Torstein Winger og Trond K. Botnen i Groruddalen Miljøforum. Foto:
Torstein Winger og Trond K. Botnen i Groruddalen Miljøforum. Foto:Bilde 1 av 1

Groruddalsdebatt:

Tilløp uten hopp fra byråd Stav om Trondheimsveien

Groruddalen Miljøforums innbyggerinitiativ skal behandles i bystyret i november. I den forbindelse har byråd for miljø og samferdsel, Siri H. Stav, kommet med en uttalelse til saken, samt et svar på spørsmål Siavash Mobasheri (R) stilte i mars. Dessverre er begge dokumentene altfor defensive og lite løsningsorienterte, etter vårt syn.

FOR Å TA DET POSITIVE FØRST. Byråden skriver «Jeg støtter intensjonen i innbyggerforslaget og vil fortsette å jobbe aktivt opp mot staten for å få redusert støy, forurensning og trafikk fra Rv4 Trondheimsveien.» Dette er tilløpet. Vi er takker for støtten til intensjonen i forslaget. Det er et godt grunnlag for det videre arbeidet. Dessverre ser det ut til at det er bystyret som må få byrådet til å følge opp tilløpet med et hopp, uten å lande på kulen.

Vår kritikk mot svaret til Mobasheri og uttalelsen til vårt forslag går i hovedsak langs to dimensjoner.

FOR DET FØRSTE
brukes nesten hele dokumentene på å forklare på den ene siden at det er så vanskelig å gjøre noe fordi staten har ansvaret for Trondheimsveien, og på den andre siden at støyen og forurensningen ikke kan være så ille fordi innendørs støy ligger nedenfor forurensningsforskriftens grenseverdier og det samme gjelder verdiene for svevestøv.

Denne byråkratiseringen av svaret er en fornærmelse mot de over 20.000 som i dag bor i rød og gul støysone langs Trondheimsveien og alle med luftveisplager som plages av luftforurensning. Svaret tar heller ikke inn over seg at grenseverdiene for luftforurensning sannsynligvis vil bli skjerpet i løpet av kort tid. Det virker derfor ikke som om byråden tar inn over seg sakens alvor for dem som plages, men heller velger å skylde på staten og spille maktesløs overfor overmakten. Det er for defensivt.

PÅ DEN ANNEN SIDE har byråden i liten grad svart på de faktiske spørsmålene fra Mobasheri om hva det har gjort for å følge opp bystyrets vedtak fra 2019. Del I sier bare hva PBE har gjort i fortid, ingenting om hva Byrådet gjør i dag, og spørsmålet er faktisk stilt i presens. Vi må slutte at lite eller ingenting gjøres i dag, eller ville byråden benyttet anledningen til å fortelle det.

I spørsmål 2 spør Mobasheri hva som er gjort for å følge opp to konkrete vedtak om Trondheimsveien. Det første handler om redusert hastighet for å redusere støy, men byråden svarer kun om støyskjerming (som man heller ikke har fått til). Det andre handler om nedskalert kapasitet på Trondheimsveien. Her svares det kun om trikk til Tonsenhagen og prøveprosjekt med kollektivfelt, som begge deler har vært umulig å få til. Andre tiltak er dessverre ikke vurdert. Ingen av delene er imponerende gode svar.

TIL SLUTT KONSTATERER
vi at tilløpet munner ut uten hopp, fordi byråden ikke på noen måte indikerer hvordan hun vil jobbe videre med dette på en mer offensiv måte enn den som hittil ikke har ført fram. Vi hadde håpet på en mer offensiv holdning. Det ser derfor ut som om det er bystyret som må ta ansvar og fortelle byrådet hva som må til. Byrådet må gå til staten for at de sammen skal få til en løsning.

Vi har fått nok av at staten og Oslo skylder på hverandre, men en ny regjering ledet av samme parti som leder byrådet forventer vi samarbeid om å løse disse flokene, i stedet for å skylde på hverandre. Bystyret må nå ta første skritt for å etablere dette samarbeidet.

VI SKRIVER DETTE
på vegne av Groruddalen Miljøforum, som er politisk uavhengig. Vi er samtidig medlemmer av hvert vårt byrådsparti, og det smerter oss derfor å måtte gå så hardt ut mot byrådet i denne saken. Vi håper innlegget kan være en vekker for våre partifeller, og at byrådspartienes representanter bidrar til gode, konkrete og offensive vedtak nå Bystyret skal behandle vårt innbyggerinitiativ i november.