– Tre av fire bydeler i Groruddalen sokner til Ahus, men dagens kollektivdekning er altfor dårlig. Vi kommer til å fortsette å kjempe for at Furusetbanen forlenges til Ahus, sier leder i Groruddalen Miljøforum, Jan Lillejord.
I morgen, torsdag, kl 18.30 er det duket for årsmøte i foreningen. Det avholdes i Grorud samfunnshus og alle er velkommen til å delta.
I Oslopakke 3 står det at man skal «forbedre kollektivtilbudet i Lørenskog. Her vurderes en forlengelse av Furusetbanen til Ahus».
– Fra Ellingsrud til Ahus trenger vi fire kilometer med skinner. Dette bør prioriteres, understreker nestleder Carl Solberg.
Han og Lillejord er glade for at de har opprettet et samarbeid med Lørenskog kommune.
– At vi har fått på plass en dialog er veldig viktig for å kunne realisere prosjektet, mener de.
Vil ha Huken-stopp
Ifølge planene skal banen gå fra Ellingsrud til Visperud, via Solheim og til Ahus.
– Dette vil bety et enormt løft for kollektivreisende i Lørenskog, men samtidig er det veldig viktig å sørge for en god nok dekning. Vi kan ikke risikere at T-banen er stappfull før den kommer til Tveita, sier Lillejord, som mener staten bør komme med et bidrag som finansierer banen så fort som mulig.
I året som gikk har miljøforumet stått på barrikadene i en rekke saker. Den mest omtalte er sagaen om Huken Pukkverk.
– Vi har hatt opp- og nedturer i Huken-saken, men vi tror og håper på en endelig avvikling innen rimelig tid, sier Solberg.
Oslo Vei ble før jul slått konkurs etter grovt økonomisk mislighold. Noen måneder tidligere flagget næringsbyråd Hallstein Bjercke at
pukkverket, som ble drevet av Oslo Vei, var nødt til å avvikle driften på Ammerud innen utgangen av 2014.
Fikk to bussanlegg
Etter konkursen tok advokatfirmat Kvale over som bostyrer. Hva som nå vil skje med pukkverket er uvisst.
– Vi opplever situasjonen som veldig uavklart, men det er flere kreditorer som ønsker pengene sine. Antagelig vil bostyret gjøre sitt ytterste for å drive videre slik at de får inntekter. Dette kan muligens ende i en rettssak mellom Oslo kommune og bostyret, sier Lillejord, som vil ha dialog om hva området skal brukes til når pukkverket er historie.
I løpet av 2012 ble Groruddalen tildelt to bussdepoter ved Grorud jernbanestasjon, noe miljøforumet stiller seg veldig negative til. De har også vært på banen i diskusjonen rundt hva som skal skje med Dekkmann-bygget på Furuset.
– Både i bussdepot-sakene og i Dekkmann-saken har politiske organer overstyrt sin egen fagetat i Oslo kommune, noe vi synes er veldig merkverdig, sier de.
En god strøm-nyhet
I disse dager går kampen om Maria Dehlis vei 40 – der Selvaag vil bygge søppeldeponi, mens Oslo kommune vil ha boliger på tomta.
– Vi går inn for boliger. Etter vårt syn er det nok av denne typen virksomhet i Groruddalen, sier Lillejord.
Groruddalen Miljøforum er, som svært mange andre, forundret over OL-etaten som ønsker å plassere skiskytter-arena på Hestejordene.
– Et OL er flott, men ikke på Hestejordene. Jeg håper vi i dalen kan stå samlet mot planene.
En mer hyggelig sak er Statnetts planer for fremtidens strømforsyning i Oslo-området. Det er blant annet foreslått å rive mastene som går fra Ulven til Røykås – via blant annet Trosterud og Lindeberg.
– Vi ønsker å få vekk mastene – enten ved at de blir fjernet helt, eller lagt i kabel under bakken. Det vil åpne opp store friområder og gi mange muligheter i Groruddalen.