Når Groruddalen MIljøforum (GM) inviterer til årsmøte førstkommende tirsdag, skjer det på ryggen av et svært innholdsrikt 2017: Klimatoppmøte på Furuset, stortingsvalgmøte i Grorud samfunnshus, velmøte på Steinhoggermuseet, og som vanlig en hel haug med høringsuttalelser.
– Vi opplever at vi har en tydelig stemme, selv om man ikke alltid ser resultatene umiddelbart, sier nestleder Eva Rueslåtten.
– Politikerne lytter til oss, de kommer på møtene våre, og de siterer til dels høringsuttalelsene våre.
Når GM merker seg noe som har konsekvenser for miljøet i Groruddalen er de på pletten, enten det handler om å få satt saken på dagsorden, eller å påvirke en pågående sak og i flere saker bidra til å samle kreftene.
– Den største utfordringen er å påvirke politikere til å konkretisere, finansiere og tidfeste prosjektene i dalen. Da er det viktig at vi her oppe taler med én stemme.
– Vi jobber etter disse prinsippene i utbyggingssaker: Gjennom medvirkning å få til langsiktige planer med god kvalitet i bo-områdene og fokus på trivsel for de som kommer og trivsel for de som bor der fra før, smiler leder Ragnar Torgersen.
Frigjør ressurser
Én annen nyhet fra 2017 var at GM kom inn som fast post i årets Oslo-budsjett, i tillegg til at man ble tildelt 100.000 kroner. Disse midlene skal nå brukes til å frigjøre arbeidsressurser, ifølge Torgersen.
– Det administrative har lenge lagt beslag på mye tid, men nå har mulighet til å ansette en organisasjonssekretær, som kan bistå styret med disse oppgavene.
Torgersen legger til at man også har brukt tid på å utnytte kapasiteten innad i forumet enda bedre.
– Vi har begynt å jobbe litt mer gruppevis med prosjekter. Da blir det lettere å sette inn kreftene riktig, og vi kan følge opp sakene tettere.
Spente før møtet
Selv årsmøtet kommer til å inneholde alt det årsmøter pleier. Spenningen på møtet er knyttet til to ting. Først utdelingen av GMs hederspris, og så til gjestene fra Statens vegvesen, som kommer for å fortelle om noe de kaller «systemanalyse for utvikling av riksveiene i Groruddalen».
– Vi er veldig spente på å høre akkurat hva dette dreier seg om, og det reiser seg raskt noen spørsmål, sier Ragnar Torgersen.
– Kan man forvente en diagonalløsning? Hva er status for nedgraderingen av Trondheimsveien? Følges denne analysen av en tungtransportplan for dalen?
Årsmøtet begynner for medlemmene fra klokka 18.00, før dørene til Steinhoggermuseet åpnes på vidt gap til åpent møte med Statens Vegvesen fra klokka 19.15