Selv om han også var blant initiativtakerne for et tydelig svar om E6-lokket, er det også et annet stort samferdselsprosjekt som har opptatt Bjørn Engstrøm de siste årene: forlengelse av Ellingsrudbanen videre til Akershus – den såkalte Ahus-banen.
– I dag kalles den Lørenskogbanen, for det mest aktuelle alternativet pr. nå er å forlenge linja videre til Triaden via Visperud, forklarer Engstrøm.
Viken fylke har stemt for prosjektet, selv om det nøyaktige trasévalget ikke er helt spikra. Problemet ligger dermed (som vanlig) i finansiering og prioritering.
– Prosjektet er tatt ut av Nasjonal Transportplan og er heller ikke prioritert i Oslopakke 3. Oslobenken fremmet heller ingen groruddalssaker til det nyeste forslaget til NTP, og da kan man heller ikke forvente at samferdselsdepartementet vil prioritere det, sukker Engstrøm.
Dalen går i glemmeboka
Store kollektivløsninger er kostbart, og det er nettopp derfor det er så viktig at lokale politikere kjemper for sine saker nasjonalt.
– Vil det ikke bli dyrt å bygge t-bane videre mot Lørenskog?
– Klart det koster, men sammenlignet med Fornebubanen er det nærmest for småpenger å regne. Den koster fire-fem ganger så mye.
Bjørn Engstrøm mener valget 13. september derfor blir et valg om hva som faktisk prioriteres.
– Vi kan ende med politikere som vil framskynde Groruddals-prosjekter, og vi kan ende med politikere som dropper alt sammen.
Og det er den siste trenden som bekymrer Engstrøm:
– Groruddalen har blitt skjøvet helt i bakgrunnen de siste årene. Ingen av de store prosjektene er med i NTP. Selv om vi har en befolkning større enn Stavanger og det dobbelt av Finnmark, så virker vi å være helt glemt bort!
–
Trond Botnen, Lindeberg – Groruddalen Miljøforum
TROND BOTNEN
En annen som har markert seg med samferdselsengasjementet de siste årene er Trond Botnen, som har brukt spesielt mye tid og ressurser på innbyggerinitiativet for å redusere støy og forurensning langs Trondheimsveien.
– Hva tenker dere er de viktigste samferdselssakene i Groruddalen før dette valget?
– Pr. nå er det fire store som skiller seg ut: Trondheimsveien og Fossumdiagonalen, miljølokket over E6 på Furuset, problemstillinga rundt tungtransporten til Alnabruterminalen, samt forlengelse av t-banen til Ahus/Lørenskog.
Byutvikling og samferdsel
– Hva annet er det verdt å notere seg bak samferdsels-øret før valget?
– Jeg tror helt klart spørsmålet om Manglerudtunnelen blir relevant, selv om det ligger i randsonen av Groruddalen, svarer Botnen.
I tillegg mener han det er viktig å huske på at samferdselsspørsmålene ofte kan være uløselig knyttet til annen utvikling i byen.
– Hva og hvor man bygger vil alltid ha store samferdselsmessige konsekvenser. For eksempel vil utviklingen av Aker sykehus ha mye å si for en forlengelse av trikken mot Tonsenhagen.
Svar i samfunnshuset
@Brødtekst:En utfordring med å være opptatt av spesifikke samferdselssaker i et stortingsvalg er at de ytterst sjelden nevnes verken i nasjonale programmer eller i tv-sendte debatter. Selv om det går an å konfrontere politikere på stand eller følge alle debatter med argusøyne, så mener Trond Botnen det finnes en enda enklere løsning for å få partienes svar på det som angår oss i dalen.
– Da må jeg få anbefale at man deltar på det store valgmøtet vi arrangerer den 31. august, sier han med glimt i øyet.