. Debatten har bidratt til en mer nyansert forståelse av hva som er en bærekraftig byutvikling.
Det er i gang planprosesser med sikte på fortetting rundt flere knutepunkter i dalen. I økende grad legges det opp til felles planlegging; dvs. at kommunen skal ha styring på prosessene og ikke private. Planen for området ved Lindeberg t-banestasjon skal vurderes på nytt. Aksjonskomiteen har fått gehør etter å ha stått på i lang tid.
I dalbunnen er det fremmet planforslag; bl.a. for Grorud stasjon og Kjelsrud (motsatt side for IKEA). Planprosessene for Haugerud-Trosterud skiller seg ut med aktive medvirkningsprosesser fra Eiendom- og byfornyelsesetatens side. Beboerne her har fått gjennomslag for flere av sine forslag og ser ut til å være tilfreds med de løsningene som foreslås. I nedre deler av dalen har OBOS annonsert de første boligene på Ulven. På Vollebekk er man også i full gang med salg av boliger.
Det er klare politiske signaler om en mer arealeffektiv næringsutvikling i dalen og om transformasjon av næringsområder til bolig eller blandet bruk. Ved Kjelsrud og ved Grorud stasjon er det konflikt mellom næring og bolig. Ved Kjelsrud foreslår Plan- og bygningsetaten hele 1.750 boliger, mens grunneiere og Statens vegvesen mener at området bare egner seg for næring og ikke for boliger. Ved Grorud stasjon strekker planområdet seg over på andre siden av Østre Aker vei og berører da industri- og næringsområdet her. Kalbakken næringsgruppe har engasjert seg sterkt for å bevare denne småindustrien.
GM har også i 2018 avgitt en rekke høringsuttalelser: De aller fleste uttalelsene er gjengitt i Akers Avis Groruddalen og er tilgjengelige på nettsiden til avisen under MiIjøforum. GM vektlegger bla. at det kan bli bygget for tett og med for lite lys og luft mellom boligene. Vi er kritiske til at det tillates bygging i støysoner (rød sone). Boligbygging tett på store trafikkårer som f.eks. Østre Aker vei bør ikke skje på grunn av både støy- og luftforurensning. I tillegg må det i byutviklingen sikres areal til den sosiale infrastrukturen; skoler, barnehage, idrettsanlegg mm.
Positivt er det at pukkverket på Huken endelig blir friluftsområde fra januar 2019.
– – –
Et aktivt år for Groruddalen Miljøforum
2018 har vært et aktivt år for GM. Vi har avholdt noen viktige arrangementer, og vi videreførte satsingen på «det grønne skiftet.»
Klimabusstur med seminar
GM arrangerte 16. mars sammen med Naturvernforbundet i Groruddalen, Foreningen for Global Kunnskap og Akers Avis Groruddalen en busstur med påfølgende seminar på Vollebekk fabrikker. Temaet var: Groruddalen: Fra grått til grønt – fra skrot til spire.» Deltakere var lokale og sentrale politikere, fagfolk, folk fra næringslivet og en rekke organisasjoner. Vi reiste rundt til mange av de grå sonene i dalen med skrot, støy og annen forurensning. Bussen var full og engasjementet fra deltakerne stort.
Lobbyarbeid i høst
GM har siden valgmøtet høsten 2017 arbeidet aktivt mot partiene for å sikre prioritering, tidfesting og finansiering av samferdselstiltakene. Vi har i løpet av året hatt enkeltmøter med 6 av bystyrepartiene. Videre orienterte vi om våre standpunkter og prioriteringer for en samlet SAM-komité under komiteens behandling av forslag til Samferdselsplan. Når vi ser på debatten i bystyret, mener vi at vi har bidratt til å få samferdselssakene fram, selv om partiene er uenige.
GM har på linje med mange andre organisasjoner vært til høring i byutviklingskomiteen i forbindelse med Kommuneplan 2018 – samfunnsdelen. Vi fremmet synspunkter om en beboervennlig byutvikling og fortetting i dalen.
Videreutvikling av GM
GM mottok en økt kommunal driftsbevilgning i 2018; kr. 100.000,- Fra 1. april engasjerte vi en organisasjonssekretær på deltid for å avlaste styret med administrative oppgaver. Vi har fortsatt praksisen med arbeidsgrupper blant styrets medlemmer for å spre ansvar. Styret hadde et internt strategiseminar i september. Det er tatt initiativ til å få laget en ny logo for GM som foreligger nå ved årsskiftet. Vi har hatt et nært samarbeid med Akers Avis Groruddalen også i år.
Året 2019
Vi er spent på hva Kommuneplanen 2018 – samfunnsdelen vil si om byutviklingen i dalen. Ellers tror vi at debatten om nærings- kontra boligområder kommer for fullt i 2019.
GM planlegger et samferdselsseminar tirsdag 26. februar, trolig på Ellingsrud. Det vil være åpent for bydelspolitikere, fagfolk og for beboere i dalen. Nærmere informasjon sendes medlemmene samt annonseres i Akers Avis Groruddalen. Vi håper bla. å få Statens vegvesen til å informere om hva de vil gjøre videre med den framlagte systemanalysen.
Årsmøtet avvikles tirsdag 19. mars. Utenom de vanlige årsmøtesakene vil den faglige delen forhåpentligvis dreie seg om Kommuneplan 2018, om byutvikling og fortetting i dalen. Det blir utdeling av GMs hederspris under årsmøtet.
Det grønne skiftet skal videreføres. Oslo er europeisk miljøhovedstad 2019 og det skal satses stort utad. Samarbeidsgruppa for klimaspørsmål skal sammen med Rusken ha en stor ryddeaksjon i dalen 7. mai, og 9. mai blir det utekonsert på Grorud.
GMs tradisjonelle valgmøte før kommunevalget er tirsdag 27. august. Sett av datoen.
Groruddalen Miljøforum vil i 2019 jobbe videre med å få en samlet prioritering og finansiering av samferdselsprosjekter i kommende justeringer av bl.a. Oslopakke 3. Vi vil jobbe videre med miljøsaker og det grønne skiftet.
GM ønsker flere enkeltpersoner, velforeninger og spesielt borettslag velkommen som medlem.
Et godt nytt år for Groruddalen ønskes av Ragnar Torgersen og Eva Rueslåtten, leder og nestleder
i Groruddalen Miljøforum