Selv om Bullby er et relativt nytt bekjentskap i Groruddalen, har den fagtunge gjengen gjort seg opp mange tanker om hvordan dalen bør bygges best mulig, her ser vi Gustav Nielsen. Foto: Ørjan Brage
Selv om Bullby er et relativt nytt bekjentskap i Groruddalen, har den fagtunge gjengen gjort seg opp mange tanker om hvordan dalen bør bygges best mulig, her ser vi Gustav Nielsen. Foto: Ørjan BrageBilde 1 av 1

Hvordan skal Groruddalen bygges?

Som et ledd på veien mot et samarbeid for Groruddalen, inviterte Bullby til foredrag og debatt med både Groruddalen Miljøforum og kommunens egne planleggingsfolk.

Gustav Nielsen var kveldens mann fra Bullby, og han hadde fått oppdraget med å presentere noen tanker om infrastruktur og utbygging av Groruddalen. Da mener han at det er vanskelig å komme utenom Alnabruterminalen.

– Den er verken modernisert eller effektivisert godt nok, og det mener jeg Oslo kommune burde kreve av staten.

Nielsen er forkjemper for blant annet et eget «tungtransportnett» i dalen, samt det såkalte Oslo-navet der man får kollektivtransporten først og fremst over på skinner.

– Tanken er at skinnegående transport tar hovedstrømmene, med buss kun som supplement.

Skeptisk til gigantprosjektet

Der Gustav Nielsen er positiv til trikk, moderniserte skinneløsninger og egne trailer-traseer, er han ditto lite positiv til tunnelprosjektene knyttet til E6.

– Det prosjektet er sånt man får med ulike målsettinger. Vegvesenet vil beholde mest mulig trafikk på veiene, Oslo vil redusere den. Vegvesenet vil ha bussfelt, Oslo satser på skinner.

Nielsen mener at hele E6 Oslo Øst vil hindre god byutvikling på både Alnabru, Ulven og Breivoll.

– Og ikke minst, det sprenger alle slags samferdselsbudsjetter.

Da bør det nevnes at prosjektet ligger frossent om dagen, men med andre prioriteringer i kommunen kan jo det raskt endre seg.

Et veiprosjekt han derimot er mer positiv til er endringene langs Trondheimsveien.

– Nå er det sånn at det er kryssene som dimensjonerer veiens kapasitet. Får vi fjerna korken på Sinsen, så er mye løst.

Arealdelen er på trappene

Miljøforumet og Bullby hadde også invitert opp Arne Bergsgard fra Plan- og bygningsetaten (PBE) for å prate litt om hva slags styringer kommunen selv utvikler byen etter.

Kommunens rolle i byutviklingen ble forklart av Plan- og bygningsetatens Arne Bergsgard (til høyre).
 Foto: Ørjan Brage

Kommunens rolle i byutviklingen ble forklart av Plan- og bygningsetatens Arne Bergsgard (til høyre).
Foto: Ørjan Brage

– Det er med litt ærefrykt jeg står her foran Bullby, med så mange års planerfaring til sammen, åpnet Bergsgard, som er leder for Groruddalsenheten i PBE.

Han kunne fortelle at det hviskes i gangene at kommuneplanens arealdel skal på høring til våren, men kunne ikke komme med noen detaljer før det har vært rundene gjennom rådhuset først.

Veien videre

Møtet var en del av oppstarten for samarbeid mellom BullBy og Groruddalen Miljøforum, og samtidig en anledning til å konkretisere og debattere litt hva slags byutviklingsgrep som bør prioriteres. I den anledning var det satt av en god bolk til nettopp dette.

En god anledning til å utveksle litt ideer, bli litt kjent med hverandres tanker.

– Vi fikk opp mye god diskusjon om både de store og de litt mindre temaene, alt fra Alnabruterminalen til åpning av Alnaelva.

Det skal heller ikke stikkes under stol at man ikke alltid er enige om alt. Der Bullby først og fremst er et fagnettverk, er miljøforumet en paraplyorganisasjon for Groruddalen. Et sted man kanskje ikke er helt enige er lokk over E6, der Bullby mener det er en såpass høythengende frukt at man kanskje bør plukke andre løsninger først – mens GM på sin side jo er blant de aller sterkeste forkjemperne for endelig å få på plass lokket.

– Hvordan ser man for seg samarbeidet videre?

– Alnabruterminalen skiller seg ut som et godt sted å begynne. Der sitter Bullby med veldig mye kunnskap. Nå kan vi sparre litt med hverandre, hjelpe til å finne hvor vi skal sette inn ekstra innsats.

Og så nærmer det seg jo valgår med stormskritt. Det blir første mulighet til virkelig å få satt tingene på dagsordenen.