GIR OPP SAMFERDSELSDEPARTEMENTET: Groruddalen Miljøforum (her ved Trond Botnen t.h. og Erik Grønvold) opplever at dalen rett og slett ikke står på radaren hos samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap). Etter nok et avslag fra departementet, går folkemøtet 9. mai av stabelen uten noen representant fra regjeringa. Foto: Ørjan Brage
GIR OPP SAMFERDSELSDEPARTEMENTET: Groruddalen Miljøforum (her ved Trond Botnen t.h. og Erik Grønvold) opplever at dalen rett og slett ikke står på radaren hos samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap). Etter nok et avslag fra departementet, går folkemøtet 9. mai av stabelen uten noen representant fra regjeringa. Foto: Ørjan BrageBilde 1 av 1

Samferdselsministeren glimrer med sitt fravær til folkemøtet om Trondheimsveien

Folkemøtet om Trondheimsveien den 9. mai nærmer seg med stormskritt, men stolen som var holdt av til samferdselsdepartementet blir stående tom.

– Vi sendte henvendelse til departementet i slutten av mars, og fikk endelig svar fire uker senere. Det lød at verken statsråd eller noen andre i politisk ledelse hadde tid.

Trond Botnen fra Groruddalen Miljøforum oppsummerer kort og greit korrespondansen med samferdselsdepartement i forkant av folkemøtet om løsninger for Trondheimsveien.

Botnen sier de generelt opplever et lite samarbeidsvillig departement.

– Det her kommer jo på toppen av at vi fikk nei til et møte om mer generelle samferdselssaker i Groruddalen vi ba om før jul, og at en ny forespørsel sendt 11. mars fortsatt er ubesvart, sier Botnen.

– Har du troen på at det møtet blir noe av?

– Nei.

Statsråder reiser rundt i landet om store og små saker, men GM og Botnen opplever ikke at Groruddalen står spesielt høyt på prioriteringslista.

– Det er helt åpenbart at vi ikke står på radaren i departementet.

– Hva tenker du om det?

– Statsråden er ikke på banen i det hele tatt. I denne saken virker det som han sitter på innbytterbenken og venter på at «treneren» i Statens vegvesen skal sette ham inn, sier Botnen syrlig.

Han viser da både til at statsråden ikke vil diskutere Trondheimsveien, og at de skriftlige svarene på stortingsrepresentant Kari Elisabeth Kaskis (SV) oppfølgingsspørsmål om stortingsvedtaket bare er gjentakelser av vegvesenets argumenter.

– Det skal jo være statsråden som styrer Statens vegvesen, men man får ikke det inntrykket her.

Summa summarum blir at miljøforumet og aksjonistene for Trondheimsveien rett og slett gir opp departementet.

– Ingen grunn til å bruke mer krefter på det. Da konsentrerer vi oss heller om Stortinget.

Derfra bekrefter Kari Elisabeth Kaski at hun skal følge opp saken med en interpellasjon til uka.

Selve folkemøtet om Trondheimsveien går uansett av stabelen 9. mai.

– Det gjennomføres som planlagt, også er samferdselsdepartementet representert med en tom stol, avslutter Trond Botnen.