Hensikten med planarbeidet er å legge til rette for utvikling av området med utgangspunkt i dagens arealbruk, samtidig som IKEA utvides gjennom samlokalisering av varehuset og de to hentelagrene. Nytt varehus vil da totalt utgjøre 60 000 m2 BRA inkludert parkeringsområde og med et fotavtrykk på 20 000 m2. I dag er det totalt ca. 35.000 m2 inkludert hentelagrene. Planområdet er i dag regulert til forretning, idrett, friområde, naturvernområde, hagesenter, bevaring og industri. Pilegrimsleden inngår i planområdet.
Planen skal legge til rette for utvikling av næringseiendommene og idrettsparken og og det skal gjøres helhetlig plangrep som vil ivareta utadvendt fasade mot Strømsveien, grønnstruktur, møteplasser og ferdselsårer. Det skal gjøres attraktivt å velge kollektivtransport, gange eller sykkel, samtidig som området ifølge forslagsstiller skal bli mindre bilbasert.
Groruddalen Miljøforum (GM) vektlegger i sine høringsuttalelser trafikk-, miljø- og støyutfordringer samt tiltak som fremmer gode bomiljøer og/eller bedrer kvaliteten i eksisterende områder. GM har lest innspillet fra Bydel Alna og omtalen i Plan- og bygningsetatens magasin ByplanOslo.
IKEA har i dag 2 millioner besøkene hvert år. Ifølge Kommuneplan for varehandel skal lokalisering av handelssentre skje nær transportsystemet. En bærekraftig klimautvikling tilsier også et konsentrert utbyggingsmønster og en samordnet areal- og transportutvikling. IKEAs utvidelse utfordrer Oslo kommunes ønsker om handelsstruktur og redusert biltrafikk. Det er etter GMs syn stor fare for at «nye IKEA» blir mer bilbasert. GM kan ikke se at kollektivtilbudet er optimalt i planområdet. Man må se pågående plan-/og byggeaktivitet i planområdet i sammenheng (eksempelvis politistasjonen i Strømsveien 314), slik at det kan etableres tilfredsstillende kollektivtilbud. Nesten hele planområdet ligger i rød støysone. Man vil måtte regne med økt støy fra tungtrafikk på grunn av nærheten til
Alnabruterminalen. Samtidig blir støyskjerming mot E6 sentralt. Intensjonen til forslagsstiller om mindre bilbruk blir en stor utfordring.
Planforslaget er i strid med hensynssone for krav til felles planlegging (kommuneplanen). Det må derfor avklares på overordnet nivå hvilken arealbruk som blir viktig for en god oppgradering av området, og det må stilles strenge krav til rekkefølgebestemmelser som sikrer infrastruktur, bidrag til lokalmiljøet som møteplasser og utviklingen av idrettsanleggene osv. GM mener også at Strømsveien 303 AS må fokusere på «grønn utvikling».
GM ser det positive i at IKEA vil legge opp til aktive fasader utad mot Strømsveien; at det blir en bymessig utvikling for å skape mer gateliv. Det er positivt at parkeringsarealet primært legges på taket av selve bygningen. Denne løsningen stiller krav til god overvannshåndtering. GM mener at planarbeidet må følge opp Pilegrimsleden, slik at den historiske strukturen styrkes. Det er viktig å se IKEAs eksisterende virksomhet i et sosiodemografisk perspektiv: Groruddalens befolkning trenger den type arbeidsplasser som IKEA tilbyr.
Konklusjon
GM mener at det gjennom planforslaget må godtgjøres hvordan tiltaket kan bidra til redusert trafikk; dvs. mindre bilbruk. Kollektivtilbudet må utvikles. Åpne fasader og møteplasser mot Strømsveien er positivt. GM mener IKEA som arbeidsplass er viktig for Groruddalen. Samspillet mellom Strømsveien 303 AS og Furuset idrettspark er viktig, slik at idrettens vilkår ikke forringes av utvidelsen.