Foto:
Foto:Bilde 1 av 1

Groruddalens prosjekter ikke med i Nasjonal Transportplan

Fredag la regjeringen fram Nasjonal Transportplan. Groruddalen får kun penger til å ruste opp den omstridte Alnabruterminalen. Det får opposisjonen til å rase.

Det har vært knyttet forventninger til ny Ahus-bane, ny t-banetunnel gjennom Oslo sentrum, lokk over E6 på Furuset og ikke minst har Fossumdiagonalen vært ønsket i mange år. Ingen av disse tiltakene var nevnt da samferdselsminister Marit Arnstad (Sp) og resten av regjeringen la fram Nasjonal Transportplan (NTP) fredag. Derimot ble det bevilget 3.5 milliarder kroner til fornyelse og kapasitetsutvidelse på Alnabruterminalen.

–  Null kroner til ny t-banetunnel, null kroner til Ahus-bane og null kroner til ny jernbanetunnel. Det er ganske tydelig at Oslo ikke står høyt i kurs hos dagens regjering, tordner Frps Mazyar Keshvari, som er nestleder i bystyrets samferdsels- og miljøkomite.

I NTP er det satt av 26,1 milliarder kroner i såkalte bymiljøpakker. Norges største byer skal konkurrere om å få en del av summen. Pengene skal brukes til å fremme kollektivtrafikk og redusere personbilbruken.

Altfor dårlig 

Keshvari beskylder Arnstad og co for å gå i mot Oslo. 

–  Jeg tror vi bor i et av få land i verden der regjeringen er i direkte opposisjon til sin egen hovedstad. Her bevilges det gladlig milliarder til små øyer der fraflyttingen er stor, men vi som er i rivende vekst ikke får noen ting, fortsetter politikeren fra Ellingsrud. 

Det Keshvari sikter til er at regjeringen velger å bruke 42 milliarder kroner på å sørge for fergefri E39 på Vestlandet. Halvparten av dette må du og jeg betale med bompengene våre. Ifølge VGs vanligvis så pålitelige kilder er det Ap-topper i regjeringen som sørget for finansieringen. Årsaken er at de fryktet valgkatastrofe på Vestlandet.  

Byråd for miljø- og samferdsel i Oslo, Ola Elvestuen (V), er ikke nevneverdig imponert over NTP.  

–  For Groruddalens del er det verdt å merke seg at Ahus-banen ikke er finansiert, at Oslo-tunnelen ikke er med her og at regjeringen forsøker å redde seg med disse bymiljøpakkene, sier han.

 

Lite konkret 

Elvestuen synes at bymiljøpakkene er svært dårlig.  

–  Vi står overfor mange store prosjekter i Oslo, og jeg mener at regjeringen må ha et konkret forhold til disse. Det er viktig med forutsigbarhet, mener byråden, som også understreker at pengesummen er for snau.  

–  Det blir litt rart at alle byene i Norge skal sitte rundt et bord og krangle om en sum som er for liten til å få noe gjort, mener Elvestuen, som også savner etableringen av Breivoll togstasjon.

–  Med den på plass kunne vi startet byutviklingen nokså umiddelbart. Et enkelt, men viktig tiltak, mener han.  

Gulsum Koc (H) fra Haugenstua sitter i miljø- og samferdselskomiteen i Oslo bystyre. Hun er ikke imponert etter å ha lest statens bidrag til Oslo og Groruddalen.  

–  Vi blir behandlet stemoderlig. I denne byen har vi en rekke utfordringer knyttet til samferdsel, men likevel uteblir store og viktige prosjekter, sier hun.

 

En dobbeltmoral  

Koc har også bitt seg merke i bymiljøpakkene som regjeringen snakker varmt om.  

–  Vi snakker om 763 millioner kroner i året som skal deles mellom de største byene i landet. Jeg savner en konkret prioritering som sier noe om hvilke prosjekter pengene skal gå til.  

Høyre-politikeren sitter i et utvalg som jobber med tungtransportplanen for Groruddalen. Mange har utpekt Fossumdiagonalen som løsningen på problemet.  

–  Selv Statens Vegvesen har sagt at Fossumdiagonalen er en av deres viktigste prioriteringer fordi de ser hvilke utfordringer som ligger i området. I Nasjonal Transportplan sier ikke regjeringen noe som helst om utfordringene på Trondheimsveien, og det er mildt sagt spesielt, avslutter Koc.