Når man diskuterer hvordan Groruddalen skal utbygges og utvikles så kommer man enkelt og greit ikke utenom Alnabruterminalen. Den beskrives gjerne som selve navet i den norske godstransporten, og tallene underbygger dette.
I sin utredning om utvidelse av terminalen (fra mars 2019) skriver Jernbanedirektoratet at man håper å kunne mer enn doble kapasiteten fram mot 2040. Med en trinnvis utbyggingen er målet å kunne håndtere 1,1 millioner standardcontainere i året.
Dagens kapasitet er drøyt 450.000 per år (Kilde: R00 Hovedrapport – Videre utvikling av Alnabruterminalen – Jernbanedirektoratet). Et tydelig fokus på økt overføring av gods fra vei til jernbane begrunnes sterkt med klimahensyn.
SELVE NAVET: Det er først når man kommer seg litt opp i høyden man virkelig forstår hvor massiv Alnabruterminalen er. (Foto: Lars Olav Fosse)
Terminalen i dag
På oppdrag fra Samferdselsdepartementet har Statens vegvesen, Jernbanedirektoratet og Kystverket utarbeidet en konseptvalgutredning (KVU) for godstransport i Osloområdet.
KVUen kom i april 2020 og her var, naturlig nok, Alnabruterminalen helt sentral. Alnabruterminalen var helt sentral. I utredningen kommer det fram at det er nok terminalkapasitet i Oslofjordområdet, når en ser vei, sjø og bane i sammenheng – men at det er kapasitetsutfordringer for gods på jernbane.
Løsningen er derfor å oppgradere på Alnabru. Gjennom mange år har det vært mange ulike forlagsstillere som har tatt til orde for å flytte terminalen ut av Groruddalen og Oslo. I KVU’en konkluderes det med at dette ikke er hensiktsmessig, og anbefalingen er tydelig å beholde og oppgradere Alnabru fram mot 2040.
I tillegg anbefales det én mindre «avlastningsterminal» på Hauerseter ved Gardermoen – og det påpekes at denne potensielt kan utvikles som hovedterminal hvis man en gang i fremtiden skulle ombestemme seg om lokalisering.
– En satsing på Hauerseter både i anleggsfasen og som en mulig plassering av en hovedterminal på lang sikt høres ut som en fornuftig strategi, tror Eva Rueslåtten i Groruddalen Miljøforum.
Utredningen anbefaler å legge opp til en trinnvis utvikling av området, noe GM er helt enige i.
– Det gir muligheter til å kontinuerlig vurdere behovene med henhold til byutvikling opp mot kostnadene ved terminalvirksomheten.
GMs bekymringer
– Var dette dødsstøtet for ideen om å flytte terminalen ut av Oslo?
– Ja, jeg tror at med disse signalene så blir terminalen liggende der den er, sier Ragnar Torgersen.
Dermed flyttes fokuset fra alternativ plassering til hvordan man best mulig kan ivareta Groruddalen samtidig med milliardoppgraderingene av gigantterminalen.
Og her ligger den største bekymringen hos Miljøforumet. Bystyret sendte nemlig i november 2020 en høringsuttalelse om Alnabru til Nasjonal Transportplan.
– Generelt sett er GM skeptiske til om Oslo kommune med sittende byråd vil komme til å følge opp i praksis de signalene de gir i sin høringsuttalelse til Nasjonal Transportplan. I mange av sakene vil bystyret være avhengig av Statens vegvesen og regjeringens prioriteringer.
I tillegg er vi godt kjent med det sittende byrådets skepsis til å bygge veier. Riktignok har staten overkjørt Oslo kommune i saken om E18, men om det vil kunne skje også i andre sammenhenger er usikkert, sier Eva Rueslåtten.
– Det hører også med til historien at SVV har jobbet med alternative løsninger for trafikken til og fra Alnabruterminalen uten å komme helt i mål – det gjelder både Fossumdiagonalen og direkte trase fra E6 til Alnabruterminalen.
Skepsisen bunner spesielt ut i det GM-trioen opplever som manglende presisering av hva som faktisk skal gjøres for å sikre miljøet i dalen, hvordan det skal gjøres, og hvem som skal gjøre det.
– Skal noen gi Statens vegvesen pålegg om utvikling av veisystemet rundt Alnabruterminalen, er det Samferdselsdepartementet som må gjøre det – og så lenge ikke Oslo kommune går for veier, er det tvilsomt om Statens vegvesen kan gjøre noe her!
– MÅ PASSE PÅ: Ting begynner å tyde på at Alnabruterminalen blir der den er. Ifølge Erik Grønvold (t.v.), Ragnar Torgersen og Eva Rueslåtten blir da nøkkelen at man holder nøye øye med at Groruddalens interesser ivaretas når terminalen moderniseres.
Ikke glem elva
Milliardinvesteringer, Norges godshovedstad og alle de andre gigant-hensynene er likevel ikke det eneste som gjelder i planleggingen av terminalen.
– Hva skjer med Alnaelva oppi alt dette? spør Erik Grønvold.
– Trinnvis utvikling av terminalen kan være smart, da trenger man bare å huske på å legge noen midlertidige turveier gjennom området.
GM samarbeider nemlig med Alnaelvas venner om å få til en mer sammenhengende og bedre turvei gjennom området. I tillegg påpeker Grønvold at elva kommer til å ha en veldig viktig funksjon i årene som kommer, en funksjon som ofte glemmes litt bort når natur erstattes av betong.
– Vi må heller ikke glemme at Alnaelva blir viktig til å håndtere overvannsproblematikken, som vi ser blir mer og mer vanlig.
Løfter blikket
Nettopp fordi terminalens fremtid er så viktig for utviklingen av Groruddalen som helhet, benytter Miljøforumet muligheten til å se litt bredere enn bare dalbunnen.
– Vi har oppgraderinga av stamnettet for vannforsyninga, den nye hovedkabelen for strøm fra Ulven, en oppgradering av Alnabruterminalen, og så planlegges det samtidig for nytt fengsel på Bredtvet? Vi kan ikke få alt lagt hit.
– Tankene ledes raskt i retning Roger Pihls ikoniske «Legg dritten til Groruddalen»?
– Absolutt! Her prøver man å gjøre nærmiljøene trivelige med områdesatsinger, på samme tid som det hele tiden planlegges ting som motvirker dette, sier Eva Rueslåtten.
– Samtidig så får vi ingen oppgradering av veiene i det hele tatt. Ikke får vi tverrforbindelse eller t-bane til Nedre Romerike heller. Vi får ingenting, og blir sittende igjen med svarteper – igjen, oppsummerer Ragnar Torgersen.
– I lys av at det er så mange ting å holde øye med, hva blir GMs rolle fremover?
– Vår jobb blir å være ei vaktbikkje i forhold til dette, og hele tida være på beslutningstakerne for å fram våre synspunkter, sier Rueslåttten.
– Det spiller også en rolle hva man synes lokalt, og vi må aldri gi opp håpet at det er mulig å få gjennom våre saker, supplerer Erik Grønvold.