Ragnar Torgersen i Groruddalen Miljøforum (t.v.) og Vidar Berget i Alnaelvas Venner aksepterer at det gis tillatelse til utslipp med utgangspunkt i at det er «er overordnet at Oslo kommune sikres tilstrekkelig drikkevann». Foto:
Ragnar Torgersen i Groruddalen Miljøforum (t.v.) og Vidar Berget i Alnaelvas Venner aksepterer at det gis tillatelse til utslipp med utgangspunkt i at det er «er overordnet at Oslo kommune sikres tilstrekkelig drikkevann». Foto:Bilde 1 av 1

Groruddalsdebatt:

Høringsuttalelse – ny vannforsyning i Oslo

Oslo kommune, Vann- og avløpsetaten (VAV), har søkt om tillatelse etter forurensningsloven til utslipp av anleggsvann til Alnaelva og Akerselva i forbindelse med prosjektet Ny Vannforsyning Oslo – E6 Rentvannstunnel.

NY VANNFORSYNING skal være ferdigstilt i 2028. VAV planlegger å gjennomføre overvåking i Alnaelva og Akerselva i forkant, under og etter utslippsperioder.

Håndtering av forurenset grunn i prosjektet vil følge krav i forurensningsforskriftens kap. 2. Oppstart av utslipp av anleggsvann er anslått til begynnelsen av 2022, og i starten vil utslippet være vann fra konvensjonell sprengning. Fra starten av mars 2024 til mars 2026 antas det at utslippet vil komme også fra tunneldriving.

Fra starten av mars 2026 vil det kun være behov for utslipp av tunneldrivevann. Man vil treffe på en forkastning med syredannende berg i perioden april 2024 til august 2024. Statsforvalteren oppfordrer høringsinstansene til å komme med begrunnede synspunkter på om tillatelse skal gis eller ikke, eventuelt med konkrete forslag til avbøtende tiltak og vilkår.

GRORUDDALEN MILJØFORUM (GM) og Alnaelvas Venner har valgt å avgi en felles høringsuttalelse. Vi uttaler oss om Alnaelva fra Stubberud, hvor stamnettunnelene kommer ut og utslippene begynner. Vi har med stor interesse lest «Ny vannforsyning Oslo, Miljørisikovurdering – utslipp av anleggsvann til Alna og Akerselva», som omtaler utslipp av anleggsvann til Alna og Akerselva. Rapporten er utarbeidet av Multiconsult og Asplan Viak; engasjert av VAV. Vi har ingen spesialkompetanse på høringsområdet, men en generell interesse av at Alnaelva og miljøforholdene i dalbunnen skal bedres.

Vi kan derfor ikke gi begrunnet vurdering om hvorvidt en tillatelse skal gis eller ikke. Vi er tilfreds med at det planlegges et overvåkningsprogram for Alnaelva, som forutsettes utført i forkant, under og etter utslipps-perioder. I rapporten om miljørisikovurdering sies at Alna «har en rekke påvirkningskilder, der de betydeligste er diffus avrenning fra by/tettsted, spillvannslekkasjer, avrenning fra transport/infrastruktur samt punktutslipp fra søppelfyllinger og industri».

Rapportens risikovurdering for Alna/Stubberud oppsummerer følgende: «Kortvarige utslipp (…) fra tunneldriften på Stubberud er vurdert å medføre liten miljørisiko for Alna (…) Det bemerkes at elven er i svært dårlig tilstand, med mange belastninger, og at det derfor er viktig å minimere ytterligere belastninger. Prosjektet har allerede redusert utslippsbehovet til Alna gjennom å innhente tillatelse til bruk av spillvannsnett, som vil ta det aller meste av utslippet på Stubberud.»

ALNAELVA VIL parallelt få utslipp av anleggsvann fra en ny tunnel for Østensjøbanen. Arbeidet med tunnelen mellom Brynseng og Hellerud starter ved kommende årsskifte og skal være ferdig i 2023. Vi viser til Alna bydelsutvalgs behandling i juni 2021 av «Søknad om tillatelse etter forurensningsloven til utslipp av tunneldrivevann – Østensjøbanen – Sporveien AS», hvor det i vedtaket sies at «de ser viktigheten av en oppgradering av Østensjøbanen for storsamfunnets nytte, men er like fullt opptatt av Alnaelvens kjemiske og økologiske tilstand. Elven er beskrevet som en svært modifisert vannforekomst og er i svært dårlig kjemisk og økologisk tilstand (Miljødirektoratet 2018).

Miljømålet er imidlertid «godt økologisk potensial» og bydelen understreker viktigheten av å begrense utslipp av forurensede stoffer. Det må sørges for at omsøkte arbeider ikke fører til en forringet kjemisk og økologiske tilstand i Alnaelven, og det må iverksettes tiltak som forhindrer utslipp. Det forutsetter at tunneldrivevann og overskuddsvann fra anlegg- og riggområdet som skal slippes ut i Alnaelven eller sideelver, er renset og holder de formelle krav som settes for slik rensing. Videre forutsettes det at det samlede volum av tunneldrivevann og overskuddsvann som slippes ut, ikke på noen måte vil påvirke Alnaelven. Dette må vurderes både på kort og lang sikt.

(…) Bydel Alna legger til grunn at Vann- og avløpsetaten som forurensningsmyndighet vurderer søknad om utslipp og konsekvensene ut fra krav om avbøtende tiltak som sikrer at utslipp av forurensede stoffer begrenses så langt det lar seg gjøre».

Konklusjon

De to organisasjonene mener at det er overordnet at Oslo kommune sikres tilstrekkelig drikkevann og at tillatelse derfor må gis ihht søknad. Vi er også opptatt av at ulike tiltak som belaster Alnaelva må ses i sammenheng, da Alnaelva allerede er i dårlig forfatning (Miljødirektoratet 2018). Elva er beskrevet som en svært modifisert vannforekomst og er i svært dårlig kjemisk og økologisk tilstand. Dette må det etter vårt syn gjøres noe med.

Vi mener at det må stilles krav til Oslo kommune v/VAV om tiltak som på sikt kan bedre miljøkvaliteten i elva og at det utformes som nevnt et allment tilgjengelig overvåkningsprogram. VAV må avsette tilstrekkelige ressurser til et framtidig program for utbedring av miljø og vannkvalitet i Alnaelva, som iverksettes snarest eller senest når de ulike utslippsperiodene er over.