Ola Wolff Elvevold (SV) – her på et valgmøte. Foto:
Ola Wolff Elvevold (SV) – her på et valgmøte. Foto:Bilde 1 av 1

Debatt: SV vil ha ekte grønne løsninger for Groruddalen

Byrådspartiene og SV får kritikk i Akers Avis Groruddalen 20.05, etter at bystyret behandlet Oslos høringsuttalelse til Nasjonal transportplan (NTP). Groruddalen Miljøforum mener byrådet svikter Groruddalen, og avisa på lederplass spør om det aldri blir Groruddalens tur når det gjelder samferdsel og miljø.

DET ER HELT riktig at Groruddalen har blitt forsømt i altfor mange år. Her må Høyre, som styrte byen sammenhengende i nærmere to tiår og har styrt landet de siste sju åra, ta et stort ansvar. Men fra Oslos side er vi nå godt i gang med å snu utviklinga.
Aller viktigst for Oslo SV er kollektivtrafikken. Hvis vi ikke fortsetter å styrke denne, vil konsekvensen bli en vanskeligere hverdag for groruddøler, mer farlig luftforurensing og nederlag i kampen mot klimakrisa.

VI SKULLE veldig gjerne sett baneløsningen mot Ahus og Nedre Romerike enda tidligere enn det som er planlagt, og fart i arbeidet for tverrforbindelse i dalen. Men byrådet prioriterer altså allerede kollektivprosjekter som vil komme hele byen til gode.
Husk at den nye sentrumstunnelen for t-banen ikke handler om tilbudet til folk som bor i sentrum, men om flere avganger for alle som bor langs grenbanene.
Husk også at en ny Majorstua stasjon i liten grad handler om å forskjønne Majorstua, men er en nødvendighet for å utnytte kapasiteten en ny t-banetunnel gir.

OGSÅ LOKKET PÅ Furuset har Oslo SV gitt sin klare støtte til. Det har også et samlet bystyre gjort flere ganger. Disse vedtakene står ved lag. Og for SVs del mener vi alvor med vår støtte. Men det er ingen hemmelighet at entusiasmen for E6-lokket er ulikt fordelt mellom partiene.
SV har fått en rekke viktige gjennomslag i byrådssamarbeidet, men er like fullt juniorpartner. Hadde Oslo SV hatt enda større tyngde i forhandlingene, ville en del prioriteringer vært annerledes.
Når Groruddalen Miljøforum velger å dele ut hardest juling til partiet som kanskje står dem nærmest, er det forståelig på et emosjonelt plan, men ikke som en politisk strategi for opplysning og gjennomslag.

DET BLIR FOR enkelt når Akers Avis Groruddalen antyder at det aldri har blitt Groruddalens tur. Det betyr ikke at vi ikke har mye som gjenstår. Vi skal ha et hyppigere og billigere kollektivtilbud i Groruddalen, bedre ladeinfrastruktur, med mer. Og som avisa skriver, miljø er mer enn klimagasser – vi må være utålmodige på vegne av de mange i dalen som plages av støy og luftforurensing, uavhengig av at personbiltrafikken reduseres og elektrifiseres.

GRORUDDALEN Miljøforum spør retorisk om velgerne i Groruddalen bør stemme på andre enn de rødgrønne partiene.
Velgerne og GM får selv vurdere troverdigheten til de borgerlige partiene som har styrt landet i sju år nå, og som har styrt Oslo i 35 av de 45 åra siden 1975. Disse partiene skal altså nå ha oss til å tro at med dem ved makta så får alle alt de ønsker seg, fra monsterprosjektet E6 Oslo Øst til Røatunnelen.

Heldigvis ble disse partiene avvist i både 2015 og 2019. Samtidig har SV vokst i Groruddalen, og vi har tenkt til fortsatt å være det fremste partiet for ekte grønne løsninger for Groruddalen.